Gå til innhold

Er det vanlig med UL på 1.gangskontroll?

♥♥♥Mamma til nr 2 i Mai-09♥♥♥

Anbefalte innlegg

Hun sa ikke noe om det da jeg bestillte time, men leser at noen tar UL da også? Det eneste hun sa, var GU. Hva finner de ut ved en GU?

Ikke helt god i dette jeg.....:) Første gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanlig med UL på første kontroll.

Men i og med at dere var prøvere så kan dere spørre om det for å være sikker på at alt står bra til med den lille :o)

Lykke til i fremtiden :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

En kan vurdere å gi tidlig ul om en er usikker på termin, ellers er der ingen ekstra ul før den ordinære i uke 17-19. Noen ganger sjekker de også fosteret tidligere hvis der skulle være indikasjoner for å se om noe er galt.

Ved en GU tas det ( i mitt tilfelle da ) celletesten ( livmorhalskreft ) og hvis noe i livshistorien skulle tilsi det en klamydiatest. Noen tar dette av rutine også, men ikke alle. Gonnore test lurer jeg litt på. Mener dette ble tatt med 1.mann Uansett kommer legen til å sjekke størrelsen på livmoren din, slik at det kan konstantere en graviditet. Hos meg ble også brystene undersøkt for kuler og blodtrykket mitt ble tatt. Ellers var jeg før den legetimen inne på laboratoriet med en urinprøve ( for å bekrefte graviditet ) samt det ble tatt blodprøve for å sjekke bl.a hiv og blodprosent.Jeg ba de også sjekke blodet for Toxoplasmose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mååå bare legge til :-) at jeg kjenner et par som også var prøvere og der ble det ultralyd for å sjekke om det var ett eller to fostre. Ellers ble det målt hcg nivå noen dager førut. Guri hvor kjekt det var å lese at dere er prøvere go at det klaffet. Gratulerer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er spesielt vannlig - de fleste leger har jo ikke ultralyd apparater. Ved GU kan legen kjenne størrelsen på livmoren og dermed også gi en indikasjon på, hvor langt du er. I tillegg kan de vist kjenne andre ting "derinne" også, som de sjekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker takker.......Ja, vi har prøvd i 13 mnd, så klaffet det denne måneden..Gudskjelov!!:) .. Men alle har vel vært prøvere? :) Eller har jeg en annen tolkning av prøvere?:) hmm.......

Gleder meg iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvere er (min tolkning) de som har satt seg ned og tenkt at NÅ skal vi ha en baby og så sluttet med prev og sånn. Jeg er ikke en prøver, det var jo helt uforutsett. Men er glad for det:) Håper bare sambo blir med på lasset etter hvert og. Han er temmelig skeptisk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, sånn ja:) Neida..Det her var planlagt ja...

Men håper det ordner seg for dere da...I forhold til han... Mulig ting blir litt anderledes når barnet kommer kansje?

Men lykke til iallefall...:)

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...