Gå til innhold

Sikker resultat hos legen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på 1. ganskontroll hos fastlegen min sist tirsdag, og de ba meg om å levere inn ny urinprøve dagen etter siden resultatet var uklart. Jeg fortalte at jeg også hadde svie under tissetur på toalettet. Onsdag var jeg der og leverte ny prøve, og alt var fint. Men jeg har fortsatt plager og lurer på om prøven der kan ha slått feil?? Noen som har erfaring med dette? Det har vært sånn under nesten hele svangerskap. Er 12+5 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde noe liknende før jeg ble gravid. Har vært en del plaget med urinveisinfeksjon, og sjekket en urinprøve på legevakta. Da hadde jeg vært oppe på natten og tisset flere ganger, og prøven slo ikke ut. Jeg ble litt frustrert, siden jeg var sikker i min sak, men man vil jo ikke være helt hypokonder heller, så jeg ventet et par dager for å se. Symptomene forsvant ikke, og jeg leverte ny prøve hos fastlegen (morgenurin det og, men hadde nok ikke vært oppe så mye om natta) og denne slo ut, og jeg fikk medisiner. Det går altså an at prøven ikke slår ut hvis den er utvannet. Hvis du er i tvil synes jeg du skal levere en prøve til. Bedre å være sikker enn å gå å bekymre seg!Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret! Drar ned på legekontoret på mandag tenker jeg, og leverer inn ny urinprøve. Sluker meg ned i masse vann nå, for det hjelper mot følelsen å måtte gå på do hele tiden uten at det kommer noe ut, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visstnok et ganske vanlig problem, men det hjelper i alle fall å drikke mye. Før trodde man at det skulle hjelpe å drikke juice og ta C-vitaminer for å få surere urin (bakterier liker ikke surt miljø), men det har vist seg at man da må drikke helt avsindige mengder juice for å få noen effekt. Men å drikke vanlig vann i store mengder hjelper i alle fall for når man skyller ut av blæra hyppig så minsker det sjansen for at de slemme bakteriene kryper enda lengre opp i systemet.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ofte kan det være leukocytter i prøven uten at der er nitritt. Da er det ofte usikkert om infeksjon eller ikke fordi leukocyttene kan komme fra forurensing fra skjeden. Grunnen til at de ba deg komme tilbake var sikker for å sjekke om det var komt noe nitritt.

Du kan jo ringe å høre om de har satt den til dyrkning(noe de helt sikkert har gjort). Visst ikke kan du levere ny prøve og be de sette den til dyrkning.

Slik gjør vi der jeg jobber.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Nå har jeg levert urinprøven min igjen hos legen, og de sa også at den var helt fin, men jeg har jo fortsatt plager! Er det mulig!? De anbefalte meg å kjøpe Canesten krem (noe som er mot sopp infeksjon....?!) og hvis jeg ikke blir bedre, må jeg bestille time hos legen.... Hva feiler det meg egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei;)

Det er mulig du har en sopp innfeksjon:( En av symptomene er faktisk kløe i urinrøret.....

Anbefaler på det varmeste å kjøpe Canesten for å prøve det først, sopp er faktisk veldig vanlig i et svangerskap! Og det har ingenting med hygene eller s** å gjøre:)

 

Drikke tranebærjuice eller spise tranebærtabletter fra helsekostforretning. Det hjelper for urinveisinnfeksjoner og kan jo kanskje hjelpe deg hvis du er helt i starten på en blærekater.... Noen får jo symptomer tidlig og andre får det ikke før det er gått til nyrene (som meg)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret! Endelig noen som kunne svare meg :o) Da får jeg prøve med Canesten og håpe at det hjelper... Igjen, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...