Gå til innhold

HJELP! Rettigheter når det gjelder perm og støtte!

Sussa85 - snart 2?

Anbefalte innlegg

Jeg er så vanvittig glad nå. Endelig har sambo sagt seg enig i å skape ett lite nurk:) Selv om vi er unge..

Men over til saken...det gjelder rett til støtte og permisjon. Håper noen kan svare meg på dette litt fort da det gjelder om vi skal prøve å skape barn allerede i august:)

1. Jeg er student på heltid, og ikke rett på fødselspenger. Jeg vet jeg får engangstønad og stipend og lån i ca 1 år uten å betale tilbake. Hva mer får jeg?

2. Pappan er lærling. Hvilke rettigheter har han i forhold til permisjon når jeg er student? Litt panikk for dette. Hva om han ikke får være hjemme? Kan han ta ut permisjon istedefor meg om jeg velger å fortsette på skolen istede for å være hjemme ett år? Kan vi dele denne permisjonen? (er det andre rettigheter han har når det gjelder andre ting? )

3. Bostøtte..hvem kan få dette? (selv om vi er innstilt på å klare oss uten)

4. Ett bittelite tillegspm. Jeg er litt overvektig. Ikke mye men lell. HAr hørt at jeg bør ned i normalvekt før graviditet. Men det vil jo ta evigheter. Er dette oppskrytt? (vet at høyt blodtrykk er vanlig blant overvektig og diabetes, men gjelder dette flesteparten?)

Mere tips? Er livredd for å ikke klare det økonomisk...det er det eneste som bremser meg.

Klem fra meg som ønsker å bli mamma NÅÅÅ:D

Fortsetter under...

Hei du...

Jeg er frisør lærlig og plannlegger også å få babis,jeg har forstått det sånn at jeg blir å få fødselstipend,siden jeg har sambo som tjener under 20.000,blir jeg å få rundt 9,000 i mnd,så får jeg 80% av lønna mi som blir vell rund 5000 + /-,så får jeg da barnetrygd...Det blir jo å klare meg godt på,så jeg håper det stemmer!Har sjekka litt rund å sånn....

Men resten av spørsmålla dine er jeg litt grønn på dessverre...Håper noen andre kanskje har svar til deg...

Lykke lykke til....

Klemmer<3

Takk for svar:) Jeg jobber som ridelærer på fritiden min, men det er å lite inntekt til at d er noe poeng å få noe fødselsstipend for det:) Så jeg velger engangstønaden isteden...da blir det litt lettere med ustyr til den lille osv før fødselen:)

ER enda mer glad i dag :D Vi skal ikke drøye til august med å prøve lell..har regnet ut fruktbarhetsperioden fra idag av;) Så nå er det bare vente å se!!! hehe..

klem

1. Jeg er student på heltid, og ikke rett på fødselspenger. Jeg vet jeg får engangstønad og stipend og lån i ca 1 år uten å betale tilbake. Hva mer får jeg?

Svar: Du får ca 9400 kr i mnd fra lånekassen dersom du studerer ved høyere utdanning. ( se.www.lanekasse.no søk: Svangerskap/gravid)

Du får engangsstønad på 33.584 kr)

2. Pappan er lærling. Hvilke rettigheter har han i forhold til permisjon når jeg er student? Litt panikk for dette. Hva om han ikke får være hjemme? Kan han ta ut permisjon istedefor meg om jeg velger å fortsette på skolen istede for å være hjemme ett år? Kan vi dele denne permisjonen? (er det andre rettigheter han har når det gjelder andre ting? )

Svar: 6 uker (nye regler) er forbeholdt pappaperm. se www.trygdeetaten.no

3. Bostøtte..hvem kan få dette? (selv om vi er innstilt på å klare oss uten)

Svar: www.trygdeetaten.no

4. Ett bittelite tillegspm. Jeg er litt overvektig. Ikke mye men lell. HAr hørt at jeg bør ned i normalvekt før graviditet. Men det vil jo ta evigheter. Er dette oppskrytt? (vet at høyt blodtrykk er vanlig blant overvektig og diabetes, men gjelder dette flesteparten?)

Svar: De sier at det har en sammenheng ja. Uansett, prøv i alle fall FØR svangerskapet å:

1) Spise sunt

2) Små men mange måltider

3) Spis heller frukt som mellommåltider.

DET HJELPER!!!

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...