mosse_fikk_sin_prins Skrevet 25. mai 2006 #1 Skrevet 25. mai 2006 De siste nettene har jeg våknet om natta av at hendene mine har dovnet bort, har nesten ikke følelser i dem. Men har gått seg til bare jeg har beveget litt på fingrene. Men i natt var det kjempe ille, fikk ikke sove for det var så plagsomt. Og det har ikke blitt bedre utover dagen i dag. De er numne og "prikker" inni handa. Noen som har peiling på hva dette er, og er det farlig?
3 skatter ute:) Skrevet 25. mai 2006 #2 Skrevet 25. mai 2006 det skjer her også, føttene likedan. hva det er vet jeg ikke.- kjennes som de sover. er vel blodomløpet kanskje?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #3 Skrevet 25. mai 2006 Hei! Dere har mest sannsynlig noe som heter Carpa Tunnel Syndrom..det vil si at nervene ligger i klem så vidt jeg vet pga mere vann/blod i kroppen. Ble sykmeldt av dette da det førte til lite nattsøvn og ble vel ubehagelig med mye pc skriving på jobb. Har snakka med to leger + jordmora ang dette..legene sa at det ikke var noe å gjøre bortsett fra å sove med hendene mest mulig rett ( evt bruke skinne ) Jordmora sa det var viktig å si fra om det forverret seg mye slik at jeg kunne få behandling for det. Det er visst heller ikke ønskelig at man går med store plager i lang tid pga fare for varige nerve skader. Hva som er lenge vet jeg ikke..Men jeg har hatt dovne/vonde hender hele dagen i ca mnd snart..Trøster meg med at det vil forsvinne med fødselen. Hørt noen har brukt akupunktur som behandling.. Håper dette var til hjelp...
mosse_fikk_sin_prins Skrevet 25. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2006 Oj, Dette visste jeg ikke. Glad jeg skal til legen på tirsdag, skal ta det opp med henne da. Tusen takk for svaret ditt !
Trøndermamma`n Skrevet 25. mai 2006 #5 Skrevet 25. mai 2006 Slik har jeg det også.Våkner på natta av at den er helt borte! Men har det ikke ellers på dagen jeg da....vet ikke om det er farlig...har jeg ikke tenkt over egentlig..
Gjest Skrevet 25. mai 2006 #6 Skrevet 25. mai 2006 Jeg har også hatt det slik en ukes tid nå, men har det ikke hele dagen. Tok dette opp med legen min i går. Hun sa at dette er en plage som mange gravide kan få, særlig på slutten av svangerskapet. Dette kommer av at det samler seg væske i vevet. Min lege sa at dette ikke var noe å bekymre seg for, og jeg velger å stole på henne:-)
laila36 Skrevet 25. mai 2006 #7 Skrevet 25. mai 2006 Hei! Jeg har hatt de samme problemene i et par måneder nå, og i følge legen min er dette ganske riktig noe som kommer av væskeansamlinger, og vil som regel forsvinne en tid etter fødsel. Nå er jeg i 31 uke, og har "vent" meg til å gå med disse dovne, prikkende fingrene. Verst er det av og til om natta`n ja, da det har hendt at jeg må opp og gå noen runder for å forsøke å få i gang sirkulasjonen igjen. Da kjennes det ut som en har hender som "boksehansker", skikkelig vondt. Synes å se sammenheng med mye vann i kroppen, værre om natta`n. Nå da det var som varmest, fikk jeg hovne ben, og da var jeg værre i hendene også. Ellers er det som om kroppen har blitt vant til disse smertene om natta`n og. Våkner ikke lenger så ofte som jeg gjorde den første tiden.
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 25. mai 2006 #8 Skrevet 25. mai 2006 Hvis det skulle vise seg at det er Carpal Tunnel Syndrom du har, er den mest effektive behandlingen (nest etter operasjon da, men det vil de helst unngå på gravide...) pulserende ultralyd. Jeg har gått til denne behandlingen hos fysioterapeut 1-2 ganger i uken siden uke 20, og jeg er så og si helt bra (er i uke 40 nå, 2 dager til termin). I forrige svangerskap hadde jeg tiltakende smerter utover i svangerskapet, og akupunktur lindret kun noe, det ble aldri helt bra. Så konklusjonen er: Pulserende ultralyd på håndleddene - helt ufarlig, smertefritt og enkelt )
Bia-liten Skrevet 25. mai 2006 #9 Skrevet 25. mai 2006 Jeg hadde det også. Det kan faktisk hjelpe å løfte hendene over hodet ei stund. Tilsvarer å legge beina høyt.
olivia71 Skrevet 25. mai 2006 #10 Skrevet 25. mai 2006 Jeg har akkurat det samme. Er nå 35 uker. Fikk råd av jordmor om å forsøke B6, det får du på apoteket. Vet ikke om det hjelper, men det kommer ikke like ofte. Tar også Magnesium og sink mot urolige ben, det kan kanskje også hjelpe. Dersom det blir veldig ubehagelig, bør du få laget en slik skinne som du kan sove med. det viktigste er å få rettet ut hånden når du sover, og ha den høyere enn hjertehøyde når fingrene dovner bort. Prøv også å masserer på innsiden av håndleddet, det er her dette carpal-båndet ligger som holder alle nervene samlet og som blir for trangt når man har litt vann i kroppen. Det er visst ikke alltid det går over igjen med en gang man har født, dessverre...
mosse_fikk_sin_prins Skrevet 25. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 25. mai 2006 Litt godt å lese at det ikke bare er jeg som har dette problemet. Tusen takk for alle svar!!! Skal snakke med legen på tirsdag og høre hva hun anbefaler, imens skal jeg prøve å holde handa rett og få gubben til å masere håndleddene.
Bia-liten Skrevet 25. mai 2006 #12 Skrevet 25. mai 2006 Kom på at det var deilig å kjøle ned håndleddene litt. Hva med å kjøpe en cold-hot-pack på apoteket (rundt 100 kr) og oppbevare den i kjøleskapet? Deilig å legge på, og kulde tar ned hevelser i kar ol.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #13 Skrevet 25. mai 2006 Jeg har blitt operert for carpa tunnel syndrom da jeg fikk dette de 4 siste mnd av forrige svangerskap. Jeg fikk vite at det ikke var noen annen kur enn operasjon som de ikke gjorde på gravide og heller ikke anbefalte etter fødsel for du blir helt handicappet med operert hånd og det går jo ikke når du er i permisjon og skal passe barnet ditt. Jeg var veldig plaget ( kunne ikke bøye fingrene,de dunket av smerte hele tiden og jeg klarte bruke kun pekefingeren på jobben min hvor jeg er avhengig av pc hele dagen) og man trodde det skulle gå bort når det overflødige vannet forsvant etter ca. 6-8 uker etter fødsel og jeg fikk på meg ringer igjen. Det ble bedre, våknet ikke av det om natten lenger, men ble ikke bra. Opererte da vi fikk barnepass ett år etter fødsel. Sier ikke dette for å skremme deg, men når du har så kort tid igjen til termin så går det sikkert over fort etterpå og det er nok bare å holde ut den korte tiden som er igjen. Det som jeg syntes var blittelitt lindrende var og sitte med isposer i hendene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå