Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har to gutter fra før og nå en jente på 4 mnd. Rart hvor tidlig de begynner å oppføre seg "guttete" og "jentete"

Når gutta var små og lå under babygymmen dælja de løs på tingene som hang ned. De var med andre ord veldig motoriske. Likte også godt å øve på motoriske ting, rulle rundt o.l.

Men Snupp er helt annerledes. Hun ligger under babygymmen og PRATER med lekene sine. Hun griper etter dem også, men mer forsiktig og bare for å studere de liksom. Hun er heller ikke særlig glad i å trene på motorikk, og blir fort lei. Når vi er på badet og hun får se seg i speilet blir hun helt rar og gjør seg veldig til for speil-venninnen sin :-)

Gutta mine skjønner enda ikke vitsen med speil......

Kan jo ikke bare være miljø som avgjør hvordan de oppfører seg mtp kjønn, arv må jo ha mest å si. Og Snupp leker med de samme tingene som brødrene gjorde, var jo ingen vits å kjøpe nye til henne....

Flere med samme erfaring?

Fortsetter under...

Jeg er også nysgjerrig på dette!

Gutten min er veldig guttete synes jeg. Han er snart 7 mnd nå, og fra han var rundt 4 har interessen for store ting som flagrer eller som han kan slenge rundt omkring bare økt. Han elsker de lekene som lager lyd hvis han rister dem, da kan han ligge lenge og bare denge dem frem og tilbake mens han stirrer salig ut i luften og hører på bråket. Han er også veldig opptatt av å lage allslags lyder med lekene, enten dunke dem eller skrape på dem eller hva som helst. Det siste han fant på er å legge pannen sin inntil treveggen på soverommet og "dra" hodet nedover - lager da en artig dunkelyd mens hodet liksom rister litt! Ellers har han hatt sykt mye moro med en gassballong nå etter 17. mai - holder i tauet og spenner i den eller slenger den rundtomkring. Om å gjøre å lage mest mulig lyd og bevegelse!

Og hvis han har en leke i hver hånd så dunker han dem i hverandre heller enn å studere dem. Er også nettopp kommet i sportsvogn, så nå er det superkjekt å se på stooore biler som beveger seg eller andre ting som er i fart..!

Så jeg lurer på om dette er typiske gutteting.. Jeg har null erfaring siden dette er min eneste baby, men jeg oppfatter ham jo som veldig guttete.

Og jeg er stort sett en rolig person, lar ham styre på mye selv og "oppfordrer" sjelden til ting han ikke selv allerede har funnet litt ut av.. så han har det ikke fra meg heller.

Og egentlig så har han alltid vært litt pingle i forhold til lyder..begynner lett å gråte av "skumle" lyder som andre lager - nå for tiden er det f.eks. høy borrelåslyd eller støvsuger, eller særs støyende mopeder som raser forbi.... Men han har ingen sperre dersom det er han selv som lager bråket (er jo sikkert naturlig, egentlig, for da vet han jo hvor det kommer fra og merker at han kan kontrollere det..).

Her gikk det bestandig ei kule varmt når eldstemann hadde bursda. Alle gutta lå borti et hjørne og lekesloss, men alle var venner.

Når jenta mi hadde bursda var det bestandig masse intriger og krangling mellom jentene. Noen skulle gå hjem osv. Jeg sprang fra den ene til den andre og skulle megle. Flere som sier at dette er en jenteting. Og det fortsetter når de blir større.

Har litt å se frem til da med jentebursdager :-)

Gutta har bursdag på høsten og hittil har de kunnet være ute å leke og herje......har igrunnen vært greit det!

Og til Halloween-mamma: Med han eldste merket vi også interesse for biler når han ble stor nok til å sitte oppreist i vogna. Det gøyeste han visste når han var 1 1/2 var å gå tur til en passe trafikkert vei og se på bilene som kjørte forbi.... Etterhvert ble han helt opphegt i Thomas-toget.

Snupp er mer interessert i kosedyrene enn gutta var. Hun "snakker" med dem og lyser veldig opp når vi later som om de kommer å "tar " henne.

Har alltid ønsket meg barn av begge kjønn, men visste faktisk ikke at det er så forskjell på kjønna.

Koser meg med alle tre barna mine, men jeg må innrømme at det skal bli moro å kjøpe barbie-dokker istedet for Pokemonfigurer .-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...