Gå til innhold

Kan jeg spise Brie (osten altså..)


eva luna

Anbefalte innlegg

Har en nyinnkjøpt brie i kjøleskapet jeg allererede har spist litt av. Er det farlig eller kan jeg fint spise den? Det gjelder gjerne bare muggoster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge melken er pasteurisert er det ufarlig å spise ost, men jeg ville vært litt mer forsiktig med mengden muggost :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les anbefalingene fra mattilsynet: http://matportalen.no/Emner/Gravide

 

Den norske brien er vanligvis pasteurisert - altså trygg å spise - men den smaker til gjengjeld litt lite syns jeg. Så for min del har jeg allerede planer om det samme som sist - en storslagen ostefestkveld som jeg får i barselgave av min kjære søster! Da skal vi sitte en hel kveld og spise brie, camembert, roquefort og andre blåmuggoster til det tyter ut av ørene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps: generell regel er at vi ikke skal spise ting med mugg!!! Ikke mugla brød, og heller ikke tilsiktede muggprodukter, som f.eks muggost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at informasjonen varierer fra lege til lege, men min lege sa at brie var helt i orden så lenge man spiste det med måte:) Altså, jeg kommer til å kose meg med litt brie innimellom:) (Noen laster må man ha, og viss det er litt brie fra tid til annen tror jeg knøtta våre kommer til å klare seg helt fint)

 

Men, følg din egen magefølelse og samvittighet. Viss du blir 'gal' og stresset av å ikke få brie så tror jeg kanskje knøttet også får det bedre viss du spiser litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, Hanne :) For min del er det faktisk omvendt. Jeg VET at jeg kommer til å bli stressa hvis jeg spiser noe som er anbefalt å holde seg unna. Så jeg styrer unna, og håper du blir med meg på en svææær ostekveld når vi har fått knøttene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den skal ære laget av pasturisert melk, og inntas fers. Dvs. den skal spises i god tid før utløpsdato + at den ikke skal ha ligget åpnet i kjøleskapet i mer enn 3-4 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...