Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #1 Del Skrevet 25. mai 2006 Har nå hatt to spontan aborter i løpet av tre måneder, den siste i natt. Vet at de fleste leger ikke vil gi meg en grundig undersøkelse før jeg mister en gang til, men er det noen undersøkelser jeg bør kreve at de gjør nå? Kan jeg få en nøye oppfølging en eventuelt neste gang? Hvilke tester kan de ta? Hva kan de gjøre for å hjelpe meg i et nytt svangerskap? Vær så snill å gi meg noen svar... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5155052-dere-som-har-hatt-habituell-abort/
Gjest Skrevet 25. mai 2006 #2 Del Skrevet 25. mai 2006 Hei Jeg har mistet 3 ganger siste halvannet året og har nå fått utredning. Ingen funn, noe som visstnok er det vanligste utfallet av en utredning... Så vidt jeg vet må man ha mistet 3 ganger før man får utredningen dekket av det offentlige, men det er jo mulig at du kan få delvis utredning på en privatklinikk, men da må du nok betale for det. Kromosomprøver tror jeg ikke dere får før etter 3. aborten, for de er ganske kostbare å analysere. Jeg fikk ekstra oppfølging under den tredje graviditeten, med ultralyd fra det tidspunkt man kunne se hjerteaktivitet, og så etter 2 uker. Da var embryoet dødt, så jeg vet ikke hvordan oppfølgingen ville blitt videre, men 3 ultralyder innen uke 12 tror jeg er vanlig. Ser at du lett blir gravid, og det er jo positivt oppi det hele. Lykke til med den videre prøvingen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5155052-dere-som-har-hatt-habituell-abort/#findComment-5160036
Håperjo Skrevet 26. mai 2006 #3 Del Skrevet 26. mai 2006 De vil nok dessverre trolig vente til 3 SA. Men det du kan prøve å få er jevnlig ultralyd ved neste graviditet. De kan evt. ta noen blodprøver da - hvis du møter på greie folk. Det de sjekker er om du har normale mengder av hormoner gjennom syklusen, eks. om du produserer nok progesteron. De kan også se på deg med ul, for å se at livmorveggene og slimhinnen ser normal ut. Dette kan du evt. velge å gjøre alelrde nå, og betale for det selv. Men snakk med en lege før du bestiller for trolig vil alt dette være ok hos deg. Jeg tror de ser litt på alderen din også, hvis du er over 35 kan du nok få hjelp raskere. Hvis du har mistet litt sent synes jeg du bør du kunne kreve mer enn hvis det er helt tidlig. Tidlig vil da være før ca uke 6? Ca 50% av graviditeter blir det aldri noe barn av, men i svært mange av tilfellene vil man ikke vite at man var gravid i det hele tatt. Fordi man spontanaborter forsteret ved menstiden. Jeg hadde forøvrig to tidlige SA før jeg haddde en vellykket graviditet. Så ikke mist håpet! Da fikk jeg ul uke 7 og betalte selv for en til uke 12. Men svangerskapet mitt var helt problemfritt og uten blødninger og smerter - heldigvis. Nå har jeg hatt nok to SA (uke 5 og 9) og skal få utredning. De skal ta mange blodprøver av meg for å teste om SA kan skyldes at jeg får blodpropper i morkaken. Det kan de forsøke "behandle" med blodfortynnende medisin hvis jeg blir gravid igjen. jeg er 36 år, så ting haster litt. Jeg er dessuten tidligere utredet pga. at vi skulle ha assistert befruktning. Men det er vel 4 år siden nå. Hos svært mange finner de ikke årsaken til habituell abort. Det du selv kan gjøre fom nr er å sjekke om du har eggløsning og luteralfase som varer lenge nok. Ta temp. når du våkner fom dag 10 ca og se om den stiger noen tiendedeler og forblir der minst 10 dager før du så får mensen. Både dette og det med hormoner kan du lese om i artikler på "snartgravid". Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5155052-dere-som-har-hatt-habituell-abort/#findComment-5162682
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2006 #4 Del Skrevet 30. mai 2006 Du kan snakke med legen din og få henvisning til en spesialist som kan sjekke deg grundigere enn vanlig GU. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5155052-dere-som-har-hatt-habituell-abort/#findComment-5204781
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå