Gå til innhold

Hjelp ! Får ikke 2 åring til å legge seg for natten.... og står opp i otta !!!

Anbefalte innlegg

Hei !

Dattern min på 2 år har nå i 2 uker gjort følgende :

hopper ut av sengen og kommer løpende ut i stua x antall ganger - har holdt på i opptil 2 timer med det ! - Så nå legger en av oss seg inne på rommet med henne og efter ca 30 min sovner hun (MEN det er fryktelig slitsomt og gjør oss selv en bjørnetjeneste) Sovner mellom 20 - 21

Om morningen ved 5 - 6 tidene kommer hun inn på vårt rom ... ikke for å sove med men for å stå opp !!!!!

Hjellllppp. Noen råd som kan hjelpe her. Vi er underernært på søvn!

Dattern sover 1 -2 t midt på dagen (prøvd å kutte det, men det ble bare sur sur potte sur unge)

Før la hun seg pent kl 19.30 - 20 og sov til 07 !!

Fortsetter under...

Dette holdt våre på med også, det var vel tett etter de hadde fylt 2 år. Vi hadde kjøpt ny seng, voksiseng. Vi måtte gå tilbake til grindseng.... da ble det slutt på dette. Men det kan jo ha noe med årstiden å gjøre da, lyse kvelder etc..... Venninna mi sier det samme om sin 4 åring. Det er lyst ute = da er det dag... Skjønner veldig godt at dere er utmattet.

For meg høres det ut som dere må droppe dagvhvilen. Det er tøft i overgangsfasen, med en sur og gretten unge, men da tror jeg dere får kvelden tilbake.

Dere får bare trø til litt ekstra på ettermiddagen med å underholde henne, gå ut og lek, les bøker, syng og gi henne masse oppmerksomhet.

Da vi droppet daghvilen sov jenta vår samme antall timer i døgnet, bare hun nå sov de om natten. Altså, tidlig kveld og sen morgen, kan du si.

Jeg ville også droppet luren på dagen, eller ihvertfall kortet den ned. Merker at prinsessemoren vår sovner mye tidligere i helgene, ca 1930-20, hun sover nemlig ikke på dagtid her hjemme. Sover 1 time hos dagmamma i ukedagene og da sovner hun ikke før 20-21 om kvelden igjen....

Og jeg ville ikke lagt meg sammen med henne om kvelden. Etter at vi skiftet ut grindsengen med en uttrekksseng (skrives det virkelig slik??!?) har vi lagt henne når hun er trøtt nok, lest en bok og sunget en sang. Da pleier hun å sovne. Men av og til sitter vi og holder henne litt i hånden til hun holder på å sovne. Hun er en skikkelig kosejente og vil helst ha oss oppi sengen, men der setter vi foten ned ;0)

Lykke til! Håper dere får forbedret rutinene deres og at alle får god nattesøvn.

ps: det finnes mange bra bøker om søvn!

Hei !

Legger meg IKKE sammen med henne ! - Har jo lest noen bøker av jesper juul ;O) - Har en gjesteseng på rommet hennes så hun ligger i si seng og jeg eller mannen i gjestesenga !

Kan ikke kutte inn dagsøvnen da det er fast hvile i bhg 12 -13 og det opprettholder bhg pedagogisk leder til det fulle og hele ;O) - Men i bhg vekker de efter 1 time altså !

Men snkt med KArin isted (norges svar på søvn og nanny hjelp) hun sa 10 timer nattesøvn er normalen på en 2 åring (og dattern har ca 10 -11 timer når hun ikke tuller opp og ut av senga) - Karin tipset og om å gå tilbake til grindseng som en her foreslo :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...