Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ta kontakt med lege Carsten Trolle på Majorstuaklinikken i Oslo. Jeg var der og hvis jeg ikke lyktes med vanlig inseminasjon (www.storkklinik.dk) (eller hadde hatt tette eggledere) så ville han sendt meg til prøverør i Danmark. Men jeg vet ikke hvor det ville ha vært, det lyktes med inseminasjon. Jeg tror da ikke prøverør for enslige er forbudt der?

Du kan også dra til London, sjekk www.lfc.org.uk men jeg tror faktisk det er dyrere, pluss at de sliter litt mer med å finne skandinaviske donorer. Der kan du også få eggdonasjon. De blander seg ikke opp i sivilstatus. Men holder en knapp på Danmark.

Jeg syns det har vært kjempefint å ha Trolle som en slags "prosjektleder" for meg.

Jeg har også hørt om flere klinikker i DK som ser igjennom fingre med din sivilstatus. Men det er altså ikke lovlig - ennå!

Folketinget har akkurat vedtatt en lovendring (som vist ikke er trådt i kraft ennå) utemom regjeringen med støtte fra utbrytere i regjeringspartiet venstre for å fjerne diskrimineringen av enslige om lesbiske kvinner i forhold til å få assistert befruktning.

Saken skulle tredjegangsbehandles denne uken. Litt usikker på hvordan det går, men normalt er det bare sandpåstrøing!!

i danmark har det vel vært snakk om at man holder munn om sivilstatus og ingen spør. en lege skal være bra idealistisk for å risikere å miste autorisasjonen for å være "grei" (det har vært lovfestet at leger ikke kan gi ass. bef .til enslige - det er nettopp denne bestemmelsen om "leger" som ga stork et smutthull i sin tid).

hvis du vil dra til storbritannia (eller et annet sted), kan du også selv bestille skandinavisk donor fra USA - scandinaviancryobank.com. de har bare skandinaviske donorer (i praksis mange danske drenge..). det koster litt, men hvis det er viktig for deg at barnet får et skandinavisk utseende (og gener som lettere kan finne en match hvis noe skulle skje..) er det vel verdt det. (ihvertfall var det det for meg - og jeg er veldig fornøyd med resultatet.... ;-) )

lykke til!

• 1 måned senere...

Annonse

Men det finnes de leger i Danmark som tar sjansen på å hjelpe, prøv Triangel klinikken i utkanten av København, be om dr. Jørgen Grinstedt.

Vi har gjort 2 prøverørforsøk der, at han skjønte hvordan vår situasjon var, er jeg ikke i tvil om. Men, du MÅ lyve, og aldri hinte om hvordan det ligger an. Dette høres vanskeligere ut enn det er i praksis.

Har hørt de muligens har startet å be om sæd-prøver fra far for å bekrefte steriliteten, men disse behøver ikke avlegges personlig på klinikken.

Lykke til!

• 1 måned senere...

Aller først: prøverør med donorsæd er nå tillatt også for enslige og lesbiske i Danmark!

Jeg gjør et kort comeback her på sidene fordi jeg vil formidle en god nyhet!

Vi (lesbisk par) var en tur i København på ferie i sommer, og benyttet anledningen til å vise fram vår datter "Lille-M" der nede. "Lille-M" ble i fjor sommer laget "ulovlig", dvs. ved en halvsannhet, ved hjelp av prøverørsbehandling med donorsæd på en privat fertilitetsklinikk i København.

Vi var innom klinikken der hun ble laget. Den "vennligsinnede" (les: han som var villig til å omgå loven ved ikke å spørre for mye) legen som hjalp til med å lage henne i fjor sommer sluttet å jobbe der i oktober og vi hadde fått beskjed om at hans etterfølger neppe var av samme sorten. Men da vi dukket opp der, sammen, med "Lille-M" på armen, ble vi meget forvirret. Han var nemlig vennligheten selv, og spurte om ikke VI skulle ha en til, om min kjære hadde barn fra før og ga oss sitt bussinesskort osv. osv.

Da vi så senere svingte innom Stork, der jeg var mange ganger uten å lykkes, og som jeg føler hadde stor del i prosessen likevel, fikk vi forklaringen:

Inntil nylig har dansk helselovgivning forbudt en lege å hjelpe en kvinne å bli gravid dersom hun ikke lever sammen med en mann. Dvs. hvis hun er enslig hetero/lesbisk eller lever i lesbisk parforhold.

Stork har jo kunnet jobbe i det smutthullet at loven slettes ikke har sagt noe om feks. jordmødre. Den har kun omtalt leger.

Nå har loven nettopp blitt endret. Den ble endret 1.juni, med virkning fra nyttår av, slik jeg oppfattet det.

I praksis vil det si at fra nyttår av er både inseminasjon utført av en lege, prøverørsbehandling og enhver undersøkelse eller behandling i den sammenheng helt uproblematisk med tanke på hvem man er.

Men hvis man skal få hjelp gjennom det offentlige helsevesen i dk skal man, slik jeg oppfattet damen på Stork, være under 37 år, og hva mer vet jeg ikke. Men de private klinikkene har jo ikke sånn grenser.

Regner med at de som evt. vil vite mer om dette kan sjekke på nettsidene til Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske sin nettsider. Lovendringen skal visst være behørig omtalt der.

Regner med at Stork kan informere de som skulle trenge hjelp videre til prøverørsbehandling også.

Så, stå på! Nå er det ingenting annet enn penga som kan stoppe oss i Danmark!

Lykke til alle sammen. Jeg koser meg med "Lille-M", som fyllte 4 mnd idag, og som fyller sine mødre, en hel familie, en hel slekt med stor glede bare ved å være til og smile til verden.

Varme tanker fra mamic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...