Gjest Skrevet 27. mai 2006 #1 Skrevet 27. mai 2006 har nettopp plantet dill i et bed i hagen. Er så spent? Noen som har plantet dill før? Tar det lang tid før det spirer?
epleprinsessen Skrevet 28. mai 2006 #2 Skrevet 28. mai 2006 Har du plantet frø? Da kan det ta litt tid før det kommer noe... Når man skal plante urter i hagen så tror jeg det kan lønne seg å kjøpe "ferdige" på butikken som man setter i jorda. Det koster jo ikke stort mer enn en pakke med frø! Også sprer det seg og vokser utrolig raskt. Selv har jeg persille, dill, oregano, timian, gressløk, mynte, sitronmelisse og estragon i krukker i hagen. De stortrives! Eneste jeg ikke får til å vokse er basilikum, så den har jeg gitt opp og kjøper heller i butikken når jeg trenger det.
Gjest Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 Takk for tips:) Det blir mye vanning da, når du har dem i krukker? Er det store krukker? Kanskje det går an å prøve selvvanningskrukke... Jeg sådde basilikum i drivhus i fjor, den kom raskt, ble kjempestor og frodig, døde på høsten av kulde.. (og på vinteren strøk drivhuset avgårde med vinden)
epleprinsessen Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 Ja, med drivhus går det meste ann! Håper på det en dag jeg også Har ganske store krukker ja...-noen av de største man får kjøpt på plantasjen om det sier deg noe... Men de står i halvskygge hele dagen,så blir egentlig ikke så mye vanning. Annen hver dag omtrent - når det er på det varmeste. Men det er det verdt:)
*** Jeg er kuul *** Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 Har selv sådd dill, timian oregano, isop, merian, basilikum og persille. Disse sådde jeg i midten av mars og alet opp inne under plantelys. Mener å huske at de fleste tok ca 1 uke for å spire (men det var ved 20 gr. da). Vil tro det tar noe lengre tid ved lavere temperatur. Har alle urtene i selvvanningskasser, med unntak av dillen. Har dårig erfaring med dill i kasse. Blir veldig høye og sårbare for været. Har plantet dem i kjøkkenhagen for ca 2 uker siden og det går kjempebra. Har også sådd en ny pulje dill ved siden av for å ha senere på sesongen. Venter spent på resultatet av dette. I min bok om urter og krydder står det om dyrking av dill: SITAT: Det er enkelt å dyrke dill fra frø. Så dem på våren på et skjermet, solfylt sted med veldrenert jord og vann godt. Fortsetter du å så, vil du kunne høste blader gjennom hele sesongen. Plantene er skjøre når de er små, så pass på at jorden er fri for ugress. Blomsterstender som får springe ut, vil selvså. Ikke flytt plantene - de lange pælerøttene blir lett skadet. Unngå å plante dill og fennikel nær hverandre - de kryssbestøver og skaper hybrider. Siden det var snakk om basilikum her, vil jeg si at min basilikum er småbladet (bubikoff - noe kraftigere i smaken) og egnet for dyrking på friland. Har denne også i selvvanningskasser.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 Takk for svar.) Venter spent på dillen min, den spirer ikke ennå, men det er litt kaldt. Dill kommer vel ikke tilbake år etter år, slik som gressløk? Har også lest en gang at man ikke bør plante dill på samme sted år etter år, uten at jeg forsto hvorfor...
Jippi! Maibaby! Skrevet 31. mai 2006 #7 Skrevet 31. mai 2006 dill kommer ikke tilbake år etter år, nei. grunnen til at du ikke skal ha dill på samme sted flere år på rad er at dill er svært utsatt for sykdommer og hvis du har den på samme sted i flere år er sannsynligheten større for at den får sykdommer. jeg sår forøvrig mine uteurter på frimark når det er blitt litt varmt i jorden (sådde for en uke siden, og der spirer det nå) så jeg tror nok du kommer til å få masse fin dill. bare vær litt tålmodig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå