Gå til innhold

Innføring av fast føde i kombinasjon med amming

Anbefalte innlegg

Hvordan gjøres dette?

Gutten min på snart 6 mnd får grøt på kvelden. Han har fått grøt i 2 uker nå og spiser 70 ml grøt. Etterpå ammes han, det han selv orker.

Ellers ammer jeg han hver fjerde time hele dagen og én gang om natten. (7, 11, 15 og kanskje en gang til + om natten) Grøt er ca 20.

Men; når man skal over på full posjon mat, betyr det at man feks BARE gir grøt til det måltidet?Og ikke ammer???

Jeg har lest endel om temaet i en babybok jeg har, og der står det at man kutter et og et brystmåltid av gangen, helst over lang tid. Men guri, er det altså meningen at jeg da skal amme fire måltider og så plutselig hoppe helt over det siste? Puppene blir jo mega sprengt om de først blir tømt hver fjerde time, også plutselig skal de ikke bli tømt på åtte timer e.l

Selv ser jeg for meg at det beste er å gi litt grøt til alle måltider etterhvert for så å gi mer og mer grøt (les: evt. annen mat) og amme mindre og mindre. Men hvorfor er ikke dette riktig?

Synes dette her er vanskelig jeg, kan ikke noen forklare meg hvordan det fungerer?

Fortsetter under...

Det er anbefalt at morsmelk er hovedføde mellom 6 og 9 mnd. Vi gjorde det slik at vi ga litt grøt etter pupp, men da ville hun aldri ha noe grøt. Ga så grøt før pupp, men jeg tror 40 ml grøt var rekorden. Spising tok aldri helt av, for å si det sånn... Tilby litt grøt innimellom etter pupp (eller før om du må, eller innimellom). Etterhvert som han spiser mer justerer melkemengden seg ned. Å kutte ut puppen helt til måltider er ikke så lurt - både fordi du får spreng og fordi mm faktisk hjelper til med å fordøye maten.

Det er vanskelig med denne maten, men det er dessverre ingen fasit. Prøv deg litt fram og la lillegutten få være med på å bestemme. Planen din med å gi litt grøt til alle måltider og så øke det etterhvert samtidig som han da vil ha mindre og mindre pupp høres flott ut, den synes jeg du skal prøve. Bare husk at morsmelk enda lenge skal være hovedføden. Om du orker...

Bare som kuriositet: Min datter på 17 mnd er enda veldig opp og ned i forhold til hva hun vil spise av annen mat enn pupp. Enkelte dager er det nesten bare pupp og vann det går i. Andre dager spiser hun godt til alle måltider. Jeg stresser ikke med det, hun virker sunn og frisk og er fornøyd.

åh, tusen takk for et fantastisk flott svar fjummsi, her fant jeg mange gode ting å gripe fatt i!!!

Og jeg fikk samtidig bekreftet det siste jordmora på Ullevål sa til meg før jeg dro hjem til den "skumle og ensomme" heimen: "Bruk sunn fornuft og stol på deg selv, så går dette så bra så!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...