Gå til innhold

Innføring av fast føde i kombinasjon med amming

Anbefalte innlegg

Hvordan gjøres dette?

Gutten min på snart 6 mnd får grøt på kvelden. Han har fått grøt i 2 uker nå og spiser 70 ml grøt. Etterpå ammes han, det han selv orker.

Ellers ammer jeg han hver fjerde time hele dagen og én gang om natten. (7, 11, 15 og kanskje en gang til + om natten) Grøt er ca 20.

Men; når man skal over på full posjon mat, betyr det at man feks BARE gir grøt til det måltidet?Og ikke ammer???

Jeg har lest endel om temaet i en babybok jeg har, og der står det at man kutter et og et brystmåltid av gangen, helst over lang tid. Men guri, er det altså meningen at jeg da skal amme fire måltider og så plutselig hoppe helt over det siste? Puppene blir jo mega sprengt om de først blir tømt hver fjerde time, også plutselig skal de ikke bli tømt på åtte timer e.l

Selv ser jeg for meg at det beste er å gi litt grøt til alle måltider etterhvert for så å gi mer og mer grøt (les: evt. annen mat) og amme mindre og mindre. Men hvorfor er ikke dette riktig?

Synes dette her er vanskelig jeg, kan ikke noen forklare meg hvordan det fungerer?

Fortsetter under...

Guten vår er 8 mnd gamal, og vi begynte å innføre mat då han var 6 mnd. Han får - og har alltid fått pupp til måltidene. Når babyane er så store, "gidd" dei ikkje å drikke så mykje melk at dei blir mette av det (dei held ikkje på lenge nok til å få i seg den feite ettermelka), melka blir berre tørstedrikk etter kvart.

Småen her et graut av 2dl vatn til frokost og kvelds, men drikk ein del melk i tillegg, spesielt til kvelds.

Jeg har lest (kan det være her inne tro?) at siste grøtporsjon bør være til "middag" og at siste måltid bør være pupp. Dvs. at de får grøt ca. fire-fem og så pupp kl åtte (eller når du legger ham). Da får de nok energi til å vare ut natten, samtidig som de ikke får urolig søvn av fullstappet mage (og du får tømt puppen før natta kommer). Kan det være noe for deg mon tro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...