Gå til innhold

Nå trenger jeg innspill, og synsing, og forståsegpåing.

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 5 måneder.

Hun ble forige helg så veldig sår nedentil. Røde prikker, og røde felt, heilt fremmefra og bakover til overst på rumpa.

Men verst/hissigst/rødest på rumpeballene mellom beina.

Så da skifta jeg bleie ofte ofte ofte, og lot det lufttørke.

Har smurt med alt mulig.

Så plutsetlit ble hun nuppete på leggene. Jeg kjente det før jeg så det, så de var ikke utpreget røde. Etter hvert spredte sette seg til lårene, og til kinnene.

Og nå også magen, og skuldrene og armene.

Og nå er nyppene røde.

Når jeg kler avhenne klør hun nedentil og på beina.

Men det virker ikke så plagsomt med klær på.

I morres når jeg tok henne opp var det på kinna ganske rødt og varmt, og ved øret svar det fler røde striper, hun har tydelig klødd seg.

Jeg skal snakke med lege eller helsesøster på mandag, frykter atopisk eksem.

Trodde først hun reagerte på grøt, som er den eneste faste føden.

Og jeg ammer IKKE, så det er ikke noe med hva jeg har spist.

Tengte kanskje bleieutseltt, men det skal da ikke begynne å spre seg slik?

Hun bader i olje hver eneste kveld.

Og jeg smører henne inn med a-creme hver kveld.

Kom med synsing, og forståsegpåing og alt dere har av tilbakemeldinger.

Fortsetter under...

jeg vet helt ærlig ikke, du bør nok snakke med lege/hs ja.. Men jeg vet bare at jenta mi er ekstremt tørr og får prikker over hele kroppen når hun blir veldig tørr (selv om hun bader i olje), og da er det KUN Locobase Repair som hjelper. Har prøvd sikkert en million andre kremer, men det er kun denne som hjelper. Er en skikkelig feit krem. Jeg hadde atopisk eksem som lita, på albuer og knær, så håper ikke jenta mi får det. Når jeg prøvde en billigere krem igjen (babyline) så kom disse prikkene tilbake.

så det er nå uansett ett tips å investere i denne kremen altså:)

Sopp? Prøv canesten i et par dager. Kanskje har oljebadene og a-cremen bare forsterket det, hun trenger kanskje å "tørke ut" litt. Har hun ikke eksem, trenger hun ikke fuktighetskrem hver dag. Pass på at hun ikke blir for varm og klam!

Prøv canesten, hvertfall. Det er ikke farlig når du har grunn til å mistenke sopp og bare prøver i et par dager. Du merker forskjell da hvis det er sopp det er.

Hvis canesten ikke funker, er det nok ikke sopp. Da får du nok høre med legen. Da vil jeg tro at du får en salve som du skal bruke til eksemen (som det sikkert da er) blir borte, og at du så skal fortsette med fuktighetskrem en stund etterpå. Men ikke nødvendigvis hver dag hele tiden, det synes jeg høres veldig mye ut.

Uansett: pass på at hun ikke blir for varm og klam! Det er kjempeviktig!

Annonse

Det høres ut som atopisk eksem. Vet en del om atopisk eksem siden sønnen min på 3 mnd har det. Det begynte også som små nupper på bena og straks var det spredt til hele kroppen. Det er mest uttalt i ansiktet (kinnene, bak ørene og halsen). Sønnen min klødde seg også mye og vi fant han ofte med masse kloremerker om morgenen. Det var lett å se at han plagdes for han klødde seg på bena og magen med en gang han fikk sjansen og han var veldig sutrete. Dessuten sov han veldig dårlig og våknet opp ofte om natten. Hvordan sover barnet ditt?

Jeg har et godt råd til deg: Få henvisning til spesialist med en gang. Almennlegene har liten kompetanse på atpoisk eksem på så små barn. Fikk bare beskjed om å smøre på milde kortisonkremer og vente på at det ville gå over. Derfor gikk sønnen min med eksem i fire uker. Tilslutt fikk jeg mast meg til en time på barneallergologisk senter på Smestad. Jeg fikk komme på øyeblikkelig hjelp for eksem på hele kroppen til et spebarn er ganske alvorlig. Legen der lovte at junior skulle være kvitt eksemet på fire dager. Og det stemte!! Nå har jeg fått en helt ny sønn. Han pludrer og ler og eksemet er helt borte. Er selvfølgelig redd for at det skal komme tilbake, det er jo en kronisk hudsykdom. Men foreløpig holder vi det i sjakk med oljebad og fuktighetskremer.

Et annet godt råd: Insister på å få testet barnet ditt for allergier. Uvitende almenleger vil si det er for tidlig, men det stemmer ikke. Min sønn er allgergisk mot kumelk noe som har forverret eksemet.

Bare spør hvis du lurer på noe!

Jo, barnet mitt sover veldig godt om natta, fra 19 til 06:30.

Så det er ikke noe problem.

Enda.

Hun har jo ikke hatt dette så mang dager enda, så dersom det ER atopisk eksem så blir det nok verre...........

Ja jeg skal be om hennvisning til spesialist, men det er jo lange ventetider på det, og tviler på at en baby med litt nupper i huden blir prioritert lissom....... Leste på et annet fora om ei med samme problen, ble hennvist i januar, og fikk time i august.......

Vi bor på ett sted der det er mange mange mange timer til nærmeste plass med denne type spesialister.

Hva gjorde de som fikk eksemen til å bli borte på 4 dager.........????????

Vi fulgte følgende oppskrift:

Smurte inn hele han med sterk kortison krem (reseptbelagt) i 3-4 dager Mange er skeptiske til kortison, men dersom barnet ditt er alvorlig plaget er det nødvendig med en liten "hestekur" for å få kontroll på eksemet for å så holde eksemet i sjakk med fuktighetskremer eller mild kortisonkrem.

Vi bader han to ganger daglig i oljebad (masse olje slik at han er helt såpeglatt).

Smører han inn med fuktighetskrem tre ganger daglig. De anbefaler krem med karbamid (feks. HTH), men det først etter at huden er fin ellers så vil det svi.

Pass på at barnet ditt ikke varm.

Jeg fikk time på dagen da jeg ringte direkte til spesialisten. De prioriterer små barn og eksem. (Jeg var på gråten i telefonen, så det er mulig det gjorte utslag).

Høres ut som en hestekur ja....Men samma det, bare det fungere.

Men nå er det jo ikke noe ille her enda, men det KAN jo bli det dersom dette ER At.eks.

Men foreløbig er det jo ikke ille, ikke i eksem-sammenheng.

Men jeg skal ringe fastlegen på mandag.

Eller kanskje jeg skal vente å se...............skal på 6 mnd-kontroll med barnelege 15 juni..............får jo uansett ikke komme til noen spseialist før den tid...ikke "bare" pga litt rød-nuppet hud......

Kan jo prøve å smøre hydrokortison sånn reseptfri en stund å se.

Men hva når nuppene lissom er over hele kroppen, skal jeg smøre hele med hudrokortisom da?

Kan jo ikke smøre en og en nupp........

Og det er i annsiktet det er mest rødt.

Og en anna ting:

Hun har fra ett par uker vert veldig "rød" i kinna, litt tørr.

Fått mange komentarer som :

*Oi, er dere mye ute?

*Så fine eplekjinn

*Så fin å rød i kjakan

Og kinna har vert varme.

Litt sånn hektiske.

Men ikke prikkete, eller nuppete som nå.

Kan det ha noe med saken å gjøre tro?

HI

Annonse

jenta mi får slike hektiske røde og litt ru kinn i forbindelse med tannfrembrudd...i tillegg får hu bleieutslett.( mest sannsynlig fordi avføringen blir annerledes)

men ettersom hu har utslett over det hele, er det vel ikke så sannsynlig at det er pga tenner....eller kanskje noen får slike ekstreme " anfall" ?

håper det ordner seg snart, uansett hva det er! og prøv å vær litt ekstra bekymret når du snakker med legekontoret slik at du får time raskt:-)

LYKKE TIL:-)

Ikke begynn med hydrokortison uten å snakke med lege, hvertfall ikke i mer enn en dag eller to!

Smør kinnene med fuktighetskrem før dere går ut, som kuldekrem. Litt vind i luften kan gjøre at det er behov for dette selv om det jo egentlig er varmt.

Dra til fastlegen selv om du snart skal på kontroll, det kan jo være noe å følge opp. Og hvis hun ikke er så hardt angrepet, så kan det godt hende at fastlegen kan hjelpe! Ikke alle som trenger spesialist, heldigvis!

Poden her har litt flekkeksem som vi har fått en fin salve for, den virker raskt og skal ikke brukes for lenge om gangen. Det er bedre å ha sterke preparater i kort tid enn reseptfrie svakere preparater i lengre tid.

... er min forståsegpåing!

Heisann!

Ser du har fått mange gode svar her. Jeg synes det høres ut som atopisk eksem, men vanskelig å bedømme uten å ha sett det. Om du synes det virker som om jenten din er plaget bør du ikke vente med legetime. Sørg for å få komme til lege på mandag. Ikke vær redd for å gå til legen med utslett, dere har krav på å bli tatt på alvor. Be om å bli henvist til spesialist. Om man vil til spesialist med en gang kan man gå til en privat hudlege, men man må da betale for timen. Om det er atopisk eksem vil nok fastlegen skrive ut steroider.

Bleieutslett kan av og til være vrient å få bra. Jeg ville brukt kaliumpermanganat (kp-omslag) Har du hørt om det? Det kjøpes reseptfritt på apotek. Det er en flaske med et sterkt, lilla fargestoff. Be om forklaring på apoteket om hvordan du skal bruke det. Jeg vil tro det er lettest å legge dem som omslag (fukte en vaskeklut å legge i bleieområde ca 15 min både morgen og kveld) Husk å fortynne i vann først.

Eksem starter ofte i ansiktet og hodebunnen hos de små, så de røde eplekinnene kan nok ha vært en start ja.

Hva har dere i sengen hennes? Pass på at hun bare har bomull inn mot kroppen. Sengklærne må også bare være av bomull. Ha det kjølig og luftig på soverommet. Unngå at hun blir svett, det provoserer eksemet. Ikke ha mange kosedyr o.l i senga.

Gi henne oljebad (ca 15 ml olje i badevannet) Kan godt bade henne hver kveld så lenge dere har rikelig med olje i vannet. Da kan det være greit å dusje henne en gang i blandt, da får man fjernet alt av salverester og skitt. Bruk aldri såpe, hold dere til lactacyd intimvask. Kun parfymefri shampo om hun trenger det. La henne helst lufttørke eller klapp henne forsiktig tørr etter bad.

Hmm.. Tro om jeg fikk med meg alt nå? Har en grinete, trøtt ettåring sammen med meg nå :-)

Atopisk eksem er arvelig ja.

Bare spør om det er noe mer du lurer på :-)

Glemte å si at det ikke er bra å smøre så mye med a-creme hver dag. Alt for mye a-vitamin for en så liten kropp. Smør heller med en annen fet, parfymefri fuktighetskrem. Smør ved behov, men gjerne morgen og kveld. Du kan be om prøver på apoteket, da finner dere sikkert en dere liker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...