Gå til innhold

Er det egoistisk av meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

å la lille snupp få smake på grøt eller avokado nå? Er 4 mnd. nå. Fullammer og har ingen planer om å slutte å amme, men synes jo det er litt morro å kunne begynne med smaksprøver snart.... Så det blir jo hovedsakelig for min skyld da. Føles liksom så lenge å vente en mnd til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke.. det er jo mange som begynner med grøt i den alderen. Jeg spurte min helsesøster om det var store fordeler med å fullamme til 6 mnd, og hun sa at så lenge babeyn fikk morsmelk hver dag så var det ikke større fordeler med å kun gi mm enn å gi grøt i tillegg. Det var mer at det var enkelt med morsmelk da man alltid hadde det med seg og alltid klart.

I tillegg jobber jeg på Riksen og leser masse forskningsartikler og det er forskning på gang ang tungtmetaller i mm. Det er visst mye mer tung metaller i vår morsmelk enn det var i generasjonen før oss. Det kan tyde på at nye retningslinjer i fremtiden vil være fullamming til 4 mnd alderen og da tilførsel av annen mat for å redusere mengden tung metaller som babyen får i seg. Men denne forskningen er ikke ferdig enda eller offentlig publisert. Kun foreløpige rapporter..

Men tilbake til spørsmålet ditt.. :-) Syns du skal gjøre det du syns er riktig for deg og ditt barn..

Skrevet

Tja, personlig ville jeg ventet, dersom babyen er fornøyd.

Jegb hadde en periode før gutten begynte med fast føde at jeg var temmelig nysgjerrig på barnematen. Leste masse om å lage selv etc.. Men gutten min var jo enda bare ca. 4 mnd - så jeg fikk ikk prøvd i praksis. Det jeg gjorde var å kjøpe babymat i butikken som JEG spiste.. :) Er vegetarianer, så jeg kjøpte f.eks. Småfolk sin vegetarlasagne, og de fleste fruktmosene som finnes der ute.. Og slik fikk jeg døyvet min nysgjerrighet, og samtidig tenkte jeg at jeg hadde en god unnskyldning: Nemlig research for å finne ut hva den smaker og hvordan konsistens den har - slik at når jeg skal lage selv så kan jeg sammenligne litt :)

Skrevet

Husker ikke hvor jeg leste det, men jeg der stod det at de nye retningslinjene ville bli fullamming til 9 mnd...

Skrevet

Du skriver mye fornuftig du Halloween-mamma:-) Tror ikke jeg har lest et eneste innlegg av deg som jeg ikke selv er enig i, og det er det ikke alle her inne jeg kan si det samme om:-)

Og jeg er jo enig i at skal du gi fast føde for din egen nysgjerrighets skyld, ville jeg nok ventet så lenge anbefalinger går på fullamming i 6 mnd. Men det var jo supert tips av Halloween-mamma her da, og teste ut maten selv hvis du lurer så veldig på det.

Jeg er ikke vegetarinaner, spiser kylling og fisk, men ikke rødt kjøtt...så fornuftig av deg:-)

Skrevet

Synes ikke det er egoistisk av deg.

Vi synes også det var "gøy" å kunne la gutten vår smake på litt annet enn bare pupp da han var 4 mnd. Prøvde litt fruktpuré og litt grøt. Finnes jo også middagsglass for 4 mnd (men det er litt tidlig hvis jenta di får nok mm)

Var ordentlig stas å se at han bare etter et par skjeer begynte å åpne munnen og strekke seg etter skjea, tydelig tegn på at han ville ha mer!! Synes han var så søt med masse mat rundt munnen :o) hihi

Skrevet

Da vi begynte med fast føde her rundt 5,5 måneder gikk appetitten til poden rett til værs. Vi tenkte at vi bare skulle gi litt av og til, men han ble virkelig kjempesulten og var på puppen støtt, også flere ganger om natta. Så da var det full fart mot mer fast føde. Så jeg vil ikke råde noen til å starte med smaksprøver før de er klare for å ta "hele pakka". Men det er mulig det bare var her i huset det hadde den effekten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...