Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #1 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg vet det høres rart ut, men jeg er livredd for fødselen med tanke på forrige fødsel. Sist fødte jeg en liten jente på 2700g til termin som jeg såvidt fikk ut. Barnet stod lenge i fødselskanalen og fikk for lite oksygen. De måtte klippe meg mye for å få henne raskt ut. Det var en ganske dramatisk fødsel hvor rommet var fylt med leger og jordmødre fordi de var redd barnet skulle pådra seg en hjerneskade, noe hun heldigvis ikke fikk. På UL denne gang mente jordmor at barnet kom til å bli ganske gjennomsnittelig. Jeg er derfor livredd for at jeg ikke skal klare å føde dette barnet fordi det er større enn sist, og at det evnt vil pådra seg en skade fordi det også vil sitte seg fast i fødselskanalen. Jeg er også redd for at det vil ende opp med keisersnitt, noe jeg syns er kjempeekkelt. Jeg er livredd for å bli skjært i, men er enda reddere for å evnt måtte bli lagt i narkose fordi det kan bli hastekeisersnitt. Jeg vil derfor prøve på alle mulige måter å føde før termin slik at sjansen for å få et stort barn er mindre og det kanskje er en mulighet for at jeg klarer å føde dette barnet. Jeg forstår hvis dere syns dette høres helt teit ut, men det er fryktelig ekkelt å leve med denne angsten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
overtids eng0806 Skrevet 25. mai 2006 #2 Del Skrevet 25. mai 2006 Hei! Forstår godt at du er bekymret siden det endte så traumatisk sist. Men har du fått tatt mål av bekkenet ditt? Noen har for lite bekken til å føde normalt, og rådes til å ta keisersnitt. Det går jo an å få sjekket før fødsel. Hvis det skulle være sånn at du har lite bekken så er ikke keisersnitt så ille som du tror. Har ikke tatt det selv, men jobber på sykehus og har vært med på keisersnitt. Du får spinalbedøvelse ved planlagte keisersnitt. Da får du være våken under hele inngrepet, men blir skjermet for det som skjer. Du vil ikke se det kirurgene gjør. Når babyen er ute får du se han med en gang. Så blir du sydd og lagt på observasjon noen timer. Ofte kommer de med babyen så den kan være hos deg hvis du orker det. Det tar litt lenger tid å komme seg etter keisersnitt, men det er det kanskje verdt med tanke på den angsten du har for å føde normalt hvis det skulle skje noe. Snakk med jordmor om dette. Du skal ikke gå rundt å være så bekymret. Det går nok bra skal du se, men viktig å ta dette opp i god tid før termin. Bedre for deg også å slippe å være så engstelig. Å føde for tidlig går som oftest bra, men det beste for barnet er å bli født så nær termin som mulig. Uansett så er det ikke så mye du kan gjøre for å føde for tidlig, barnet kommer når det er klart. Og med tanke på komplikasjoner som kan oppståd med premature, så tror ikke jeg det er noe du egentlig ønsker. Håper du snakker med jordmor på sykehuset der du skal føde om dette. Ønsker deg all lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5156799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lasso Skrevet 25. mai 2006 #3 Del Skrevet 25. mai 2006 Ja, ring sykehuset og få time til jordmorsamtale! Evt. kan kanskje legen din gi deg henvisning dit. Hvis grunnen til at den forrige fødselen var så dramatisk, var størrelsen på bekkenet eller fødselskanalen hos deg, må de jo ta hensyn til det denne gangen. På sykehuset kan de gå gjennom journalen fra forrige gang sammen med deg og forklare alt du er usikker på. Kanskje det er fornuftig å vurdere keisersnitt? Uansett er det ikke meningen at du skal gå alene og engste deg, dette skal du få hjelp til å finne ut av! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5158583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 25. mai 2006 #4 Del Skrevet 25. mai 2006 Men kjære deg...Ta opp dette med jordmoren din, og be om å få planlagt keisersnitt. Fødsel skal være noe som man kan se tilbake på med positive følelser, ikke som et mareritt. Det som er viktig, er at DU skal ha en fødsel som ikke setter deg eller barnet ditt i fare. Jeg forstår at du ikke liker tanken på å bli skjært i. Men hvis du har valget mellom to onder, velger man ikke heller det man kanskje klarer å venne seg til tanken på? Å føde for tidlig, kommer mest sannsynlig ikke til å være et alternativ, og ikke burde du se det som et alternativ heller. For det første er det ikke egentlig så bra for barnet, særlig ikke hvis det er noe som tvinges frem. Og for det andre (og jeg hater å være ondskapsfull og sprekke boblen din) vil ikke en tidlig fødsel nødvendigvis være enklere. Du sier at datteren din bare var 2700, det vil si at hun ikke var store jenta...da sier det seg selv at en for tidlig fødsel IKKE kommer til å gjøre ting noe lettere. Kanskje heller verre... Jeg synes du skal ta en alvorlig og lang prat med jordmoren din om dette. Fødselsangst er vanlig, og de kan hjelpe deg.. Lykke til:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5159246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 25. mai 2006 #5 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg har født en gutt på 3130 "normalt" men en mnd for tidlig og vil bare si at du nok ikke har tenkt gjennom at det kan være vel så traumatisk å føde et prematurt barn, med de komplikasjoner det medfører, og hvis du fremprovoserer fødselen selv (forstår deg slik at det er det du vil prøve på?) så vil du jo i så fall muligens klandre deg selv etterpå? Min første fødsel ble traumatisk og nummer to ikke spesielt bedre (endte i hastesnitt) så jeg har nok litt fødselsangst selv. Så det er ikke det at jeg ikke forstår deg! Men jeg syns du skal tenke deg godt om før du setter deg i den situasjonen at du selv føler deg ansvarlig for det hvis noe går galt...Legg det heller i hendene på helsepersonell, uansett må jo ungen ut:-) Desverre:-) Huff det er sikkert ikke enkelt for deg, og ikke meningen å legge sten til byrden! Men jeg har opplevd å nesten miste barnet mitt bare fordi han ble født 4 ukerfør termin - det er jo ikke mye for tidlig! Så derfor har jeg dette synet... Ønsker deg uansett lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5159393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
msbu Skrevet 26. mai 2006 #6 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg er enig med de som råder deg til å snakke med jordmor. Det er jo det man har jordmødre og evt. leger til, spør du meg. Selvsagt skal de fange opp evt. problemer i svangerskapet, men det å sikre en uproblematisk og trygg fødsel, for både mor og barn, er jo også en av hovedhensiktene med oppfølgingen. Dersom du skal føde på samme sykehuset, vil jo problemene fra forrige fødsel finnes i din journal der. Skal du til et annet sykehus, er de nok avhengig av den informasjon du gir dem om forrige svangerskap/fødsel, for jeg vet ikke om de automatisk får kopi av journalen din fra annet sykehus... Det er derfor viktig at du tar opp det som du vet eller føler kan være bekymringsfullt. Hun første nevnte måling av bekkenet. De fleste av oss har heldigvis bekken tilpasset en vaginal fødsel, men det finnes kvinner som har for lite bekken. Har lært at det stort sett er korte kvinner, på under ca 150 cm, men det kan sikkert variere. Jeg har selv en venninne (noe kortvokst) som av ulike grunner måtte ta planlagt keisersnitt 1. gang. Da hun skulle ha nr. 2 så hun fram til en normal fødsel. Fødselen satte igang, men da hun hadde fått full åpning, oppsto det komplikasjoner, som gjorde at det ble foretatt hastekeisersnitt. I ettertid fikk hun vite at hun ikke er istand til å føde vaginalt, pga for trangt bekken. Men dette fikk hun ingen info om etter barn nr 1, antakelig var det ingen som tenkte på det. Så det er ikke sikkert det er oppdaget hvis dette gjelder deg også. Var jeg deg, ville jeg be om å få snakke med ansvarlig lege/jordmor fra din første fødsel, for å info om hva som gikk galt under fødselen. Det trenger ikke være for trangt bekken, som var årsaken. Få svar på dine spørsmål, og få vite hvordan prognosene er for en uproblematisk vaginal fødsel denne gang. Dersom du fortsatt er usikker, kan det jo være en løsning med planlagt keisersnitt, eller evt. planlagt epiduralbedøvelse, slik at du allerede er bedøvd i tilfelle det skulle oppstå behov for keisersnitt underveis. Det viktigste er jo sikkerheten for deg, og ditt ufødte barn. ' Jeg vil også fraråde deg å prøve å framprovosere en for tidlig fødsel. Barnet har det best når det får bli født så nært opptil termin som mulig, og det er også det tryggeste. Det er dessuten ikke sikkert dette barnet kommer til å være mindre enn 2700 selv om det blir født for tidlig. Det er forsåvidt ikke vekten til barnet som er avgjørende for hvordan fødselen kommer til å bli, det er hodeomkretsen, og delvis skuldrenes bredde. ' Lykke til med fødselen, uansett hva du sammen med din lege/jordmor velger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5161847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. mai 2006 #7 Del Skrevet 26. mai 2006 jeg forstår deg veldig godt. jeg hadde en veldig dramatisk fødsel og fødte vaginalt en gutt på 5 kg. denne gangen venter jeg også gutt og de regner med at denne blir enda større. så jeg skal på samtale på sykehuset en stund før termin for å snakke om igangsetting sånn ca 2 uker før termin....... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5161962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
somm@r Skrevet 26. mai 2006 #8 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg synes du bør ta opp bekymringene dine med jordmor. For å berolige deg litt kan jeg si at jeg hadde en hard fødsel med nummer en. Hun var bare 2800, men det var smertefullt og et strev å få henne ut. Jeg var litt skeprisk til neste. Da kom en stor brande på 4200! Den fødselen var helt annerledes. Jeg trengt ikke epidural og fødselen gikk fort og fint. Denne gangen gleder jeg meg til fødsel. Ta en snakk med helsepersonellet og få gjerne bekkenet målt. Det er ikke greit å gå og bekymre seg hele tiden. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5161964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 26. mai 2006 #9 Del Skrevet 26. mai 2006 Kan du ikke snakke med jordmoren din om dette da, så gir hun deg sikkert råd eller henviser deg til noen du kan snakke med. Forstår deg godt at du er nervøs, for det hadde helt sikkert jeg også vært hvis jeg hadde opplevd det som du har opplevd. Hva med evt å planlegge et keisersnitt da hvis ikke bekkenet ditt er stort nok? Er bedre å planlegge et keisersnitt enn å måtte evt komme til å utføre et haste keisersnitt... Ønsker deg lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5162268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rut Bram Skrevet 26. mai 2006 #10 Del Skrevet 26. mai 2006 I tillegg til å snakke med jordmor om dette, anbefaler jeg en samtale med noen på sykehuset/føden der du fødte sist. Såvidt jeg vet har alle et slikt tilbud, der du kan snakke med noen som jobber der, evt. noen som var med på fødselen, og gå gjennom hva som hendte og snakke om forestående fødsel. I tilfeller av fødselsangst eller mer traumatiske opplevelser kan du også få en henvisning fra legen til en slik samtale, og få enda bedre/tettere oppfølging! Anbefaler deg å ta kontakt med dem!! Jeg skal selv på en slik samtale i neste uke (på Storken i Bergen), der vi skal gå gjennom min forrige fødsel. Føler det er nødvendig og vil gi en ekstra trygghet neste gang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5156451-vil-gj%C3%B8re-det-meste-for-%C3%A5-f%C3%B8de-f%C3%B8r-termin/#findComment-5162923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå