Gå til innhold

Hjelp ang FARSKAP!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble gravid med en annen en sambo,

etter vi hadde et opphold i forholdet..vi ble sammen igjenn og jeg oppdaga jeg var gravid,valgte å beholde det og sambo valgte å bli hos meg å ta ansvar for barnet(FOR EN HERLIG MANN)

anyway,spm nå er kan jeg skrive sambo på Farskapsarket?

Den biologiske faren er oppgitt som far hos lege og Tk,men kommer ikke til å ha noe med ungen å gjøre.

Og vil selv helst slippe å stå som far,

noen som har litt peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes for det første at barnet har rett å vite hvem den riktige faren er, selv om det kanskje ser ut som det ikke er sånn nå, men senere er det viktig ! Dessuten har du krav på penger fra han, jeg hadde ABSOLUTT gjort det, det lønner seg nok for deg økonomisk ! Dessuten bør du spørre deg selv om du klarer å juge for barnet ditt resten av dets liv...si at han/hun har en far som ikke egentlig er det. Enn om den personen du er med nå en gang ikke klarer å holde på det, osv. Jeg hadde nok helt klart skrevet opp den ekte faren ! Den andre er jo der uansett :)

Skrevet

Her tror jeg det er sånn at samboeren din må adoptere ungen for at det skal være hans unge, da blir alt det formelle på ham. Så lenge han ikke er biologisk far ligger det tross alt en økonomisk forpliktelse på den "ordentlige" faren. Kan dere ikke ta en prat om dette? Du må nok skrive opp den biologiske faren, så kan dere evt endre dette etterpå hvis ungen blir adoptert. Lykke til!

Skrevet

Jeg og den bioligiske pappan har en avtale om at ungen skal få vite om han,og velge selv om han vil ha kontakt senere.

så det er ikke snakk om å lyve

Skrevet

om du skriver din samboer nå som far vil ikke den biologiske faren ha noen forpliktelser overfor barnet, det gjelder seg barnebidrag og arv. på den annen side vil han heller ikke ha noen rettigheter, så som forledreansvar, arv osv. siden du har en samboer som er villig til å ta ansvar for barnet, både økonomisk, fysisk og psykisk er kanskje ikke den biten med bidrag så viktig. dette er noe dere må tenke gjennom. en annen ting er at om du eventuelt skulle falle fra mens barnet ikke er gammelt nok til å greie seg selv, og biologisk far står oppført som far vil han få foreldreansvaret. det er mange aspekter her som må tas i betraktning, kanskje du, barnets biologiske far og din samboer skal sette dere ned og se på dette sammen, og så skrive en avtale som innbefatter de punkter som kan komme inn. så som, det kan avtales at far betaler selv om han ikke står på papiret, han kan oppgi barnet som arving osv. men, så kan dagen komme at han får egen familie osv. nei, mitt råd er snakk om alle eventualiteter, selv om det kan virke rart nå, så slipper det å dukke opp senere.

Skrevet

Fordi dere ikke er gift, må din samboer skrive under på at han tar på seg foreldreansvaret/ farskapet. Dette vil i så fall frikjenne den biologiske faren for alt ansvar, både økonomisk og i forhold til samvær. Spørsmålet er imidlertid om dette godtas av myndighetene i og med at du allerede har oppgitt en annen mann som faren.

Skrevet

Ved bruk av sæd-donor skriver en under med den sosiale faren . Men da må en først skrive under på at far tar på seg farskapet før inseminasjonen skjer. Det blir jo uansett litt anderledes.

Kan du spørre legen, jordmor eller en annen du stoler på?

Skrevet

hei

Siden du har oppgitt den biologiske far som far til trygdekontor må du også oppgi ham som far på sykehuset. Det offentlige vil ta rettslige skritt for å få fastlagt farskapet dersom det blir motstridende opplysninger her.

Din samboer har (dessverre) ingen rettigheter per nå til barnet. Det som er viktig er at KUN du skal ha foreldreansvaret (på skjemaet du fyller ut på sykehuset), det skal ikke deles med biologisk far. (Foreldeansvar er en juridisk posisjon, og noe annet enn selve farskapet) Når du har foreldreansvaret alene åpner dette lettere opp for at din sambo kan adoptere barnet senere. Trenger da som utgangspunkt ikke biologisk fars samtykke for at adopsjon skal skje.

Har jobbet med disse sakene som advokat. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...