Anonym bruker Skrevet 27. mai 2006 #1 Del Skrevet 27. mai 2006 Råd fra en førstegangsmor ) Da jeg fikk mitt lille gull trodde jeg at jeg visste en del om barn, vel det er veldig stressende i begynnelsen.. Kanskje noen syns rådene er selvsagte også men men.. Etter å ha lagt trygt og godt i din varme mage, kommer babyen ut til en stressende og utrygg verden.. Ikke forvent at h*n skal like å være alene, de trenger kontakt døgnet rundt. * Babyen må tas opp HVER gang h*n skriker, skift bleie, kos og gi nærhet, gi mat- amm i vei! byss og kos babyen i søvn, eller amm i søvn veldig enkelt og fint for den lille. * Bruk våt klut med olje på for å få vekk bæsj, vask etter hvert skift. * Ikke bruk ullinnlegg rett på puppen, bruk engangsinnlegg imellom ellers så kan du få sår eller få sopp. * kan være greit å kun bruke en vid bomullstopp på om natten når du ammer, det må ikke ligge fukt på puppen hele natten.. da kan man bli sår.. siden man lekker enormt mye i begynnelsen. * Skift BH og t-skjorte hver dag, og dusj pga hygiene og at man kan få sår etc. Skift ammeinnlegg ofte. * Bytt bleie etter du har ammet, da gjør de seg ofte ut. Så slipper du å skifte to bleier etter hverandre. * Amm når h*n vil ha mat, IKKE etter klokka. hvis de sover mer enn 4-5 timer på dagen, ville jeg ha vekket de for mat etter 3-4 timer. * La de sove når de vil sove. Rytmen kommer etterhvert. * Sov og hvil deg litt sammen med den lille, om dagen også. * søk hjelp så snart du får problemer med amming, ikke vent til du blør fra puppene.. ring ammehjelpen eller kontakt lege/helsestasjon. * man skal IKKE presse babyen inn i noen RUTINER i begynnelsen. Dere må stille dere inn etter barnet, etterhvert vil man få mønster på sovetid, matetid etc. Dette forandrer seg også etterhvert som barnet vokser. * Hvis du får en baby som kun roer seg i din eller pappaens favn, ville jeg ha kjøpt bæreslynge/bæresjal. Det gjør det så mye lettere. Man har armene fri og den lille har kroppskontakt med mor eller far. Ikke babybjørn, den er slitsom for ryggen til de små. sjekk tettinntil.no * Man kan IKKE skjemme en liten baby bort, selv om dere vil få høre dette x-antall ganger fra besteforeldre og andre.. Kos, byss og hold babyen. La h*n sove på magen din eller i fanget ditt og få være en liten baby.. Kort sagt, innstill dere etter barnet og kos dere! Barnet ditt vil forme DERE til å bli akkurat de foreldrene dette barnet trenger. Lytt til barnet ditt! ;o) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2006 #2 Del Skrevet 28. mai 2006 Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå