Gå til innhold

Venter nr to, er nervøs pga sjalusi...

Anbefalte innlegg

Datteren min vil være ca 4 år når den lille kommer og lurer på om noen har noen tips og råd til å gjøre det så smertefritt som mulig for datteren min. Finnes det noen nett-steder hvor jeg kan lese litt om emnet?

Veldig takknemlig for svar!

Fortsetter under...

har vel egentlig ikke noe tips men helsestjasjoner kan jo sikkert hjelpe deg litt med event. spm..

jeg har en gutt som ble 4 nå i mai og venter neste mann i neste mnd , men han gleder seg, tror han føler seg stor på en måte:) og tror det er viktrig å la henne hjelpe deg med babyen. min er veldig opptatt av att han skal kjøpe smokk til babyen så det blir en av hans første oppgave han skal få lov til å kjøpe smokk:) og ellers skal han få hjelpe meg med hva han vil (til en viss grense selvfølgelig)

lykke til i allefall

jenta vår vil være 3 1/2 når nestemann kommer. vanskelig å si på forhånd hvor stor problem det blir med sjalusi, det kommer jo an på barnet, babyen og hvordan foreldrene ellers takler det... Det finnes helt sikkert bøker om dette du kan låne på biblioteket eller kjøpe. Men kanskje du ikke skal ta alle sorgene på forskudd?

Jeg tror det er viktig som det er sagt over her å la storesøster delta - det skal være hennes baby like mye som mamma og pappa sin. når hun er så stor, kan hun godt være med og stelle og bade babyen, for eks, få lov til å prøve å trøste når babyen gråter, leke med henne og kose med henne. mamma og pappa må også være flinke til å fordele tiden sin, slik at det ikke bare er babyen som får oppmerksomhet. det samme gjelder andre gjester som kommer på besøk. og så er det viktig med alenetid sammen med storesøster, at både mamma og pappa leker og finner på ting sammen med den eldste og gjør noe som babyen ikke kan være med på. jeg tror også det hjelper at den eldste ikke er mer knyttet til den ene av foreldrene enn den andre - tror det blir vanskeligere dersom den eldste er veldig "mamma-avhengig" (det er heldigvis ikke vår....).

Lykke til! :) Det går sikkert bedre enn du tror.

Jeg har desverre ikke så mange forslag til litteratur, men kan skrive litt om mine tanker rundt vårt kommende familiemedlem. Jeg har to jenter som vil være nesten 4 år når lillesøster kommer. De gleder seg veldig, men jeg tror jo egentlig ikke de har det minste ide om hva som faktisk vil skje. Vi prater mye om det, har lest litt bøker om emnet (Emma og Lillebror og I mors mage bor en baby). Vi har snakket om hva babyer spiser, om at de sover mye og at vi må passe godt på dem. Så langt er de veldig med på notene..

Når babyen kommer så vil de ved første besøk på sykehuset få en gave hver fra lillesøster. Jeg tenkte at det skulle være dukkevogner, siden de allerede har babydukker. Dermed kan de være mammaer akkurat som meg. Jeg har bedt folk om å hilse på jentene først, skryte av dem som har blitt storesøstre og i hvert fall bedt besteforeldrene ha med en liten ting til dem også. Det er viktig at de ikke føler den enorme overgangen i begynnelsen, slik at forholdet mellom dem og lillesøsteren begynner bra.

I tillegg har jeg kjøpt bæresele og stellemadrass. Jeg kommer til å ha barnet en del i bæresele når vi er rundt om i huset slik at jeg kan ha armene fri til de større søsknene. En del av stellingen vil jeg gjøre på gulvet sammen med barna, slik at de kan hjelpe med å vaske, skifte og kle på, slik at de føler seg inkludert. Ellers så er det vel bare å prøve å finne på litt med bare dem en gang i blant, litt omstilling må de nok finne seg i når det kommer søsken i hus. Jeg tror egentlig dette vil gå veldig bra og naturlig, men har jo tenkt en del på det på forhånd :)

Heisann :)

Jeg har 3 barn å ikke hatt noe problem med sjalusi....Helsesøster pluss leger har sagt at det kommer av at jeg har tatt med dem på alt..Det å være med å høre på hjerte lyd ta med søsken ut å la dem være med på å bestemme tøy,vogn ja at han/henne føler at dem er med å bestemme litt....La dem få kjenne babyen sparker,og når den lille har kommet ut,la dem være med på stellet...Når dere er ute å handler la dem få hente det babyen trenger,så klart dere må vise...La dem også få mate,når det er flaske tid,om det blir det......

Bare husk på en liten ting,når det er noen som kommer å skal gi den ny fødte noe....husk å ha en liten tigen på lur om dem har "glemt" det dem som kommer....Det som jeg også har passa veldig på er å ha sagt mang enn gang.....Denne lille babyen kommer til å bli verdens lykkligeste lille bor,lille søster...som for akkurat deg til storebror/storesøster....

Dette har fungert her i huset,å som sagt,her har vi ikke hatt det problemet!!!!

Lykke til!!!!

Jeg sleit veldig mye med sjalusi de første 5-6ukene. Datteren min er 4 1/2år og vant til å være mye alene med meg.

Det som er viktig tror jeg, er å la henne få være med å skifte på babyen, få holde babyen når hun sitter fint i sofaen osv. La henne få ta del i det meste.

Jeg fikk til en rutine der lillebror var våken for det meste da hun var i b.hagen eller etter hun hadde lagt seg, da fikk jeg tid til begge hver for seg. Hun blir fortsatt sjalu om jeg 'dikker' mye med han når hun er der.

En feil vi gjorde var å få avlastning i begynnelsen, datteren vår var litt hos mormor, og hun følte sikkert at hun ble sendt bort fordi vi skulle drive med babyen, men vi måtte ha litt hjelp fordi mannen min jobbet kveld og natt skift på den tida. Nå skjønner jeg at det var nok det som gjorde ting værre...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...