Gå til innhold

Sparer dere i fond/bank for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I så fall - Hva sparer dere i - og setter dere det i barnets navn? Vi vurderer å spare litt av barnetrygden og er veldig usikre på fond el bank...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer både i fond og i bank. Gullet fikk mye penger til dåpen sin, de står på en sperret konto i hennes navn. I tillegg har jeg opprettet en konto til henne i banken, hvor 200 kr av barnetrygda settes inn hver mnd. Etterhvert skal også 200 settes inn på fond. Resten av barnetrygda går rett på en konto i mitt navn, det skal jeg bruke til ting gullet trenger framover, slik som nytt bilsete, sykkel etc.

Gullet har også en fond-konto i Skagen fondet. Der skal både jeg og en av fadderene hennes sette inn penger hvert år.

Fond gir en mulighet for bedre avkastning, men det er også mer risikabelt. Jeg har selv spart i fond i mange år, og det går opp og ned. Nå i det siste har det gått litt dårlig, og jeg tror at dersom en skal spare i fond og virkelig tjene penger på det bør en følge litt med, og bytte fond til riktig tid. Jeg byttet fra en type fond til en annen for et par år siden og på ca 2 år har pengene blitt mer enn doblet. Det har innimellom vært slik at jeg har "tjent" over 1000 kr dagen på dette fondet, men nå på bare noen dager har jeg tapt over 20 000. Da er det litt kjedelig med fond-sparing! ;o)

Skrevet

poden her har en sparekonto som han fikk i dåpen sin... der setter vi inn penger som han får til bursdag o.l. den skal stå og brukes til utdanning o.l

så sparer jeg litt av barnetrygden hans på en egen konto som vi tar av når han trenger noe spes som bilsete, vogna o.l..:)

Skrevet

Har laget egen konto til gutten vår. Fikk en del penger til dåpen + at det trekkes et par hundre i mnd fra vår konto til hans :o)

Resten av barnetrygden brukes til å kjøpe inn nødvendige ting til gutten :o)

Skrevet

Mine foreldre satte inn et betydelig beløp på en livrenteordning for vår datter. Dette fikk overformynderiet snusen i, så nå får hun ikke disponere noen egne midler før hun blir 18. Dersom barnet har en formue på over 75.000 (tror det fortsatt er grensen), kan overformynderiet kreve å forvalte alt.

Så dersom en har mistanke om at beløpet kan komme over denne grensen, bør en seriøst vurdere å spare i foreldrenes navn.

Fond er ok med en så lang tidshorisont som en snakke om her, men det lønner seg i så fall å kjøpe fondsandeler over tid for å spre risikoen. Og en trenger ikke bare ha fond, en kombinasjon av fond og bankinnskudd kombineres. Det finnes også andre spareprodukter, rådgivere i bankene er sikkert mer enn villige til å hjelpe. Men husk, dersom noe høres ut til å være for godt til å være sant, er det som oftest for godt til å være sant....

Skrevet

De hadde en fin artikkel om dette i siste foreldre&barn. Vi har lagt en Fox og Pia-konto i snuppa's navn hvor 200,- blir trukket av fra vår konto hver måned. Her settes penger fra dåp ol også inn. I tillegg fikk hun andeler i Skagen-fondene i gave, men jeg hadde ikke spart i fond om hun ikke hadde fått det. Tenker som så at hun selv kan sette noen av sparepengene sine (når den tid kommer) om hun vil inn i fond, så er valget og risikoen hennes på en måte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...