Gå til innhold

skal vi lage en tråd på navn vi liker??? :-)

blomster piga :o)

Anbefalte innlegg

hei. jeg sitter hjemme alene og kjeder meg litt. lurer litt på hva slags navn den lille i magen skal få... skal vi lage en tråd på navn vi liker? jeg liker jente navn som julie,emma,ida osv og gutte navn som elias,noah,sondre.... men jeg har ikke helt funne det perfekte navnet enda.. ikke det at det haster enda,men det er jo litt gøy!! :-) vil noen være med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok..jeg er meg:) Men navnene vi har på lager er litt gammeldagse.... Syns mange av de nye populære navnene er fine, men dem er så "vanlige" for tiden syns vi da...Men det er hver sin smak....:)

Vi har valgt å kansje gå litt tilbake til besteforeldrene.... Så et guttenavn og et jentenavn har vi på lager....

Janna-Leonora og William-André..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy tråd, jeg henger meg på!!! Kanskje får vi noen brukbare tips og? Forrige barn sleit vi veldig med å velge navn, og HELDIGVIS passa jenta om kom ut med det eneste alternativet vi hadde klart :)

Jentenavn:

Lenore, Leonore, Leonora

Charlotte

Viola

Konstanse (men det liker ikke mannen min...)

Guttenavn er enkelt, for det blir oppkalling - vi har samme navnet i 5-6 generasjoners tradisjon for ett nydelig guttenavn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nathalie, madeleine, sandra, pernille..

adrian, elias, robin, william, tobias..

disse står høyt på lista mi!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er gøy med navn som ikke "alle" har, men min fantasi er ikke så utvidet... :-) viola er bare et helt nydelig navn, men det hadde nok ikke samboeren min gått med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en gutt på 15 mnd som heter Elias. Om babyen i magen er en lillebror skal han hete Isak og om det er en lillesøster skal hun hete Mathea.

Ellers så syns jeg Gabriel er veldig fint, men sambo likte det ikke. Sofie syns jeg også er utrolig fint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var "utenom det vanlige" da jeg tenkte at Sofie er et flott navn! Men det er visst ganske populært likevel....

Jentenavn jeg liker: Emma, Sofie, Mia,

Guttenavn jeg liker: Jonas, Johannes, Trym (forslag fra sambo. Må venne meg litt til det først), Thomas, Jørgen, Tobias

I det hele tatt litt vanskeligere med jentenavn syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sambo foreslo også Trym til vår lille. Synes det er utrolig kult, så det ligger nok ganske høyt oppe på lista. Ellers liker jeg Mathea og Benjamin, men ble desverre nedstemt av sambo på de to...Også de som er så fiiiiine... Tror vi har store problemer i vente når det gjelder å bli enige om navn. Tror i hvertfall vi styrer unna det som er "mote" akkurat nå, selv om det desverre utelukker en hel del flotte navn.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym er et flott navn :) Vi prøver også å styre litt unna det som er "mote", for å unngå at halve barnehagen heter det samme. Dette er kriteriene vi bruker:

- vi skal like navnet

- det skal være mulig å uttale på flere dialekter, og gjerne i utlandet

- vi må kunne stå for betydningen av navnet

- det skal helst ikke være brukt av halve Norge

- det skal kunne passe til barnet

Ja det er ikke lett :) Forrige gang fant vi til slutt to nydelige jentenavn, der betydningen er perfekt, det passer til jenta, er relativt sjelden og kan fint uttales på engelsk/spansk/fransk/andre språk. Som en bonus ble det andre navnet også oppkalling etter min oldemor!

Denne gangen vet jeg sannelig ikke.... vi har havnet litt på Leonora eller Lenore, syns det er nydelig :) Bare rundt hundre i Norge som har navnet, og det betyr "barmhjertig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.... dette er morsomt, jeg tenker på navn hele tiden jeg ;o)

vi "krangler" omde fleste, men har blitt enige om disse forslagene; Noah eler Elias til gutt, til jente er vi mer usikre men har kommet fram til at Lina, Maria, Ada, er fine....... hekldigvis har vi god tid!!! jeg synres forøvrig Sebastian, Tobias, Sofia, Jonas, Lilly, Aron, Leon, Tomine også er fine... men der må nok mannen bearbeides litt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emily førstevalget mitt også Th@le :-) Litt annen stavemåte bare. Synes dessuten at nicket ditt er veldig pent!

Når det kommer til guttnavn liker jeg godt Theodor (Theo) og Rio. Men mannen min er selvsagt ikke enig. (Jentenavnene er vi enige om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy tråd ;o)

Når vår tur endelig kommer blir det :

Jente :Nicoline eller Christine

Gutt: Tobias eller Johannes... Anders er også et fint navn

Elsker Nicoline jeg.. Det er bare så nydelig, men er noe med alle navn. Di er liksom fine på hver sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Så ikke før nå at du også hadde Thale som alternativer på jentenavn. Artig at vi har så mye til felles da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Leonora har jeg ikke tenkt på!! Det var et nydelig navn ja, kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg er fryktelig usikker denne gangen, sist gikk det liksom av seg selv...sikkert fordi jeg var 100 % sikker på at et ble ei jente og dermed ikke trengte å tenke på guttenavn. Denne gangen er jeg ikke sikker, får håpe vi får vite det på ul. Vi er avhengige av at det kan uttales på flere språk også;)

Her kommer i hvertfall noen av navnene jeg syns er fine, selv om dette er langt i fra den siste lista!!!! ;)

Jente: Ada, Tamsin, Amalie, Elise, Villemo også Vilja (men det heter halvsøsteren til dattera)

Gutt: Leon, Dominic, Otte, Gabriel, Tristian og David.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre ungen ikke passer det i det hele tatt har vi bestemt oss for Brage viss det er gutt og Sigrid om det er jente. Viktige kriterier hos oss er at de er norrøne og relativt sjeldne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese hva andre tenker om navn :)

Disse liker jeg utrolig godt

Jente : Serine, Sina, Marielle

Gutt : Sebastian, Christoffer, Aron

Men "frykter" det ikke blir noen av disse når barnet vårt komme:(

Men men, er jo mange mange andre flotte navn også og nå har jeg jo fått noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si en liten ting angående navnet "Gabriel". Synes selv at det er et flott navn, men hører om mange som ertes for dette navnet. I "Kaptein Sabeltanns verden" er det en sentral pirat som heter "Grusomme Gabriel", og de aller fleste barn kommer borti denne fantasi-mannen, Kaptein Sabeltann er temmelig populær :-) Er til og med en sang om Grusomme Gabriel: "Grusomme Gabriel heter jeg, jeg går i rundt og spøker for deg".

Håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå, skjønner de som ikke vil endre mening om hva de skal kalle barnet sitt pga en barnesang, men tenkte jeg skulle si det om noen ikke visste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...