Gå til innhold

Angående fødsel som blir satt i gang.

Anbefalte innlegg

Jeg skal settes i gang mandag kl 09, dersom fødselen ikke har startet av seg selv før den tid. (hadde termin i går)

Legen og jordmoren sa at det kan ta 3-4 dager...

Noen andre her som har blitt satt i gang, og eventuelt hvor lang tid tok det med dere?

Samboeren min jobber i en annen by, ca 1.5 times kjøring fra Oslo,

og ønsker virkelig å være med på fødselen.

Jordmoren sa at det ikke var vits for han å ta seg fri fra jobben,

men at han kunne være i "beredskap".

Enig i det, ikke så mye vits om han må sitte i 3-4 dager og vente...hi hi hi...

Men jeg er litt nyskjerrig på andres erfaring rundt det å bli satt i gang...

Setter stor pris på svar.

På forhånd, tusen takk.

Fortsetter under...

Jeg har blitt satt i gang 3 ganger, og 2 av dem tok bare noen timer. Denne gangen var det ikke modent, så det tok lenger tid. Først prøvde de med modningsgele, som ikke virket. Så prøvde de å ta vannet, som de ikke klarte første gang. Og så ble jeg satt på drypp. Da startet riene og under 2 timer seinere var han ute. Vi kom dit 9 på morgenen og han kom 21.26, så det var ikke så ille, men "far" kjedet seg litt......

Da jeg ble satt i gang, tok det 18 timer før lillegutt var ute. Var ikke moden i det hele tatt, og de trodde det skulle ta mye lenger tid. Veeeeldig glad for at pappaen var der hele tida da! Hadde aldri i verden rukket å få det med seg hvis han var 1,5 time unna.

Hvis dere ikke vil at han skal gå glipp av fødselen, ville jeg anbefalt at han tok seg fri og ble med deg. Det er umulig å vite hvor lang tid det tar. Dessuten er det jo ikke akkurat så ofte man føder i løpet av et liv, så et par ekstra fridager pga det, synes jeg da er helt greit. Så har du noen til å holde deg med selskap også. Lykke til! (Håper det skjer noe av seg selv i løpet av helga da, så slipper du hele igangsetinga :-)

Annonse

Oi - jeg ble fortalt av lege og jordmor at dette kunne ta både 3 og 4 dager....

Men etter hva dere forteller her, så ser det ut til at det kan skje ganske raskt:=)

Det var en her som spurte hvorfor jeg skal bli satt i gang.

Det er fordi jeg har svangerskapsforgiftning, en sønn som i går ble estimert til å veie ca 4.4 kilo og så har jeg en sykdom som gjør til at jeg har økt fare for blodpropp.

(har hatt både blodpropp og infarkt i ene lungen, før jeg ble gravid.

Til tross for at jeg aldri har tatt en røyk i hele mitt liv...

Går på blodfortynnende sprøyter i svangerskapet, og pga lavtliggende morkake, er det fare for mer blødning, spseielt på grunn av at jeg går på blodfortynnende, har legene fortalt meg.)

Må bare si at jeg overhodet ikke har bedt om å bli satt i gang.

Dette er noe som har blitt bestemt av legene på sykehuset,

men klart jeg setter pris på å bli godt fulgt opp!

Det som er litt merkelig, er at jeg faktisk er i superfin form!

Føler meg ikke dårlig, har ikke vondt noe sted og har masse energi:=)

Jippi - nå er det ikke mange dagene til vi får se og holde sønnen vår!!!

jeg ble og satt igang sist, og var ikke moden overhode. fikk første modningspille kl 8 en lørdagsmorgen, og akkurat et døgn senere ble sønnen vår født. vet ikke hvor vanlig det er at det tar så lang tid som flere døgn, jeg har aldri truffet noen eller hørt mange som det har stemt på..

mitt råd til dere er at mannen din tar seg fri og er med deg hele tiden. han kan kanskje gå ut litt da modningpiller eller gele skal virke, for det skal sitte inne i flere timer og du må ligge hele den tiden. menjeg hadde absolutt valgt å ha han der!

lykke lykke til:-)

Hei.

Jeg ble også sattigang for tre år siden. Det som tok tid var modning, jeg var ikke moden. Fikk vel to omganger med modningdpiller, så tok de vannet og så fikk jeg drypp.Da kom det igang, endelig, etter dager med venting...

Men da var det fort gjort, 5,5 hektiske timer så var jenta der!!

Pappan var litt frem og tilbake ettersom han jobber og vi bor noen timer unna sykehuset. Det var helt greit at han ikke var der hele tiden. Tror vi hadde blitt lei hverandre om vi skulle tråkka oppå hverandre mange dager på sykehuset i påvente av fødselen.

Lykke til!!!

Gjest Frantic

Min svigerinne ble satt igang fordi vannet var gått et døgn tidligere uten at riene startet. Ho fikk også beskjed om at det kunne ta litt tid, men mannen var med opp på sykehuset i starten. Etter en del timer med dårlige rier fikk ho sterkere drypp og mannen beskjed om at han bare kunne dra hjem en tur...da begynte ting å skje veldig fort, så iløpet av neste timen ble det full åpning, og da jordmoren sjekket og mannen ble tilkalt var fødselen igang. Det ente med at mannen kom inn på fødestuen akkurat når lillegutt ble lagt på magen til min svigereinne.... så det er ikke så lett å forutsi hvordan det blir er jeg redd! Ville anbefalt deg å hatt med mannen din den første dagen iallefall, så får en heller se hvordan ting utvikler seg - masse lykke til!!!!!

Ja, han blir med:=)

Han gleder seg minst like mye som meg, og vi har lenge sett frem til å oppleve dette sammen!

(Men det er jo rart at legene anbefalte at han bare skulle

jobbe som vanlig. Jeg sa jo at han jobber et godt stykke unna...

De bør jo skjønne at pappaen har like lyst å være med på fødselen som jeg har....)

Annonse

Jeg ble satt i gang da jeg fikk lillegutt, og hele prosessen tok nesten tre døgn. Modningskuren varte og rakk, og jeg måtte få i flere omganger. Det tar tid, er dødskjedelig og for oss var det ikke behov for tilstedeværelse fra faren på det tidspunktet. Da de tok vannet skjedde hvert fall litt, men det var ikke før de kom kjørende med dryppet at ting tok av. Da tok det bare noen timer så var pjokken ute.

Lykke til!!

Takker for informasjon.

Kan jeg få spør hva drypp er, og hvordan det fungerer?

Kobler de deg til en slange/pose som går inn i hånden?

Er det vondt?

Kan man be om å få drypp, eller er det noe de først forsøker etter mange dager?

Drypp bli gitt ved veneflon, altså intravenøst (slange med når som går inn i hånden). Gjør ikke vondt, men en er jo da lenket til et stativ med dette dryppet da.

En får drypp egentlig som et av de siste tiltakene i en igangsatt fødsel, fordi en gjør det meste for at kroppen selv skal sette dette igang på en naturlig måte. Først gelekur, altså stikkpille i skjeden for å modne livmorhalsen, så tar de vannet for å sette riene i gang på den måten. Hvis det ikke er effektivt nok, setter de altså drypp med riestimulerende midler for å få fortgang i sakene. Dette dryppet kan de regulere styrken på, slik at du kan bli tilført store mengde av riefremkallende middel (oxytocin) og derved få mest mulig effektive rier. Dette er veldig intenst, fordi riene kommer uavbrutt og er veldig kraftige. Derfor gir de svært ofte epidural til kvinner som blir satt på drypp.

Ønsker deg en fin fødselsopplevelse!!

Hei Aga:-)

Tusen takk for fint svar.

Jeg skal snart på Ullevål nå.

Om prøvene ikke har steget siden sist, så blir jeg satt i gang i morgen. (sjekker svangerskapsforgiftning)

Har det steget mye, blir jeg satt i gang i dag.

De hadde gått fra å være helt fine, til å gi veldig stigende utslag nå kun de siste 10 dagene...

Føler meg i fin form, og gleder meg og er spent før fødselen....

Tenk, snart har vi sønnen vår:=)

Hei Hovedinnlegger her...

Nå sitter jeg på Ullevål og veeenter... Er 3 dagen min her idag.

Fikk første gelekur mandag, en i går og en idag.

Etter sjekken idag tidlig fikk jeg beskjed om at jeg fortsatt er lite moden. Som i går, sa de og det var ikke noe å skryte av.

Dette tar så lang tid, og jeg sitter bare her og venter på rier....

Vet ikke helt hva som skjer, om det ikke blir fødsel etter 3 dager med gelekur.

Kjedelig at det tar slik tid med deg. Håpar riene kjem snart. Får du drypp om det ikkje skjer snart?

Sjølv fekk eg drypp forrige gang, fordi vatnet gjekk, men riene kom ikkje. Var litt moden då eg starta med drypp, og 7 t etterpå kom ho.

Ønsker deg lykke til, og håpar det skjer noko snart!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...