Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fy søren for et ammehysteri det er i norge.

-Jo da, det er jo hevet over en hver tvil at MM er det absolutt beste.

Men mange oppfører seg som om MME er rene gifta til ungene.

Og Gro Nylander...........Gud hjelpe meg, ja jeg sier ikke mer.....

Jeg ammet på sykehuset, selv om jeg ikke ville.

Bare forde alle forventet det.

Stoppa innom sykehus apoteket og hamstret dr.browns flasker, og MME.

Siden dag 3 av livet sitt har snuppa mi fått kun MME, og det er jeg såre fornøyd med!!

Ikke noe problemer i det hele tatt.

Lager ferdig for ett døgn av gangen, og ALDRIG har jeg opplevd å komme ett sted eller skulle ett sted der jeg har fått problemer med flaske, eller varming eller noe.........og vi farter MYE asså.

*Jeg ser hvor mye hun får i seg, og VET at nå trenger hun ikke mat på 3-4 timer.

*Jeg blir IKKE brukt som smokk

*PAPPA`n mater minst like mye, kanskje mer enn meg.

*Ingen problem med ørten nattamminger.

Jeg kan ikke få fullrost MME, og flasker.

Jeg er kjempefornøyd.

Jo, det blir litt flaskekoking, men det tar 4 minutter å vaske dem, å koke, ja det er da bare å hive dem oppi en stor kasserolle, tar de ut med pølseklipe.

Nei, takke meg til MME, synes det er tragisk at mange fører det som ett nederlag å ikke amme.

De tre dagene på sykehuset hvor jeg ammet synes jeg var pyton. Det ble vondt, og det bar slitsomt.

Nei, heia flasker og MME.

Men det er no min mening.

Og gjett hva.........jenta mi kommer til å vokse opp akkurat like frisk og kjekk som ungene deres..........tenk det........

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

syns det er ille når noen ikke ønsker å gi mm, for det er det beste for barnet..

jeg har ikke melk til dattra mi, å er kjempe lei meg for det.. er et stort nederlag, å sku virkelig ønske at jeg kunne amme henne... gjorde alt for å få det til, men hadde bare ikke melk desverre..

blir provosert hvis man bare slutter fordi det er enklere med flaske osv.

flaskemater

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5177943
Del på andre sider

Så jeg er hysterisk jeg da, siden jeg ammer:-) Hehe, det er vel å fra det litt langt vel?

Ikke for å være lei, men for meg lukter det litt av dårlig samvittighet når du kommer med et så langt innlegg bare for å si hvor flott det er med mme.

Men alle har rett til å bestemme hva de gjør, enten de gir mme eller ammer. Og det er ingen grunn til å måtte forsvare noen ting som helst syns jeg. De som ammer er fornøyde med det, og de som gir mme er fornøyde med det:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5178023
Del på andre sider

Jeg har alltid fått ammingen bra til, og er lykkelig for det! Er jo tross alt det beste for barnet!

Jeg er glad for at amming er så tilrettelagt i Norge, jeg kan amme på kafe uten at noen ser rart på meg.

Jeg synes synd på dem som ikke får til amming, og synes absolutt mme skulle vært mer "godkjent" enn det er. Reagerer også på ammepresset av de som ikke får det til, å presse noen gjør bare vondt værre!

Men jeg må føye til at jeg ikke blir brukt som smokk, ikke får vondt av å amme og nattamming har aldri vært noe pes. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5178032
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt greit at du ikke vil amme. Men la nå oss som har slitt som FAEN for å få det til få lov til å være stolte av det, uten å skulle få på oss at vi er hysteriske for det.

Jeg mener vi alle får gjøre det vi selv føler er best. JA, det er ammehysteri og ammepress i Norge, helt klart. Men det er JEG som ville amme, og derfor jeg holdt på så lenge (3 mnd) for å få det til, selv om alle rundt meg (inkludert helsesøster og ammepoliklinikken) mente jeg skulle gi meg og heller gi bare MME.

Det var en lang og tung vei, men nå endelig føler jeg det var verdt det... selv om det bare er noen dager siden jeg ikke var helt sikker på akkurat det.

Og ja, datteren din kommer ikke til å ta noe som helst skade av å få MME, men det er det heller ikke så mange som påstår. Det er bare sånn at MM faktisk beviselig er bedre tilpasset barnet, men MME er en god erstatning. Gi flaske og kos deg med det du. Så lar du de som vil amme få amme så mye de vil ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5178087
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig!!

Jeg brukte 4 uker på å få det til, med sopp, for lite melk - og det var VONDT! Det eneste som gjorde at jeg fortsatte var at jeg visste at det var det beste for mi lille tulle.

Jeg sier beste fordi det er mye allergi i familien, samt diabetes.

Vi har ikke opplevd eller møtt hysteri fra helsepersonell. Vi fikk hjelp til å få det til fordi vi ønsket det selv.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5178361
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å si at de som ikke ammer er egoistiske og ikke ønsker det beste for barnet! Er det bra for barnet at mor ikke er komfortabel med å dra fram puppen i tide og utide? Jeg ammet i tilsammen 6 mnd, men de 2 siste månedene ammet jeg mot min vilje... Jeg var lei og følte meg ikke komfortabel med det! det ble sånn at jeg ventet i det lengste før jeg dro fram puppen... Jeg vil heller ikke kalle ammende overhysteriske, så jeg mener at selv om man ikke ammer så er det ikke dermed sagt at man ikke ønsker det beste for barnet sitt!!!

Hver enkelt mor gjør det HUN føler er best for SITT barn! Så slutt å rakke ned på hverandre!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5178899
Del på andre sider

Jeg ammet til datteren min var 6 mnd. hadde tenkt å amme henne til hun ble 1 år men det ville ikke hun. Jeg er helt enig med hovedinnlegger her, at det er ammehysteri. Ingen burde føle seg mislykket dersom de ikke får til amming. Alle vil jo det beste for barna sine uansett..! :-) Men det er ingen tvil om at mm er det beste....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5179119
Del på andre sider

Annonse

Det var da voldsomt til hysterisk du var da!

Hvis du (hovedinnlegger) bruker som grunn til ikke å amme, at du slipper å stå opp om natta, så syns jeg du er litt vel egoistisk. Må føye til at jeg kjenner mange "flaskebarn" som trenger påfyll i løpet av natta, og at mme ikke automatisk gir deg uavbrutt søvn.

Jeg må nå si meg enig i at jeg ikke har opplevd særlig til ammehysteri. De jeg har opplevd som hysteriske er de som ikke ammer -speielt inne på disse forumene. Er det ikke bare bra at det er såpass stort fokus på gevinstne av å amme da? Det er jo kun naturlig å amme, og jeg må si jeg hadde vært lei meg om jeg ikke hadde fått det til. Ikke bare er det best ift. næringssammensetning, men også for nærhet, kos osv. Det er jo en grunn til at man kan få kjøpt "ammebryst" om du har adoptert/ ikke ammer.

Jeg har aldri vært bekymret for at hun ikke får i seg nok mat selvom jeg fullammer. Hun avslutter selv måltidet, og da er hun jo mett! Legger godt på seg og vokser som en bønnestengel!

Sambo sin tid som "mater" kommer tidsnok. Man fullammer jo uansett max 6 mndr, og det unner jeg meg selv og snuppisen min!!

MM er jo også vedlikeholdsfritt og ikke minst gratis, så jeg forstår ikke at noen absolutt ikke vil amme om de får det til.. men det er jo meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5179129
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er ammehysteri i Norge, og jeg tror egentlig at alle skjønner det.. Men det er jo så klart slik at vi som har hatt eller har flaskebarn stort sett har merket dette best. Med min sønn som nå er 2 år slet jeg masse og mistet melka etter 6 uker. Helsestasjonen kom med mange "råd". Vekke og amme hver andre time.. Hvor enkelt er det å amme en sovende unge? Prøvd å vekke de så ofte selv mon tro? Så skulle jeg pumpe hver og amme annenhver gang da ca hver andre time.. Hadde klokkealarm om natta for å pumpe. Prøvd det selv? Nei, når der ikke er nok melk er det greit å gi det man har og fylle på med mme tror jeg. Man skal i allefall ikke prøve og slite så lenge så det bare blir stress og slitsomt for alle, for det blir det i allefall ikke mer melk av. Helsesøster klarte til og med å spørre om jeg ikke fikk dårlig selvtillit av å gi mme... ?!? Ja, da er det hysteri. Håper det er bedre nå to år etterpå da men. Denne gangen var det et spatakkel for å få igang ammingen, men jeg satte en frist for meg selv hvor lenge jeg skulle prøve og jammen fikk jeg det ikke til. Likevel har jeg vært klar på at dette er mitt valg og ingen skal styre meg på noen måte. Nå er hun 9 uker og får mm og legger fint på seg, men jeg vet hun hadde klart seg fint om hun hadde fått mme også.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5179482
Del på andre sider

Hei! Trist at du føler du har blitt utsatt for utidig press, og jeg er helt sikker på at jenta di kommer til å vokse opp og bli riktig frisk og kjekk :-) Fikk også kun MME fra jeg var 3 måneder, og kan ikke si jeg har merket noen plager av det :-D

Har vel egentlig ikke merket så mye ammehysteri jeg. Det kan jo være fordi jeg ikke har hatt noe særlig problemer med amminga (ikke noe som har fått meg til å ønske å slutte i hvert fall). Kan jo være at rådene som gis føles som press for de som ikke får til/ikke ønsker å amme?

Syns amming er lettvint og koselig, og pumper innimellom slik at pappaen også kan gi mat. Så småtten her får utpumpa MM på flaske en eller to ganger i uka vanligvis.

Regner med at vi alle gjør det som er best for oss selv og våre barn, og må innrømme at jeg egentlig ikke tenker over det når jeg ser noen gi babyen sin flaske. Ser jo like koselig ut det som amming :-)

Må sies at selv om jeg ikke har merket noe ammehysteri, har jeg vel heller merket noe antiammehysteri (folk som gjerne vil gi gode råd om at jeg bør gi MME/grøt så fort som mulig, slik at jeg får sove gjennom natta. Regner med at disse rådene er godt ment, og tar dem ikke ille opp. Akkurat som rådene vi får for å få til amminga er godt ment...)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5179526
Del på andre sider

Vel, la meg ta det første først.

Jeg mener IKKE at mødre som ammer er hysteiske.

Langt ifra.

Hvis dere leser unnlegget mitt, så ser dere det.

Så da blir det temmelig patetisk av enkelte her og påstå det.

Jeg sier at det er ammehysteri i norge, og mener med det at alt av helse og fagpersonell dytter og presser på for at du skal amme, ja nesten for en hver pris.

Og dèt, synes jeg ikke noe om.

Jeg likte det ikke, og følte at både jeg og ungen hadde det bedre dersom jeg gikk over til flaske og mme.

Den der kampen med smerte for meg, og frustrasjon for barnet....kanskje i ukesvis før den amminga gikk knirkefritt, nei den valgte jeg og la være.

Og er strålende fornøyd med MME og flaske.

Haer ingenting med å ha dårlig samvittighet for, som jeg ser enkelte her inne beskylder meg for.

Jeg VET at det er mødre der ute, som gråter bitre tårer hver dag for de føler de MÅ amme, til tross for mye vonter osv.

Blandt andre Gro Nylander er med på og skape følelser av utilstrekkelighet hos mange.

Dette VET jeg da jeg har snakket med flere.

Jeg sier da ikke at MM og amming er dårlig, nei tvert om, jeg skriver da at det finnes ingen tvil om at MM er det beste for barnet.

Og , les de siste to setningene en gang til, så er du sikker på du fikk det med deg!!!!!!!!!!

Men jeg mener at dersom du ønsker, velger, eller må gå over til MME og flaske så er dette ingen dårlig nr 2.

MME har blitt så bra i dag, ja faktisk så bra og så full av næringsstoffer, at dersom du bruker kun MME, trenger man IKKE tran, eller d-dråper, som man gjærne tar ved MM.

Det er masse forseler med MME og flaske.

Selvfølgelig er det minst like mange med amming og MM også,

Men synes det er en VANVITTIG hets av oss som bruker MME.

De fleste kommer med pekefingeren oppi trynet på oss og sier FY, stakkar ungen din spm får noe så forferdelig som MME.

Og dèt er ikke tilfelle.

Dagens MME er kjempefin.

Jeg valgte å ikke amme, og ikke ta den kampen, og jeg har ingen dårlig samvittighet for det.

Mitt barn er like bra som ditt.

Og dersom du som leser dette gir MME og har dårlig samvittighet, ikke ha det!!

Det tapper deg for energi, energi som du kan bruke på og kose deg med barnet ditt i steden!!

Og for deg som KRITISERER meg, forde jeg velger å være "Anonym", hvorfor henge deg opp i det...................DU kjenner meg jo ikke, så om det står "Anonym", eller "lille trille", eller "monica-75", eller "paddelars" eller "buggibuggi" under innelgget mitt så er det vel deg revnende likegyldig vel???

Om man forandrer Nick hver gang man skriver ett innlegg så har man da lov til det. Det skal jo ikke bry dere.

Og grunnen til det er jo den voldsomme hetsen enkelte blir utsatt for dersom de skrivet ett innlegg som er rystende eller provoserende og signerer med velkjent nick..................har sett mange eksempler på det, sist med NemiIsabellsmamma..........arme jente!!

Vel, hvis denne debatten engasjerer så greit for meg.

Jeg vil bare at de som strever og føler det som ett nederlag ikke trenger det, for MME og flaske er supre greier.

En heilt flott nummer to.

Jeg valgte det, kunne sikkert ammet, men valgte å la vær.

Aldrig angret eller hatt dårlig samvittighet for det!!

Så det så...........

Hovedinnlegger.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5179618
Del på andre sider

jeg ammer ikke og er aldri anonym uansett hva jeg sier her inne! er også helt enig med hovedinnlegger!

dere som tror vi som ikke ammer gjør det av egoisme må jo være helt retarderte? sorry meg altså, men det mener jeg!

alle som ikke ammer har en eller annen grunn til det, og om dere som ammer ikke mener grunnen er god nok er deres problem. HI følte det vel ikke rett å amme så hvorfor skulle hun det? det er tross alt noe man skal føle seg komfortabel med da! andre har andre grunner til å gi mme som for dem og mange andre er helt naturlig og en selvfølge.

jeg skjønner heller ikke hvorfor dere som ammer gang på gang påpeker hvor mye bedre barna deres har det p.g.a morsmelka, når det like ofte er deres barn som er syke som mme-barna, like ofte deres barn som blir svære klumper som mme-barna osv.

når det er sagt så gir jeg blaffen i hva andre sier ang. mm vs. mme da det tross alt er JEG som vet hva som er best for meg og babyen min:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5179634
Del på andre sider

Men morsmelk er jo det BESTE for barnet! Så jeg ville gjort alt for å få til å amme. Var sår og syntes det var slitsomt i begynnelsen, men nå er alt bra! Å velge erstatning for å slippe å amme fordi det passer mor bedre synes jeg er egoistisk!! Får man derimot ikke til å amme eller ikke har nok melk, må man selvfølgelig bruke MME.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5179639
Del på andre sider

Enig i at det er ammehysteri her i landet. Gir man mme blir man jo uglesett av de fleste og får høre både ditt og datt om mme.

Klart at mm er det beste for barnet, men ikke for en hver pris. Det er både fordeler og bakdeler ved både mm og mme.

Jeg har to barn. Eldstemann ammet jeg og den yngste får mme.

Jeg er mye mere konfortabel med mme og skulle ønske jeg hadde gjort det med førstemann også. Ammingen var ikke noen positiv opplevelse for meg.

Folk kan si hva dem vil, men jeg synes nå ikke jeg har gjort noen ting som helst galt siden jeg valgte at minsten her skulle få kun mme. En annen ting er det jo at jeg ikke kunne fullammet uansett pga ødelagte melkeganger.

Kan man ikke bare la folk få lov til å bestemme selv om dem vil amme eller ikke amme. Det er et valg som hver enkelt mor bør få ta uten å føle at gud og en hver mann skal legge seg bort i det.

Jeg legger meg ikke bort i at folk som ammer gjør det, og derfor forventer jeg at dem ikke legger seg bort i at jeg ikke gjør det. Desverre er det alt for mange "ammere" som bare MÅ fortelle oss som ikke ammer at vi er dårligere mødre enn dem. Selvsagt sies det ikke rett ut, men det skinner gjennom kommentarene.

Vi må alle akseptere at andre tar andre valg og har andre ønsker enn det en selv har.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5177877-ammehysteri/#findComment-5179818
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...