Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattern min teller..eller iallefall ramser opp talla. Kan vel opp til 13 tror jeg ca (bortsett fra 7..hehe)

Når hun putter penger på sparebøssa teller hun de først. Veldig søtt:)

Men hvilken forståelse har hun egentlig av det? Hvis dere skjønner hva jeg spør om;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tuva 2 år og 3 mnd teller 1-2-3-12 *ler* også kommer 8-9, men ho er veldig på det at hvis ho skal hoppe så teller ho 1-2-3, men hvilken forståelse ho har av det det vet jeg ikke...

Skrevet

Mine kan også telle, til 20 på rams. De forstår ikke betydningen av tallene. De forstår vel egentlig ikke ha de holder på med, at 5 er mindre enn 8 etc...

Skrevet

Jenta vår teller til 11, men ikke lltid i riktig rekkefølge og jeg tror hun har svært liten forståelse for mengde. Har lest et sted at barn i denne alderen normalt kun klarer å skille mellom 1 og mange; så om det er 2 eller 10 skjønner de ikke forskjell på.

Skrevet

Det er egentlig ganske enkelt å teste: bruk tallmengder. Det vil si at man ber barnet hente "tre" sko, spør hvor mange fingre du holder opp, spør hvor mange dere er rundt bordet etc.

Hvis barnet forstår konseptet - er ikke så farlig om det er riktig, men at hun/han prøver å få det riktig, så er det en gryende tallforståelse på vei.

Ellers så er det typisk at barn som liker regler og sangtekster ofte kan "telle" mye tidligere enn de som ikke er like interessert.

Mange barn lærer "å telle" i barnehagen ved at personalet teller fingre og tær når de skifter bleier.. det har nok imponert mang en førstegangsforelder :o) imponerte i alle fall oss!

Skrevet

Min kan telle til ca 20 (roter litt innimellom) men egentlig kan hun ikke telle til mer enn 3- 4. Hvis hun f.eks. spør om hun kan få druer, kan jeg si "ja, men bare en". Da tar hun en. Det samme med to og tre. Hvis hun får fire kan det bli både flere og færre noen ganger.

Vi leker mye med tall og teller alt mulig. Så å telle hvor mange knapper det er på nattisen eller hvor mange føtter kua har er greit. Men det gjør vi sammen. Hvis jeg spør hvor mange fingre hun har så teller hun en-to-tre-fire-fem, men konkluderer ikke med at hun har fem fingre slik vi gjør når vi teller sammen.

Skrevet

Testet henne nå. Ba hennne hente fire druer til meg. "Sånn? Så mange? Fire stykker?" sier hun og holder opp fire fingre. Ja, svarer jeg. Fire druer. Men hva får jeg? To. Prøvde igjen med en, to og tre, og der ble det rett. Så hun "kan" vel telle til tre, da. Spurte forresten om fem druer også, men da var hun lei av denne leken, så nå triller hun rundt med dukkevogna og synger "Grusomme Gabriel" til babydukken...

Skrevet

Ja, han teller bevisst, 1,2,3...opp til 13, så hopper han til 16,17,18,19,20:-) Men han teller bevisst, det er ikke bare oppramsing av tallene nei... Han kan peke på bilene sine og telle dem og vite hvor mange det er ja...

Skrevet

Det er så stilig når de "nekter" å ta med alle tallene!

Lillejenta vår er helt uenig i konseptet "syv" eller "sju", så det gidder hun ikke ta med.

Jeg tror problemet ligger i at det både heter "sju" og "syv", den forvirringen liker hun ikke, og da ignorerer hun bare problemstillingen.

Skrevet

Min gutt på 2,5år teller til 18.. Men som regel hopper han over 5..

Skrevet

Hihi, det er sånn det er her også..emma liker IKKE 7, så det sier hun ikke. Enten begynner hun på 1 igjen, eller så er det 8..;)

Hun kan også "telle" lekene sine, og vite hvor mange det er og sånt..så hun har vel kanskje litt forståelse for det. Men hun må teller over først. Bortsett fra hvis jeg spør hvor mange vi er, det klarer hun..men bare opp til 2-3..

Første gang hun telte til 10 fikk jeg sjokk:P hehehe..hihi..

Skrevet

Vår jente på 2 år og 3 mnd kan telle til ti. Hun også teller penger! He he. Men dette er jo bare en oppramsing av tall..

Men hun kan forskjell på en og to!

Skrevet

Jenta vår lærte å telle til 15 da hun var 20 mnd gammel. Det er mormors fortjeneste:)

Skrevet

Lillegutt har kunnet telle til 20 siden før han var 2. Han er nå 2.5 og har forståelse for mengde opp til 5.

Skrevet

han teller til tre o ghar forståelsen for mengder opp til 2

Skrevet

Datteren min på 2,3 år teller til 15. Men hopper over 3 og 13... Litt søtt når hun teller som om vi skal ta tiden...EN...TO....FIR!! Men tri e uaktuelt...som regel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...