Gå til innhold

August: Kva gjør dere med det sparkeskjemaet


Tone & Mari

Anbefalte innlegg

Eg bare lure på om det er flere som tenker som meg om dette med og telle spark og sånne ting...

 

Eg har kanskje et litt anna utgangspunkt siden eg er gravid for minst 4 gang uten og ha fått barn enda.. Dermed så blir det en god del tankevirksomhet i hodet til tider..

 

Altså, eg tenker som følgende :

Om eg skal sette med inn i og føre et slikt skjema kommer eg til å bli veldig nervøs og redd om det viser seg og variere mye.. No er eg så heldig og få veldig tett oppfølging av jordmor og gynekolog, men stående avtale om å komme med en gang er er usikker.. Er det en dag eg syns det er stille så er det bare og reise så får eg så mange kontroller eg bare vil ha..

Ut fra dette har eg vel mer eller mindre bestemt meg for ikkje å fylle ut det arket og heller stole på det jordmor og lege sier at så lenge eg kjenner liv minst 3 ganger om dagen så holder det.. Og eg kjenner virkelig liv mer enn 3 ganger om dagen eg.. Ubeskrivelig heldig som har en jente i magen som veit og betrygge meg når det trengs..

 

Er det andre som også har bestemt seg for ikkje å føre sånnt sparkeskjema her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Eg e gravid for første gang og trur eg ville blitt stressa av å telje spark kvar dag. Eg har derfor valgt å ikkje delta i "tell trivselen prosjektet". Så lenge ein kjenner liv kvar dag så er jo alt bra. Skjemaet e no dessuten litt kav å huske på til samme tid kvar dag. Babyen min har lagt seg til eit søvnmønster der han e mest vaken på ugunstige tidspunkt der eg ikkje spring og finn skjema for å føre inne sparkinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjema er kastet...Jeg tenker det samme som deg, hadde bare blitt unødvendig bekymret om det varierte mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikkje bare er eg som ikkje er med da... Må innrømme at eg helst er typen til å være med på alt som kan være til nytte for andre, men dette følte eg ble mye stress og være med på..

 

Og ikkje er det lett og ha skjema liggende heller når det først er full fart i magen..

 

Blæren er vist veldig gøy og bruke som trampoline om dagen no...

 

Kos med svar fra dere

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skjemaet har eg rota bort :) men det gjør ingenting.. vil ikkje telle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har ikke bestemt meg men så lenge du blir nervøs så ville jeg ikke tenkt på det engang

Jeg har egentlig ikke noe problemer med å være med sånn nervøs messig , men jeg har et aktivt liv og en ustrukturert hverdag og er ikke flink til å huske sånne ting så det blir fort sånn "ja ja glemte det i dag får gjøre det i morgen da".

 

Det forslaget med å ta det på morgnen som det står i skjemaet er koko for min del i allefall. VI får se tror jeg eventuelt skal begynne neste uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du blir nervøs ville jeg kuttet ut sparkeskjemaet. Jeg ble litt smånervøs på begynnelsen, for ble så veldig obs på barnets bevegelser etc, men er roligere nå etter at jeg har snakket med legen. Han var faktisk litt imot slike undersøkelser fordi det blir så mange paranoide mødre ut av det...

 

Tar det mer med ro nå og teller når jeg legger meg. Har valgt tidspunktet mellom kl 23.00 og 01.00 og prøver å teller innenfor dette. Får hjelp av min mann til å telle, og det er jo litt koselig å ligge i sengen og holde på magen sammen. Han føler han er med på noe og så gjøre vi noe koselig ut av det liksom.

Noen ganger sovner jeg mens jeg teller, men det gjør vel ingenting. Da slapper man jo av:) Har glemt det er par ganger, men føler at det viktigste er å delta (selv om ikke gir 100%) slik at det kan være til nytte for eventuell forskning i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmora i dag, hun hadde ikkje hørt om dette sparkeskjemaet før hun... er det en undersøkelse som foregår over hele landet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

sparkjeskjemaet er en undersøkelse som starta i 2005, og tydeligvis bare for østlandet og bergensområdet foreløpig, etter hva jeg leste meg fram til her inne.

jeg er av natur MEGET engstelig for ting, og ble sykemeldt pga dette tidlig i svangerskapet. trodde alt var galt med barnet, og når jeg egybte å kjenne spark- ja da ble dette en ny bekymring!

snakka med jordmora mi om dette skjemaet jeg fikk utdelt på UL, og sa at jeg var veldig redd for å bli stressa og bekymra hvis jeg brukte det.

hun sa meningen er at det skal ha motsatt effekt, man skal li beroliget.

i mitt tilfelle fikk hun rett!! :) jeg har faktisk blitt roligere, og føler jeg er litt mer "logisk i tankegangen" enn jeg har vært (forestilte meg det verste i løpet av kort tid, du aner ikke!!;)).

jeg har brukt skjemaet i to uker, prøvd å telle hveer morgen før jeg står opp, men noen ganger også kvelden. synes det er en beroligelse å ha skjemaet å se tilbake på, hvis jeg plutselig ikke husker å ha kjent noe en dag.

ville bare dele dette med dere, da det ser ut som vi tenkte likt i utgangspunktet. mener ikke at dere absolutt bør starte med dere. slik dere gjør det med at dere vet det har vært liv 3 gngr pr dag høres også fint ut. jordmora på UL sa også til meg at jeg IKKE skulle bruke det hvis jeg ble stressa. men jeg fabt ut jeg skulle prøve, og det gikk jo greit.

leste om denne undersøkelsen her inne et sted, men husker ikke hvor. tror den stod på aktuelle linker el hva d heter, på min side. jeg er nå i uke 29+4.

lykke til alle sammen! gled oss over hvert spark, ikke sant?! :) :) :)

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ble heldigvis ikke spurt engang.

Har tre aktive smågutter, så jeg har nok å henge fingrene i for å si det sånn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...