Gå til innhold

Fra hvilken alder er det aktuelt å begynne med leker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jenta mi er rett over 6 uker nå. Hun har ikke så stor glede av leker enda,men liker veldig godt å bli snakket til,oppmerksomhet er veldig gøy syns hun. Hun ligger kanskje under babygymmen 10 minutter om gangen innimellom når hun er våken,og ligger da å titter på lekene som henger der,hun har litt glede av det,griner ikke så fort om hun ligger under den. Helsesøstra sa til meg at bebier bgynte å ta/gripe etter ting rundt 3-måneders alderen,så bebier har vel ikke så voldsomt utbytte av leker før det,blir vel kun sånn leker til å se på.

Det første datteren min la merke til var dusjforhenget vårt som hadde barnslige tegninger av zebra'er. Fine sorte og hvite striper. Så da tegnet jeg litt andre ting (smilefjes, trekanter, rundinger osv) og hang rundt henne, ved stellebordet osv. Det hadde hun stor glede av. De registrerer ikke farger i begynnelsen, bare kontraster og sort/hvitt. Første fargen er gult, så kommer rødt.

Etter en stund begynte hun å titte på uroen sin og på en klovn av treperler jeg hang på vogna. Det store gjennombruddet på lekefronten kom da hun for første gang løftet en arm og slo til en av treklossene i uroen. Etter det har det gått slag i slag, stadig nye ting hun vil ha, og alt går rett i munnen:-) (min erfafing er at kosedyr er det vanskeligste for dem å "forstå")

Gullet mitt er 5 uker og vi har noen sånne myke rangler som vi "leker" med henne med. Hun er veldig facinert av de, særlig de som er sorte og hvite (har hørt noe om at de ikke ser farger så klart enda- det er kanskje årsaken). Ikke det at hun leker med de selv, men det stimulerer i allefall øynene og sånne ting. Så om du ordner noen leker så kan det i allefall ikke skade ;-)

Annonse

Min har hatt stor glede av babygymmen sin. Lå og så på denne fra 3 ukers alder og begynte å slå på lekene fra ca 6 uker. Da hun var ca 10 uker begynte hun m litt roligere bevegelser å prøve å gripe/ta på lekene som henger der.

Når hun er så liten, er det ting å se på som er det store. Speil kanskje, og sterke farger/kontraster. Du trenger strengt tatt ikke kjøpe noe ennå... du kan f.eks tegne mønstre på ark og henge opp over senga hennes, på veggen etc. Speil har du sikkert fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...