Gå til innhold

Er alle her i en lykkeverden, eller er det noen som bare er dårlige og lei?

*betty*

Anbefalte innlegg

Er 6+5 i dag, og er så dårlig og lei! Orker ingenting. Ligger bare på sofaen og kjeder meg. Kvalm og uvel hele tiden. Har nok med å klare jobben, så alle fritidsaktivitetene mine er lagt på is foreløpig... Hadde forventet litt mer glede over å være gravid (var planlagt), men gruer meg bare til å gå 7 mnd til. Hører om mange som får denne "gløden" når de blir gravide, men den har ikke dukket opp hos meg enda....

Noen andre som har det sånn, eller er det bare jeg som er så "negativ"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Økningen av HCG er nesten alltid grunnen til at gravide blir kvalme og føler seg uvel. Dette er på topp når du er ca tre måneder på vei, men etter tre måneder synker verdiene igjen. De fleste gravide føler seg mest uvel rundt uke åtte, og blir gradvis bedre igjen. Jeg kjente i alle fall ikke "gløden" før etter første trimester med førstemann. Fram til da var jeg ektremt plaget av uren hud (uten at det har vært noe stort problem tidligere), håret var stritt og grusomt, følte meg kvalm og uvel, og i tillegg kunne jeg ikke forklare omverdenen om årsaken til mitt "forfall". Med andre ord: for veldig mange er det første trimesteret den tøffeste delen av svangerskapet.

MEN alt blir så mye bedre når den ufødte babyen begynner å "gi noe tilbake"!! Gled deg til du begynner å kjenne de små dultene i magen din!! Da er du forhåpentligvis også blitt kvitt kvalmen, og du kan fortelle alle om hva som skjer inni magen din; "være litt dronning". Gled deg til mannen din også kjenner sparkene, og dere kan kose dere med det ufødte livet sammen. Gled deg til du får "møte" babyen din på ultralyd, til du får høre de hurtige hjerteslagene hos lege/jordmor. Du har MASSE å glede deg til!!!

Til slutt: Husk at hormonene herjer i kroppen din, det er utrolige omveltinger den står overfor. Det er ikke så rart at man føler seg nedfor og gløde-løs av og til, selv ikke etter at babyen har begynt å gi liv fra seg. Men det er verdt slitet, og vel så det! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg gikk gravid følte jeg ikke denne "gløden" før et stykke ut i 2. trimester. Men siste halvdel av graviditeten strålte jeg faktisk :) Det var ei flott tid!!! Gleder meg til uvelheten og trøttheten slipper taket denne gangen også. For det er flott å være gravid! Gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Kjenner meg veldig igjen! Ligger bare på sofaen og er dårlig jeg også. Til og med våken om natta fordi jeg er kvalm. Har så vidt ork til å jobbe og ingen ting annet. Ja ja...går vel over snart håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene *betty*, har de slik jeg også. Kvalm, generelt uvel og ingen energi. Jobb, og det jeg absolutt må gjøre holder i massevis. Hadde jeg kunnet, så hadde jeg tatt helt fri fra jobb og alt og bare ligget på sofaen og duppet av.

For meg hjalp det veldig å se babyen på UL, gjorde alt mer virkelig, og fikk litt mer "mening". Hehe, visste jo at det var en baby der, men godt å se at den levde. Er 10+0 nå, og kvalmen er hakket bedre enn forrige uke, men tar likevel over hele døgnet for meg. Alt blir på en måte "hvordan takle kvalmen". Sambo er jo frytkelig støttende med sine "Ikke tenk på det, så går det over". Hehe, hatt lyst å slå han i hodet med noe hardt, mer enn èn gang.

Jeg ser bare frem til uke 12. Da "vet" jeg at kvalmen er på vei bort. Er vel oftest så godt som borte rundt uke 14 leser jeg her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er meg, og at det mest sannsynlig kommer til å gå over. Jeg har også hørt at det blir bedre rundt uke 12, men det er jo så forferdelig lenge til...

Mannen min prøver så godt han kan, men som han sier så er det ikke så mye han kan gjøre for å hjelpe. Han er jo i superform og godt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No har ikke jeg rukket å bli dårlig ennå, er bare 4+0. Men forrige gang var jeg endel dårlig. Men har ønsket meg så grådig å bli gravid denne gangen at jeg driter i kvalme og trøtthet, er bare kjempeglad og klarer ikke å være sur for noenting :-) Synes det var kjipt å gå gravid forrige gang (var ikke planlagt), men denne gangen som det er planlagt synes jeg det er helt herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...