Gå til innhold

Bestemor vs. farmor/mormor

Anbefalte innlegg

Hvem er "bestemor" for barnet deres? Er det svigermor eller deres egen mor. Opplever liksom er det er litt mer stas å hete bestemor enn farmor/mormor. For å ikke forskjellsbehandle kaller jeg ingen av dem "bestemor".

Noen andre som har følt litt på denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5165638-bestemor-vs-farmormormor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lille turbo har hele 8 besteforeldre han.. Alle er skilte med nye partnere. Vi gjør det slik at vi sier mormor og *navn*, farmor og *navn* osv osv. De kaller seg selv det de ønsker, og hører at noen sier morfar og bestemor eller bestefar og bestemor *der de bor* f eks. Vet mange som bruker den løsningen, at alle er besteforeldre liksom, men så slenger de på et stedsnavn el.l. for å skille de..

ingen bestemor her.. mamman min ville hete mormor.. og svigermor villa egentlig hete bestemor.. men det villa ikke jeg for hun er ikke noen bestemor synes jeg. så det ble farmor.. det heter hun til andre barnebarnet å så jeg forstår ikke problemet.. hehe..

Annonse

Mine foreldre har bare jenter selv, så de er strålende fornøyde med å være mormor og morfar. Svigers vil gjerne være bestemor og bestefar, men både de og jeg og mannen min er vant til å bruke farmor og farfar fra før, så det blir ofte det også. Tror nok at svigers venter i spenning på podens første forsøk på å si bestemor eller farmor eller noe, og kommer til å adoptere det som navn (besmo eller fammo eller faffa eller bessa eller hva som helst).

Annonse

Vi spurte dem hva de helst ville hete. Svigers ville helst hete bestemor&bestefar, men tok ikke monopol på navnet : )

Mine foreldre ville være Granny og Gramps, så vi hadde ingen problemer der.

Mannen min har to bestefedre som kalles "bestefar". Tror ikke det har vært det største problemet heller :)

her nord i landet, kalles de fleste for bestemor og bestefar. uansett hvodan side de er besteforeldre på. jeg kaller mine på far siden for mor og far, dette er vist nok fordi de ikke likte å bli kalt bestemor og bestefar for da hørtes de så gamle ut.... alle min søskenbarn kaller de for mor og far.

Svigers hadde allerede barnebarn då guten vår var fødd, så då har dei blitt heitande farmor og farfar for småen vår og, som for fetteren hans. Mamma ville vere mormor, pappa ville vere besten. I og med at det ikkje var nokon å "krangle" med om tittelen "besten", sa vi at det var heilt greit.

Men i ettertid har tydeligvis farfar bestemt seg for at "besten" hadde det vore kjekt å vere, så no (som han har fått enno eit barnebarn, ei jente) har han fått det for seg at jentebarnebarna hans skal kalle han besten, mens gutane skal kalle han farfar.. Jaja, han får sei kva han vil, viss vi får ei jente nokon gong kjem ho sjølvsagt til å kalle han farfar, slik som storebroren gjer... Av alle tåpelige påfun altså!

Her heter oldeforeldrene bestemor og bestefar (på min side) Vi syns de er for unge til og kalle de for oldeforeldre, siden de bare er 60år.

Mens svigers heter farmor og farfar og mine heter mormor og morfar. Ja også heter oldefaren på sambo sin side oldefar=0) (han er 89år)

Hos oss har de fått velge selv, og mamma ville gjerne være mormor, og det er det jeg har vært vant til å si også, og dermed ble pappa morfar..

Svigers er besta og besten, jeg ville foretrukket farmor og farfar, fordi det er det jeg er vant til - men, syns ikke at det var opp til meg å avgjøre egentlig.. Vi er sist ute, og de heter allerede besta/besten og bestemor/bestefar fra de andre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...