Anonym bruker Skrevet 27. mai 2006 #1 Skrevet 27. mai 2006 vet dette skulle vel ha vært postet på besteforeldre debatten, men nå poster jeg den her hvor jeg føler meg hjemme;-) tingen er den at svigermor har krevd å få passet jenta vår på 3 månder, noe som i og for seg hadde vært greit hadde hun kjent jenta mi og respektert det jeg sier. de er nesten aldri på besøk, og når vi er til dem så høres det aldri på hva jeg sier som angår datteren min. det er som ørene er lukket for det jeg sier, og det er fustrerende. hvordan kan jeg da vite at viss jeg sier at jenta ikke skal ha is, så får hun ikke det. eller at hun ikke skal sitte alene ennå... ( da hun var nyfødt skulle hun ha henne til å sitte mot en pute oppreist... ) tingen er den at damen er jo koselig, og jeg ønsker indelig et godt forhold til dem, men det er umulig for meg å forlate jenta mi med dem når det ikke blir respekter hva jeg sier... og jenta mi ikke kjenner dem. de bor ikke lengre enn 10 min i fra oss så det er jo fult mulig å ta seg en tur, eller ringe å høre hvordan det går.... trenger litt råd eller noe for hvordan jeg kan få dette til å bli litt lettere. ønsker jo at jenta mi skal ha et godt forhold til dem, det samme med meg.
Gjest Skrevet 27. mai 2006 #2 Skrevet 27. mai 2006 Snakk med mannen din. Og kanskje også med svigermor. Si at du synes det er for tidlig å ha en barnevakt som du ikke er 100% fortrolig med. Det ER tidlig å ha barnevakt ved 3 måneder (ikke veldig tidlig, men fremdeles tidlig). Si at dette er din jobb og hele ditt liv for tiden, så det er vanskelig for deg å slappe av med andre som passer babyen. Dette ligger faktisk mye i ditt hode. Vet at du ser det som om svigermor gjør noe galt her, men det handler jo om hvem som skal være med å gi jenta omsorg i oppveksten. Og det skal jo ikke bare du (heldigvis!). Du og pappan må finne noen grunnregler som alle barnevakter må forholde seg til, og utover det må du jo faktisk godta at det er flere som kommer til å påvirke jenta di i årene som kommer. Dette blir lettere av seg selv etterhvert som hun blir eldre. Vent med å ha barnevakt, du. Det er ennå masse tid hvor svigermor kan bli ordentlig kjent med dattera di og ha et godt forhold til henne!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2006 #3 Skrevet 27. mai 2006 Hei! Skjønner veldig godt problemstillingen, har hatt det samme selv med både svigermor og egen mamma - liten respekt for at det tross alt er jeg som kjenner lillegull best (uansett hvor mange barn de har oppdratt) og alt jeg forteller om jenta vår blir demonstrativt overprøvd/ nedstemt. Veldig vanskelig å slappe av da, ja - skjønner deg altså godt. Jeg bestemte meg tidlig for å være sta på at det faktisk er jeg som kjenner henne best og at de er nødt til å akseptere innspill fra meg på hva barnet foretrekker/liker best/ikke liker. Jeg aksepterer ikke at lillegull skal sitte og gråte for ting, når jeg vet hva som er galt - og de ikke gidder å høre. Si fra på en pen måte, så går det sikkert bra :-) Uansett synes ikke jeg andre kan "kreve" å sitte barnevakt - det er opp til deg og dine behov. Men der vet jeg det er ulike meninger om hvor langt man bør strekke seg. Lykke til uansett!!
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 27. mai 2006 #4 Skrevet 27. mai 2006 Det er DERE som er foreldrene, og det er da dermed dere som bestemmer alt som har med ungen å gjøre. Hvis svigermor ikke respekterer deres ønsker og krav så får du be mannen din snakke med dem om det og ikke "låne bort" datteren deres slik. Jeg personlig synes at man ikke burde la andre passe på ungen før h*n er minst 5-6 mnd.Og i alle fall ikke over natta. Hvis ikke dere setter opp regler kan dere nok bli overkjørt rimlig lett ja. Stå på krava!
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 27. mai 2006 #5 Skrevet 27. mai 2006 Er sikkert greit nok med barnepass i et par timer før 6 mnd, men ikke til en svigermor slik som du beskriver henne. Overlater jeg ungen til noen så er det noen jeg stoler 100% på.
Luca Skrevet 27. mai 2006 #6 Skrevet 27. mai 2006 Heldigvis er det ingen som kan kreve noe som helst når det gjelder ditt barn, det er det dere foreldre som bestemmer. Her er det utenkelig at noen skulle passet mitt lille nurk på 4 mnd, så hvis du også syns det er det bare å si det. Dette bør jo pappaen ta, siden det er hans mor. Skjønner veldig godt usikkerheten din, siden du føler du ikke kan stole på henne. Ikke noe hyggelig å skulle sende bort sitt barn da. Men siden du syns hun er hyggelig, må dere vel klare å få fram at hun må høer på hva dere sier, og at det er dere som bestemmer hvordan ting skal være med deres barn. Det er greit at ting kan være litt mer anderleses hos besteforelder enn hjemme, men å sette opp et lite spedbarn er ikke en slik ting. Det heller ikke å skulle gi en 3 mnd baby is. Det er ting dere må si ikke er aktuellt, så får de heller stikke til henne en is når hun blir mye større. Håper dere finner ut av det.
MintCondition Skrevet 27. mai 2006 #7 Skrevet 27. mai 2006 Jeg hadde ikke stolt på en svigermor som ikke respekterte mine ønsker når det gjaldt bayen gitt...(stolt på henne til å passe barnet altså). Har litt samme greia her dessverre, med en svigermor som blir sur fordi vi ikke steller/oppdrar barnet vårt slik hun gjorde med sine på 70-tallet. Ikke mye aktuelt at hun skal få være barnevakt med det første
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå