Gå til innhold

Fedon eller Grete Roede?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

tror de fleste som går på GR blir så lei av å tellekalorier og gram, at den dagen de velger slutte med det...øker vekten med en gang...fedon virker som et bra alternativ, for det med GI er noe som stemmer ganske bra når det gjelder å holde en sunn matvane...som og kan føre til vektreduksjon! men personlig, det som funka for meg..var å spise lite poteter, lite sukker og kutte alle måltider etter klokken 19, spiste MYE grønnsaker, unnet meg snop nå og da...raste ned 10 kg på 2 mnd....og deretter fortsatte det...!! skal vertfall begynne med den metoden når jeg slutter amme....!!...

anbefaler deg å besøke www.slankenett.no en kjempebra side for "oss slitere" med vekten!!!!!!!!!!!!!! har holdt meg der inne i 2 år snart...og det funker bare SÅ bra å ha noen å dele slankingen med...og alle der inne er i samma situasjon.....

• 1 måned senere...

til helvete med både grete roede og fedon!!!!!!!! bare tull å gå på slike dietter...............må gølge de hele livet da, ellers blir man jo bare feit vis man skjeier litt ut fra det de mener en gang!!!! nei det der er bare TULL og TØYS!!!!!!!! spis regelmessig og sunt, og beveg deg masse, det er det som er det beste, vis du vil gjøre noe med deg selv!!!

Hei! Jeg har bare erfaring med GR. Tok et kurs for å bli kvitt noen ekstra kilo etter forrige svangerskap. Det jeg likte så godt med det kurset, er at jeg lærte veldig mye om kosthold. Selv om jeg selvsagt slutta å telle kalorier med en gang kurset var slutt, så kjente jeg til grunnprinsippene i et sunt og vanlig norsk kosthold, noe som har vært viktig for meg senere. Bare det å vite sånn ca hvor mye jeg faktisk kan spise dersom jeg spiser riktig, var en tankevekker for meg. Og i motsatt tilfelle, hvor lite som skal til for å ødelegge et sunt kosthold.

Imidlertid så har jeg tro på at noen kurs passer for noen og andre for andre. For meg var det fint med GR at jeg spiste omtrent alt familien min spiste. Jeg trengte ikke lage egen mat til meg. Det er sånt som hjelper på min motivasjon i allefall. Dessuten er jeg glad i brød og sånne ting som Fedon ikke anbefaler, så jeg vet ikke om det hadde vært noe for meg. Det viktige er jo å lære seg å leve med et kosthold man føler seg komfortabel med selv. At det ikke blir noe konstruert og unaturlig over kosthold i forhold til det man er vant med/ liker.

Annonse

jeg har ikke gått på noen av dem men, sitter med et intrykk av at greterode er lettere å forholde seg til også etter nådd mål.

samtidig ble jeg selv andbefalt å gå på grete roede kurs for gravide av jordmor.

jeg har en bok fra en som heter maria thommason. og den er god. har hørt at det er i samme stil som grete roede og den har mye av de matvarene jeg normalt har i mitt kjøleskap ikke for vulgært. og maten er god.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

For det første: Fedon Lindberg kosthold betyr slett ikke at man ikke får i seg karbohydrater, men at man reduserer inntaket av karbohydrater. Særlig gjelder dette såkalte "raske" karbohydrater, eller karbohydrater med høy "glykemisk indeks". Karbohydrater fra salat, grønnsaker, bær og nøtter er OK (men i kontrollerte mengder).

For det andre: Det finnes ikke troverdig forskning som tilsier at vi trenger et så høyt inntak av karbohydrater som er tilfelle i dagens befolkning. Hvilken næring mener du egentlig det er i pasta, ris, (fint) brød, alle mulige ferdigprodukter osv.? Man går ikke glipp av noe vesentlig ved å ikke spise det. Snarere er et for høyt inntak av karbohydrater årsaken til nåtidens overvektsproblemer og livsstilssykdommer!!

Jeg anbefaler på det sterkeste lavkarbo-kosthold for alle, men man skal unngå de mest ekstreme variantene ved graviditet/ amming pga lite forskning på området (man vet ikke om det kan virke negativt for barnet). Lavkarbo kosthold garanterer stabilisering av blodsukkeret, blodtrykket, kolesterolet og humøret pga hormonene i kroppen kommer i balanse. Også masse andre positive effekter: bl.a. har jeg alltid fått oppblåst mage utover dagen med karbomat; nå er det helt slutt på dette :)

Jeg er også tilhenger av lavkarbo dietter. Har ikke valgt noen spes person å følge dietten til, men heller en del mot atkins- hvor fett er lov i større grad. Og prøver å innta 50 g karbohydrater om dagen, nå som jeg er gravid. Siden kommer jeg til å gå ned til 30 g. Og la meg si det sånn, jeg har ikke gått OPP i vekt av å spise mer fett og mindre karbs. Men ingen trenger å være slaviske tilhengere selvfølgelig. Det er jo opp til en selv:)

VELDIG bastant og "skråsikkert" av anonym å si at du må ikke finne på å lære Fedon-kosthold. Det er karbohydrater som er i hvetemel og sukker og raffinerte matvarer som skal kuttes ut, ikke de sunne trege karbohydratene som gir energi og holder blodsukkeret stabilt.

Grete Roede hadde jeg aldri orka pga den veiingen og tabellene. Det er vanskelig for folk å leve sånn i lengden.

Fedon er en fin og sunn kostholds stil...

Hadde valgt den.. Ikke som slanke kur, men som en livsstil...

Vi begynte selv for under en uke siden.. Både mannen min & jeg...Ikke vanskelig i det hele tatt.. Bare la være å spis pasta, ris, spaghetti, lysbrød/loff, sukker holdig pålegg osv...

Lykke til...

• 1 måned senere...

Jeg har selv gått på Grete Roede kurs med godt resultat, men jeg vil ikke anbefale noen gravide å følge et slankekurs i det hele tatt med mindre legen anbefaler det. Imidlertid har jeg lært utrolig mye om kosthold av GR, og selv om man ikke veier og teller kalorier hele tiden, lærer man masse ved å gjøre det en periode. Slik at man unngår de største "fellene"!

Det jeg vil anbefale, er å følge GR - strategien for et sunnere kosthold. Den går bl.a. ut på å spise masse grønnsaker og frukt (ja, også druer og bananer), nærmere bestemt 3 av hver om dagen. Dessuten drikke masse vann og holde seg unna matvarer med mye fett/sukker. Jeg jobber sammen med mange leger, og alle disse er enig i at dersom man skal gå på en slankekur, er GR absolutt den beste og sunneste. En av disse legene har faktisk gått på GR selv - og gått ned mange kilo!

Dessuten - vær forsiktig med de kurene som sier man ikke skal kutte ned på fettinntaket, for mye mettet fett er ikke bare fetende, men farlig for kroppen din.

Annonse

Nettopp!!! Legg til sukkeret som kanskje er den værste av karbohydratene så kan ikke jeg skjønne hvordan det kan være annet enn sunt å følge Fedon!!! Gjør det selv som livsstil og er kjempefornøyd. Det er lett!!!! og jeg anbefaler det på det varmeste:-)

Nettopp. En bør ikke følge "kurer" av noen art, men finne sin egen måte å gjøre det på og ha det som livsstil der en til slutt ikke tenker over det, bare gjør det. Og da teller man ikke kalorier for eksempel...

Intet menneske kan overleve uten fett eller proteiner, men det går utmerket godt an å leve meget sunt uten karbohydrater. De tradisjonelle eskimoene er kanskje det beste ekseplet på akkurat det.

Hvis tanken di er kun å gå fort ned i vekt, vil kanskje GR være greit siden det er så regulert. For en varig livsstilsendring vil Fedon være bra. Men som en del andre sier her, må man finne sin egen variant. Jeg er inspirert av begge,men følger ingen av dem slavisk, teller ikke kalorier og spiser brød til frokost.

Det viktigste tror jeg er kunnskap. Les på nettet om begge, tilpass det til ditt eget liv, og kun da kan du bygge noe varig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...