Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde en fødsel som gikk veldig fort. På sykehuset hadde vi ikke tid til å modne meg ordentlig eller vie meg ut, heller ikke til å klippe. Dermed revnet jeg. Siden alt gikk så fort, revnet jeg bakover, og muskler i anus forsvant til unevnlige steder. Etter å ha blitt lagt i narkose og sydd på operasjonssal i over en time sliter jeg veldig med smerter. Det er i dag 15 dager siden. Har fått rekvisjosjon til fysioterapi med bekkenbunn trening.

Lurer på om det er noen andre som har opplevd dette og vet hvor lang tid det tar før smertene blir mindre og forsvinner.

Sliter mye i hverdagen. Greier ikke å stå eller gå lenge av gangen.

Dette legger en demper på stelling og trilling av "verdens nydligste" gutt.

Føles til tider ut som om hele underlivet mitt skal falle ut.

Har noen opplevd det samme, og har dere noen råd om hvor lang tid det tar før jeg blir bra igjen og eventuelt om det er noe som hjelper bortsett fra ibux og paracet?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5166591-jeg-revnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg.

Fikk desverre ikke den beste informasjonen på sykehuset om hva som egentlig hadde skjedd. De tok på seg skylden og var litt flaue. Det var egentlig ikke plass på sykehuset den natten, så de ville sende meg til et annet sykehus og trodde ikke på at det kunne gå så fort for en førstegangsfødende.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5166591-jeg-revnet/#findComment-5168604
Del på andre sider

Ta kontakt med sykehuset eller fastlegen din. Be om en skikkelig forklaring på hva som har skjedd og hva du kan forvente deg nå.

Opplevde heldigvis ikke total ruptur selv, da de rakk å klippe.

Men en oppfølging har du krav på uansett hva som skjedde :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5166591-jeg-revnet/#findComment-5171999
Del på andre sider

Ta kontakt med fødeavdelingen, be om å få snakke med jordmor som forløste deg, hør med henne på telefon om du kan komme en dag og få litt informasjon/forklaring om hva som egentlig skjedde under fødselen, hvorfor og hvordan du revnet. Be henne gjerne tegne opp for deg, så du forstår. Ta vare på tegningen. Ruptur som involverer ringmuskel til anus, er svært alvorlig. Det kan gi livslange komplikasjoner med lekkasje av avføring, infeksjoner osv. Håper ikke det ble slik hos deg. Det er kjempeviktig å unngå skade på ringmuskel til anus under fødsel, derfor er man rask med å klippe hvis det er fare for at det skal skje.

Jeg ville kontaktet jordmor/fødeavdelingen først, fastlegen din var jo ikke tilstede så han/hun vil ikke være så informativ. Men fastlegen kan følge deg opp når det gjelder smertestillende og behov for videre kontakt med spesialisthelsetjenesten.

Har du hatt sex etter fødsel? Hvis sex er smertefullt, bør du få en undersøkelse hos gynekolog. Kanskje du er sydd/grodd sammen litt uheldig, det skjer...

Du bør prøve å unngå sterkere smertestillende enn paracet:) paralgin forte inneholder morfin og er avhengighetsdannende. Ville vært litt forsiktig med store doser ibux hvis du ammer.

Lykke til! Håper du får stell på nederstellet:)

(Jeg revnet også, men ikke så omfattende som du. Det tok flere mnd før jeg begynte å føle meg normal nedentil).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5166591-jeg-revnet/#findComment-5175580
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med gutten!

Jeg revnet også helt bak mot endetarmen. Jeg hadde de siste musklene rundt endetarmen i behold, men resten revnet bakover fra skjeden. Måtte opereres noen timer etter fødselen. Det er nå over et halvt år siden, men jeg syns jeg fikk bra informasjon og oppfølging, så kan skrive ned det jeg husker. Med forbehold om at jeg kanskje ikke husker alt helt nøyaktig slik det var!

Hvis noen andre som leser dette fikk annerledes informasjon kan de jo gjerne melde fra!

Dette husker jeg:

Sårene bruker ca 6 uker på å gro. I denne peroioden skal du være så forsiktig som mulig slik at det gror fint. Du kan løfte barnet ditt men ikke noe særlig tyngre enn det. Og pass på å ikke gjøre noe som belaster magemusklene, siden disse presser mot underlivet. (Det går fint å gå tur!) Prøv å hold inn/knip sammen underlivet når du må nyse eller hoste.

GJØR KNIPEØVELSER! JEg ble anbefalt å gjøre 30 om dagen, med 6-8 sekunders varighet per knip. Knip både urinrør, skjede og endetarm. Etter en stund kjenner du at det hjelper, og følelsen av at underlivet detter/henger ut blir gradvis borte.

Etter 6 uker kan man gjøre flere aktiviteter og løfte som vanlig, men vent ennå med ting som er veldig belastende på magemuskler, f.eks sit-ups- Og vent enda noen uker med sex - husker ikke hvor lenge, tror det var 2-3 måneder i sølibat (?).

Jeg husker at det gikk noen uker før jeg klarte å sitte, men det ble mindre vondt etterhvert. Til slutt ikke vondt i det hele tatt.

Og så hjelper det å drikke PARAFIN, fås kjøpt reseptfritt på apoteket, den bløtgjør avføringen, slik at man slipper hard avføring og smerter pgsaav det i begynnelsen. Tror jeg drakk 15 ml morgen og kveld de første 6 ukene.

Ellers skjer de største endringer/bedringer i løpet av de 9 første månedene etter operasjonen. Etter det skjer det visst lite. Hvis man da fortsatt har problemer med operasjonssårene, kan man operere på nytt, men det gjøres vabligvis ikke før man har fått de barna man har tenkt å få.

(De er veldig flinke på akkurat denne typen skader ved det sykehuset jeg fødte på, så hvis du føler behov eller ikke får den hjelpen du skal ha, så anbefaler jeg å ta kontakt med de. Det er jo fritt sykehusvalg, så vidt jeg vet, så du kan jo be fastlegen din om henvisning dit?

Andre fakta:

Ca 3-5 % får rifter som involverer lukkemuskler i endetarmen. På det sykehuset jeg fødte sa de at det gikk bra med "så godt som alle" som hadde blitt operert der. Dvs at de ikke fikk problemer med inkontinerns av urin eller avfrøring.

Dette blei visst litt langt, men håper du har nytte av informasjonen. Det var forresten litt godt å høre om noen andre dette hadde skjedd med, har følt meg litt ensom med plagene mine. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5166591-jeg-revnet/#findComment-5177797
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar.

Jeg har vært i kontakt med sykehuset i ettertid. Er bare 16 dager siden fødselsen, men har vært der på en kontroll. De skal også kalle meg inn til 6mnd kontroll samt 12 mnd kontroll. Skal til fysioterapi i overimorgen hos en spesialist på bekkenbunn problemer. Håper jeg kan få svar der. Ellers har jeg tenkt til å få en henvisning til en gynekolog fra fastlegen min slik at det på 6 ukers kontrollen min er en spesialist som undersøker meg.

Jeg har også fått beskjed om viktigheten av å trene bekkenbunnen. Skjønner at det i mitt tilfelle er ekstra viktig.

Håper det er flere som vil dele sine erfaringer med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5166591-jeg-revnet/#findComment-5177962
Del på andre sider

jeg revnet bare litt men jeg opplevde at stingene gjorde litt vondt på slutten og skulle ønske at jeg satte baken i grønnsåpevann litt tidligere, renser og bløtgjør. Nå er jeg usikker på om du kan gjøre dette men det kan du jo evt spørre noen om som kjenner til ditt "sår" Ellers synes jeg det er lettest å knipe og heise når jeg ligger på ryggen, det er bedre å holde knipet enn ta tusen repitisjoner, slipp sakte ut også ikke bare slipp. Ellers underskriver jeg dette med løfting og sitting. Lykke til, jeg må si at det er helt utrolig hvordan kroppen reparerer seg selv altså, selv om jeg skjønner at du er utålmodig (og til resten har vi "kosmetisk" kirurgi :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5166591-jeg-revnet/#findComment-5179262
Del på andre sider

Jeg fikk litt annen informasjon, av en fysioterapaut som er ekspert på området. Var bare tilfeldig at jeg fikk snakke med henne... Revnet inn i endetarmsmuskelen, men den røk ikke tvert av.

Første 6 uker:

Ikke sitte rett opp og ned. Ikke presse når jeg var på do (ikke enkelt), Ikke gjøre mageøvelser, bare bære barnet, ikke noe som er tyngre. Knipe lett, men ikke holde.

Etter 6 uker:

Kunne begynne å holde når jeg knep, fikk og lov å presse på do. Sitte mer vanlig, men fortsatt være forsiktig.

Etter 12 uker:

Starte med mageøvelser.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5166591-jeg-revnet/#findComment-5186492
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...