Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du lese mitt innlegg det jeg skriver at jeg vil ha synsing og forståsegpåing........

Vær så snill......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har svart deg nå, har hatt det litt hektisk med en små syk liten jente her hjemme etter jeg kom fra jobb. Bare spørr om det er noe mer du lurer på :-)

Skrevet

Skjønner at det blir hektisk med ei silta syke ei.

Beklager å mase slik på deg. Men jeg føler du er ett oppkomme av gode råd og fagkunnskap, det er litt fortvilt å sitte her på helg, og være slik frustrert.

Når det gjelder kremer, så har jeg skjønt at det er et utall av sorter, og det beste er å prøve seg frem til en finner noe som funker for den enkelte unge.

Skjønner jo at parfymefrie er best.

MEN:

*A-creme: Ikke bra og smøre hele lille kroppen med morgen å kveld, pga for mye a-vit.

--Men mange annbefaler jo så veldig denne....så når bruke den?

*A-derma Exomega, den inneholder HAVRE og jeg har lest den IKKE er annbefalt til "atopikere"....

---Det gjelder vel for hele A-derma serien det da????

KORTISON:

Skal jeg kjøpe vanlig "Hudrokortison 1%" enten salve eller krem.

---Eller skal jeg kjøpe Mildison? Er det også kortison som er reseptfritt?

---Hva med Locoidol, er dette også ett kortison som er bra og smøre med?

Jeg har forstått det slik at Lokoidol er sterkt og skal bare smøres deresom det er ille? ER denne UTEN resept?

Og KAN man smøre med kortison på stumpen?????

Men man kan vel ikke smøre HEILE lille jenta med kortison????

----Og jeg kan jo ikke smøre hver enkelt "nupp" heller?????

HVORDAN bruke kortisonprepparat mest effektivt?????

Er det best å smøre FUKTIGHETSKREM på hele kroppen om morran og kvelden, mens feks KORTISON 2-3 ganger i løpet av dagen?

Og når det gjelder BADING:

Vi bader henne hver kveld, bruker natusan badeolje. Bruker temmelig mye...en slik flaske holder til 4-5 bad.

Men er det en annen olje som er bedre????

---Det er en velsignet del av kveldsstellet her i hus de 20 minuttene med bading. Så det hadde vert godt å kunne fortsette med det.

----Burde kanskje holde med 10 minutter??

SENGA:

I senga hennes :

Har en Dry-kid overmadrass.

Flanell laken.

Lammeskinn.

Hun ligger i body, og babysafe-pose.

Har liten pute og en dyne med bomulltrekk.

Og 1 bamse som hun har hatt siden starten.

KALIUMPERMANGANAT:

Kan man ha bleie utenpå?

---Tenker at det blir vrient og sølete å ha våte kluter runt stumpen i 15 minutter på en 5-6 mnd gammel baby---------kan en ha noe utenpå? Bleie????

JA, jeg skjønner det er vanskelig å kunne si om det er atopisk eksem når du ikke har sett det.

Men det virer IKKE som om hun har store plager av det....(ENDA).

----Hun klør seg på magen, venusberget, og lårene når jeg har av henne klær. Men ellers i løpet av dagen virker hun ikke nevneverdig plaget.

--------Men nå kan det jo bli værre, dersom dette er begynnelsen på atopisk eksem.

Hun har det heller ikke rundt ankler, eller i albuer eller knehaser....slik som jeg har forstått er vanlig....men også nå bør jeg vel skrive ENDA....For det kan jo komme.....

Nå har hun spist grøt i en uke, maisgrøt med mme. kan det heller være en allergi på den?

--Burde jeg prøve en annen grøt, feks risgrøt???????

Når det gjelder SPESIALIST......ja privat spesialist er greit for de som bor sentrealt, men i utkant-norge er ikke dette like lett.

Og min mann er plaget av atopisk eksem, og betente hårsekker.

Og det har vert ett slit å få komme til hudspesialist for han.......måneder ventetid, og når han først kom dit var det en indisk lege som knapt forsto hva han sa. Fikk bare en steroidkrem........

MEN, siden vi skal til barnelege på helsestasjonen den 15 juni, er det ok å vente til da?

-Så fremt jenta vår ikke blir VÆRRE enn nå?

tusen spørsmål dette, men gidder du????????????????

Pliiiiis.

Er deg evig takknemmelig dersom du gidder.

Skrevet

Hei igjen anonym,

Ser du ønsker svar fra Petrina, men jeg tenkte jeg kunne skrive noen svar ut ifra mine erfaringer og kunskaper (skrev til deg tidligere om min sønn på 3 mnd med eksem på hele kroppen).

Når det gjelder kremer så er det veldig individuelt hva som fungerer fra en person til en annen. Vi prøvde A-derma Exomega etter råd fra fastlegen, men det resulterte i at eksemet ble enda verre. Huff, poden skrek uavbrutt en hel dag og var illrød på hele kroppen etter at vi smurte på denne. Men jeg tror kanskje at vi gjorde feil i å smøre på denne kremen mens eksemet var veldig aktivt. Kanskje den vil fungere bedre hvis vi bruker den nå som huden hans er normalisert. Men vi bruker nå HTH som spesialisten anbefalte. Denne kremen inneholder karbamid som skal ha gunstig effekt på eksemet. Eller så bruker vi også Locobase Repair som er en mild og fet krem, og junior reagerer ikke på denne.

Dersom du har lyst til å prøve en mild kortisonkrem vil jeg anbefale Mildison siden denne også er litt fet og fuktighetsgivende. Du kan smøre inn hele barnet ditt, men ikke rundt øyne og i lysken (jeg har smurt inn hele kroppen til min sønn med en enda sterkere kortisonkrem) Er du heldig så vil utslettet til barnet ditt forsvinne med Mildison, men for oss hjalp Mildison i korte perioder, men eksemet blusset alltid opp igjen.

Smør først inn med kortison. Vent i 10-20 minutter før du smører inn med fuktighetskrem etterpå.

Når det gjelder olje anbefalte spesialisten NAF badeolje. Den er veldig god. Jeg synes Natusan bare legger seg på overflaten, men NAF badeolje blader seg godt i badevannet. Bad barnet morgen og kveld. Men det skal være MASSE olje. 1 dl i en liten badebalje.

Atopisk eksem utarter seg forskjellig i forskjellig alder. Fra 0 til 2 år vil atopisk eksem forekomme mest i ansikt, hals og hode. Eksemet kan også være diffust spredt på kroppen.

Fra 2 år og eldre vil eksemet være mer konsentrert i knehaser og albuer.

Jeg ville ringt til spesialisten og mast deg til den time. De har "øyeblikkelig hjelp" timer innimellom, og dersom barnet ditt har atopisk eksem på hele kroppen er dette ganske alvorlig. Da jeg ringte spesialisten fikk jeg vite at de ikke hadde ledige timer før til høsten, men da jeg med grøtete stemme forklarte problemet fikk jeg komme opp på dagen.

Håper dette hjalp deg litt.

Skrevet

Også en annen ting:

Dersom barnet ditt har atopisk eksem har du rett til stønad fra trygdekontoret for utgifter til badeolje, kortisonkremer og fuktighetskremer. Ta vare på alle kvitteringer!!

Skrevet

Hei igjen!

Skal svare så godt jeg kan :-)

A-creme: Den er ok å bruke av og til, men ikke på så store områder på kroppen. Det blir for mye a-vitaminer, i tillegg inneholder den parabener (hormonforstyrrende stoffer)

A-derma: Mange atopikere sverger til denne serien, hele serien er basert på havre. Jeg synes den er litt vel dyr, funker like greit med apobase, både den blå tuben som er lotion og den røde som er mer fet. Den får man kjøpt store bokser, da blir det rimeligere. Din man trenger sikkert også fuktighetskrem, så han kan jo også bruke av den.

Bading: Dere kan godt bade hver dag så lenge dere har olje i vannet. Her reagerer snuppa på natusan badeolje. Vi bruker hjemme Naf-badeolje (apotekets egen badeolje) Den er bra fordi den fordeler seg veldig bra i vannet (natusan sin blir liggende mye på overflaten av badevannet) Denne er dyr, men drøy. Det holder med 15 ml olje, bruker man for mye kan man faktisk få små kviser fordi det blir for mye olje i huden. En med atopisk eksem skal ikke bade lengere enn 15 min. Pass på at vannet ikke er varmere enn 38 grader, der er perfekt temepratur for eksemhud. Man kan kjøpe badetermometer. Det er fint å ha det varmt på badet, da kan babyen lufttørke.

Sengen: Jeg ville ha kuttet ut lammeskinnet og brukt bomullslaken. Min jente ble veldig varm da hun lå i baby-safe, holdt å ha på henne en sommerdyne da. En bamse er ok, men vaske den innimellom. Husk å skifte på sengen en gang i uken.

Kaliumpermanganat: Ja, du kan godt ha en bleie utenpå omslagene (det var faktisk et veldig bra tips :-) Du kan lese mer om kp-omslag på eksemskolen.no under behandling.

Hydrokortison: Jeg synes ikke du skal smøre henne med kortison før du har vært hos legen. Legen forordner hvilken salve dere skal bruke og hvor ofte dere skal smøre. Dere får et skjema dere skal følge. Veldig viktig at man trapper ned, ellers vil eksemet kunne blusse opp igjen. Locoid er på resept, det er et middels sterkt steriod. Skjønner det er vanskelig for dere å komme til hudlege, håper fastlegen kan hjelpe dere igang. Og om du synes det blir dumt å gå til legen denne uken og heller vil vente til barnelegen skal se på henne i Juni kan du jo prøve med hydrokortison, smør en gang om dagen til du ser det er bedre, smør så annenhver dag i et par dager. Ikke smør hydrokortison i bleieområde. Prøv med kaliumpermanganat-omslag der.

Har du forresten prøvd noe så enkelt som potetmelk i bleieområdet?

Om dere har mulighet (i sommer om dere skal på ferie til mer sentrale strøk) anbefaler jeg at han bestiller time hos privat hudlege. Koster ca 500 kr, men han vil i alle fall få hjelp. Betente svettekjertler kan fjernes med laser, da må han henvises til en hud-poliklinikk for vurdering.

Håper du er litt mindre frustrert nå :-)

http://www.eksemskolen.no/?page_id=8 (om behandling)

Skrevet

Takk Lena.

Takker også for at du svarte meg tidligere.

Veldig godt med svar fra noen med egen erfaring.

Ja, det blir nok en runde på apoteket på mandag.

---Kan NAF badeolje kjøpes der?

Veldig enig i at det føles som om natusan legger seg på overflaten av vannet.

Men kan den altså kjøpes på apoteket??????

Takk for opplysning om at jeg skal smøre med kortison først, vente 15-20 minutter, så fuktighetskrem.

-----men hvordan gjøre det sånn praktisk, skal jeg smøre med kortison, kle på, og så kle av igjen og smøre med fuktighetskren?

---blir jo upraktisk om jenta må ligge naken ig vente i 15 20 minutt....

Denne HTH kremen du snakker om, er den fra apoteket også???

Takk for hjelp Lena.

HI

Skrevet

Når det gjelder grøt er det få som reagerer på rismel, tror du trygt kan bruke denne grøten.

Håper du ikke tar sorgene på forskudd, tror det er viktig for dere nå å få avkfreftet/bekreftet om det er atopisk eksem babyen deres har. Så kan dere virkelig ta fatt på behandling og forebygging. Om hun blir veldig plaget kan dere søke om å få komme til sykehus å gå på eksemskole. Det vet jeg har vært lærerrikt for mange foreldre med eksembarn. Heldigvis vokser de fleste eksemen av seg i barnealder.

Skrevet

Petrina:

Takk for dine innsiktfulle svar.

Det betyr mye at du orker. Er taknemmelig.

Jo er bittelitt mindre frustrert nå.

Så da blir min Handleliste på Mandag slik:

* NAF badeilje på apoteket.

* APOBASE, blå OG rød, sikkert greit å ha begge i hus, brike den fete på spes tørre områder.

* KALIUMPERMANGNAT

Du tipser om "potetmelk", du mener potetmel?

-Nei jeg har ikke prøvd det.....kanskje jeg burde??

tusen takk, skal lese meg klok på eksemskolen.no nå........

Blomster til deg!!

Skrevet

Bare hyggelig å kunne hjelpe :-)

Ikke potetmelk, men rett og slett potetmel ja. Pudre stumpen ved hvert bleieskift. Funket her på et iltert bleieutslett etter tips fra bestemor.

Kos deg med lesing da, synes det er en veldig bra side. Må skryte litt av jobben min, det er en overlege der som har vært med å laget den.

Fortsatt god lørdagskveld :-)

Skrevet

HTH-krem får du kjøpt på vanlige daglivarebutikker. Du får også Eucerin krem med karbamid på apoteket.

Jeg har følgende prosedyre med innsmøring:

- smører inn kortison der hvor han har eksem. Smører alltid inn hode og ansikt til slutt.

- tuller han inn i et håndkle og tusler litt rundt i leiligheten for å distrahere han litt.

- tar på bleie (han har ikke eksem i bleieområdet)

- smører inn med fuktighetskrem der hvor jeg ikke har smurt med kortison

- smører inn med fuktighetskrem der hvor jeg har smurt med kortison. Dersom junior blir utålmodig og lei pleier jeg å smøre han inn med fuktighetskrem i hode og ansikt mens jeg ammer etter kveldsstellet.

Slik går det ca 10 min mellom kortison og fuktighetskrem.

Kan tenkte meg at du nå er like frustrert som jeg var for noen uker siden. Jeg leste alt jeg kom over av litteratur om emnet, og jeg dro fra den ene legen til den andre for å få gode råd. Ble ikke mindre frustrert av at legene ikke hadde særlig peiling og ga meg motstridende råd. Da jeg endelig fikk snakke med en lege som hadde kompetanse ble jeg så glad at tårene strømmet på legekontoret (jeg sippa fra jeg kom til jeg dro, men det må jo sier at junior sov utrolig dårlig pga eksemet og jeg var helt på felgen).

Og nå er sønnen min så fin i hudet, og han er blitt en helt annen gutt. Nå blir det spennende å se om vi klarer å holde eksemet i sjakk...

Skrevet

Tusen takk LEna.

Det er så godt å få så gode og seriøse svar!

En stor blomsterbukett til deg også!

Så fantastisk at gutten din er bra igjen. Krysser for at det varer............

PETRINA:

Potetmel skal testes i morra!!!!!

Skrevet

PETRINA:

Skal ta bort lammeskinnet i senga i morra.

Babysafen vet jeg ikke om jeg "tørr" ta bort, for hun ender opp under dyna uten den.

Men hun er ikke varm og svett.

hun har bare en body og bare foter inni der....

Har generelt på henne lite klær,forde hun er en varm baby.

Skrevet

Tusen takk dere to, for aty dere hjalp meg PETRINA og LENA.

I morra skal jeg handle både ditt og både datt......

Håper inderlig det kan holdes "nede".....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...