Gå til innhold

vekt og røykeslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere inntrykk av at man legger mer på seg i svangerskapet når man slutter å røyke også? Jordmor snakker om at ca 12 kg er vanlig. Jeg er 28 uker og + 11 kg. Trener flere ganger i uken, men alikevel øker vekten stadig... Jeg sluttet å røyke da jeg var 7 uker på vei, tror dere det har noe å si i forhold til at jeg "allerede" er +11kg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt!

Min lege mener jeg har lagt på meg lite når man tenker på at jeg har en røykeslutt. Han sier at en gjennomsnittlig person legger på seg ca 8 kg etter en røykeslutt..Jeg har til nå i svangerskapet (går i 38uke) lagt på meg 16 kg..

Så svaret er: ja.. i hvertfall i følge MIN lege...så burde jeg ha lagt på meg mere liksom!

Skrevet

jeg sluttet og røyke på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid,var vel 3-4 uker påvei.er nå 31 uker og har lagt på meg 13kg.men det gjør ingenting,siden det kommer en liten baby ut av det ,så spiller det ingen rolle.alle er jo så bekymra over vekta,blir nesten litt små irritert.det er jo ikke alle som kan bli gravide så hvis jeg skulle ha valgt så hadde jeg heller lagt på meg 20-25kg enn og ikke bli gravid.

Skrevet

Vet ikke helt om dette med 12 kilo stemmer fremdeles jeg? I de fleste bøker jeg har lest står det at alt mellom 12-20 kilo er normalt og forventet for norske kvinner.

Ofte er det slik at når en slutter å røyke, så kompenserer en gjerne med andre ting, f.eks. godteri, mer mat osv. Det kan jo ofte føre til noen ekstra kilo også...

Skrevet

Uansett - ikke bekymre deg for de kiloene der - synes ikke det var mye. Jeg la på meg 20 kg sist, og det ser ut til å bli det samme nå. 13 av dem var borte etter en uke, og resten og mer til før året var omme, hovedsakelig pga ammingen tror jeg.

Skrevet

Jeg sluttet å røyke i mitt forrige svangerskap også, da la jeg på meg totalt 30kg (ikke et gram vann i kroppen)

Nå ligger jeg ann til å legge på meg ca 20. Er 30 uker på vei å har lagt på meg 14 kg, 1 kg de siste 5 ukene så jeg håper at det fortsetter i den trenden der.

Jeg har tro på at røykeslutt er avgjørende for de første 5-10kg som jeg legger på meg, Jeg kompanserer med mat, og får utrolig dårlig forbrenning når jeg slutter å røyke.

Det er ikke så lett å "kose" seg med alle kiloene, men jeg vet at jeg går de av igjen raskt. Det gjorde jeg sist og det skal jeg nå også.

Akkurat nå hører jeg daglig at jeg ser fullgått ut, og at jeg sikkert får en fryktelig sommer...... alle er så positive liksom.........................Vi har faktisk planlagt å få et barn i august og jeg vet at det er en av sommer månedene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...