mumi og lille Eirik :-) Skrevet 27. mai 2006 #26 Skrevet 27. mai 2006 Hei Abba. Ville bare ønske deg lykke til her, er gjerne ferdig alt du uansett,stå på med den fantastiske jobben du gjør,gleeeeeeeeeeeder meg til min tur :-))) Klem
Gjest 5 andre Skrevet 27. mai 2006 #27 Skrevet 27. mai 2006 Synes folk må velge det som er rett for seg jeg, men mitt spml er: er det ikke litt slemt å fortelle alle her inne om akkurat det eksemplet. Synes faktisk ikke dette er forum for slik sladder jeg, Hva ukjente, mindre kjente eller kjente folk velger å si, må bli opp til dem. Ikke særlig lojalt ovenfor denne personen eller din søster å sladre synes jeg.... La folk velge selv. Flott for dem som klarer det uten medisinering, men det er altid flott med fødsel :-) Hva jeg velger å si om min fødsel i etterkant må få bli opp til meg. Alle pynter på sanneheta nå og da.....
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2006 #28 Skrevet 27. mai 2006 Du verden så denne debatten sklei ut, da! HI stilte spørsmål om "Hvorfor er noen mødre så opptatt av å ha født uten smertestillende?" Også sklir den ut til å bli rene skittkastingen frem og tilbake! Jeg for min del kan ikke skjønne hvorfor Katrine eller hva hun nå het i det hele tatt skal gå ut med hvordan hennes fødsel forløp! Hvem er interessert i det, og hvem vet hvem hun er? Det får være opp til hver og en hvordan man velger smertestillende behandling i forbindelse med fødsler, epiduralen er engang funnet opp, og det er meningen at den kan tas i bruk. Ingen er mindre tøffe eller mindre egnede som mødre eller som mennesker fordi man benytter seg av et tilbud som faktisk finnes!! Lykke til alle sammen, Katrine innkludert, med eller uten epidural!!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2006 #30 Skrevet 28. mai 2006 Katrine og mannen (Nicholas fra Topp 20 på NRK) har jo vært i flere ukeblad etter at hun fødte deres første sønn, og hveeeer gang trekker de fram at hun fødte heeelt uten smertestillende. Dette er nok veldig viktig for henne, men utrolig dumt å lyve da!
Puncky med nr tre i magen Skrevet 28. mai 2006 #31 Skrevet 28. mai 2006 Jeg fødte nr en uten noe form for smertestillende, og er kjempe stolt av det - og det syns jeg jammen jeg har grunn til. Men om ting ikke går så greit som sist, takker jeg ikke nei, og ville jo ikke lyve om det etterpå... Grunnen for å velge uten, er pga komplikasjoner osv. Jeg tror at det mest naturlige er best. Men jeg ser da vitterlig ikke ned på de som føder med heller
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2006 #32 Skrevet 29. mai 2006 Dette er tydeligvis en anonym pyse som ble proppet full av bedøvelse,og som er veldig hårsår på grunn av det :-)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2006 #33 Skrevet 29. mai 2006 Jeg har født 3 barn, alle uten hjelp fra smertestillende midler. Dette er jeg selvsagt stolt over!!!! Ikke fordi jeg klarte noe "naboen" ikke klarte, men fordi jeg for min egen del klarte å håndtere den voldsomme følelsen det er å føde barn. Jeg ble ikke redd for det som skjedde, og stolte 100 % på meg selv og min egen kropp... Jeg har hatt 3 svært ulike fødsler og kunne sikkert hatt et "bedre" minne om jeg hadde vært bedøvet, men som sagt stolte jeg på kroppen min og det som skjedde med meg... Ser ikke ned på de som trengte hjelp under prosessen av en grunn! Bryr meg egentlig ikke så mye om hva andre må/måtte under sin fødsel! MEN er selvfølgelig stolt over å ha klart å føde 3 barn uten smertestillende! Det ER en bragd, enten dere syns det eller ikke! OG når det gjelder hun kathrine og andre kjente mødre: selv Mærta Louise løy jo om epidural under fødsel.... kanskje det er fordi de anser det for å være en privatsak... OG uten sammenligning forøvrig: Jeg forteller ingen at jeg trenger bedøvelse for den minste lille ting hos tannlegen! Rett og slett fordi det har ingen noe med!....
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2006 #34 Skrevet 29. mai 2006 Det er vel ingen som bryr seg om hva denne Katrine og C-kjendismannen hennes gjør vel? Det er vel ingen som hadde kjent de igjen på gata og sagt "så flink og tapper du er, da, som har gjort det samme som en hærskare kvinner har gjort før deg"! Ærlig talt! Syns ikke slikt sladder passer inn her på denne siden! Ring heller til Se og Hør, og spre sladderet der! Og forresten, om man føder med eller uten smertestillende, må være opp til hver enkelt av oss!
Sivalur Skrevet 29. mai 2006 #35 Skrevet 29. mai 2006 Jeg har de siste par mnd vært ganske åpen om at jeg kommer til å be om epidural uansett (bla. fordi Ahus ikke har lystgass, som alle jeg kjenner sier er det som har 'reddet' dem). Det som provoserer meg litt er når jeg fra så utrolig mange får reaksjonen "jammen hvorfor trenger du epidural da, det er da helt naturlig å føde". Javel, mulig det, men jeg har aldri gjort det før og jeg tror jeg har ganske så lav smerteterskel. Sånn er det bare. Noen tåler mer enn andre. Synes ikke det er noe å være flau over og jeg vil ikke ha noe av at andre nedvurderer min fødsel fordi om jeg skulle bruke epidural. Heller det, enn å være bestemt på forhånd for å klare meg uten og så 'lide nederlaget' med å måtte ha smertestillende likevel.. Forskere har faktisk brukt temmelig mange år på å utvikle bra smertestillende, hvorfor i alle dager skal vi ikke få lov til å benytte oss av det? Stiller meg bak spørsmålet på tråden - hvorfor er noen så opptatt av det? Det er vel forøvrig en privatsak hva man velger...
MammaLene Skrevet 29. mai 2006 #36 Skrevet 29. mai 2006 Veldig enig her. Selv tenkte jeg ikke på smertestillende, jeg var for opptatt av å puste riktig og ute av stand til å kommunisere med jordmor og de grep liksom ikke tak i meg heller. For å gjøre lang historie kort; jeg endte til slutt opp med KS fordi jeg var helt aldeles utslitt etter timer og døgn med smerter og mangel på søvn, samt hjertefrekvensen til småen begynte å reduseres. Fikk da først epidural som ikke hadde noen hensikt, altfor sent. Trodde jeg skulle dø på vei til operasjonsstua og følte omtrent en åpenbaring da spinalen begynte å virke. Neste gang har jeg med et brev med instruksjon til JM om å spørre meg underveis om jeg trenger noe å lindre smertene med.
30 og 3 barnsmor i mai Skrevet 29. mai 2006 #37 Skrevet 29. mai 2006 Ikke bare er det individuelt om folk velger å bruke bedøvelse eller ei, men vi må også tenke på at vi har forskjellige kropper og ulik smerte. Noen føder uten smertestillende, men mange av de har også "lettere" fødsel. Blir smerten stor nok skriker nok de fleste av oss ut etter noe til å hjelpe oss Jormor sier f.eks til meg at jeg har en bra kropp for fødsel (1,74høy og normal slank), kanskje det er lettere for meg enn for en som er 10 cm mindre?? Jeg har ingen satte planer om å føde med eller uten epidural, men blir det for tungt går det ikke på min stolthet å spørre etter epidural. Vi har uansett gått gravid gjennom 9 måneder og skal være med på noe så fantastisk som å sette et barn til verden. Det jenter er noe vi kan være stolt over!!!!
Mommy1 Skrevet 29. mai 2006 #38 Skrevet 29. mai 2006 Kjempebra skrevet, Aga!! Men jeg lurer på om du er halvt-polske Aga som jeg tok datakurs med for ca 13 år siden? Dette er amerikanske Krissy. Husker du meg? Eller - er du den jeg tror du er? Vi møttes så vidt for noen måneder siden på Skeidar...
Aga:-) Skrevet 29. mai 2006 #39 Skrevet 29. mai 2006 Hei du Mommy1! Nei, er nok ikke den Aga du tenker på. Har bare vært i Polen en gang, og aldri på Skeidar:-) Vet du om hun er her inne på BiM? Hadde vært festlig å møte en Aga til!
Jente 06 + aprilgutt 09 Skrevet 29. mai 2006 #40 Skrevet 29. mai 2006 Enig, tenker at alle fødsler er forskjellig, og alle kropper! Derfor blir det helt feil å sammenligne, og å føle seg bedre eller dårligere pga dette med bedøvelse/ikke bedøvelse!
Amalita+lillegull, 17.09.06 Skrevet 29. mai 2006 #41 Skrevet 29. mai 2006 Tror damer holder tilbake sannheten om bruk av epidural (og denne Katrine inkludert) nettopp fordi folk hele tiden propper ørene våre fulle med ”naturlige fødsler” og barnets beste osv. Vi får høre at kvinnen er skapt til å føde og i dette utsagnet ligger det skjult en beskjed: du BØR utholde smerten for det er tross alt kroppen din laget for. Når man får høre dette hele tiden – da kan man jo ikke være ”reddharen” og ”pysa” som ikke tør… Man blir redd for nederlaget, for å bli sett ned på fordi man ikke klarte å holde ut. Vi får også høre at bestemor fødte åtte barn uten smertestillende, oldemor 12 barn, tippoldemor 20 og gud vet hvor mange barn tipptipptippoldemor satte naturlig til verden…. Ikke rart mange får dårlig samvittighet når de velger smertestillende!!! Vi må jo hele tiden måle oss med IDEALKVINNEN – hun som føder sine barn i smerte MEN som holder ut alt. Hun som først og fremst tenker på alle andre enn seg selv – og i dette ligger selvfølgelig at hun må tenke på barnet. For barnets skyld må hun avstå fra alt – ”det kan jo være usunt for barnet….”. Det som er mest trasig med at damene holder tilbake sannheten om bruk av smertestillende, er jo at denne spiralen med dårlig samvittighet bare forsterkes….
Juvena Skrevet 29. mai 2006 #42 Skrevet 29. mai 2006 Tror nok det er lettere å si før man noensinne har født at man ikke ønsker smertestillende. Etter å ha født èn gang, er jeg ikke i tvil om at jeg vil ha epidural og skammer meg ikke over det. Syns det er synd at svigermor og andre skal hentyde hva en bør gjøre, en må selv velge- i samarbeid med fødeavdelingen.
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 29. mai 2006 #43 Skrevet 29. mai 2006 Hei! Helt enig med deg over! Jeg skjønner ikke at man som 1. gangs-fødende kan "planlegge" hva man vil eller ikke vil under fødselen sin! Ingen vet jo hvordan det kommer til å bli, og hva man får behov/ikke behov for når det står på som verst. Det gjelder forsåvidt for dere som har født en eller flere ganger allerede og, man kan ikke forutse vordan en fødsel kommer til å være vel???? Jeg har aldri gjort dette før og da jeg var på journalskriving sa jeg bare at det får gå som det går og trenger jeg smertestillende ber jeg vel om det!? Tror ikke det hadde vært så mange damer som hadde født med smertestillende hvis det hadde vært farlig for barnet. Jeg er sikker på at damene "før" hadde takket pent ja til smertestillende hvis de hadde hatt de samme mulighetene som oss nå i dag, og følte at de trengte det. Syns det er synd man skal fokusere så mye på hvem som er "tøff" eller ikke, alle vet vel at ingen fødsler er like? Det samme gjelder også hele svangerskapet, noen har det ille, noen (som meg heldigvis) har det fantastisk og spretter rundt helt til slutten. Alle er forskjellige og har forskjellige behov. Forresten syns jeg mange her inne har en inmari frekk tone når de svarer på innlegg (sikter til drittslengingen over her). Utrolig unødvendig! klem fra (19 dager til termin!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå