Gå til innhold

Når kan man gi fruktmos?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Glassene som selges står det fra 4 mnd (i hvert fall de jeg har kjøpt), men hvis barnet ditt er glad i mat ser jeg ingen grunn til å prøve tidligere ;o) Prøv med fruktmos av en frukttype først og så ser du. Er jo greit å prøve å lage selv også, kan mose pærer i stavmikser el. annet kjøkkenverktøy. Pærer er ok å begynne med.

Annonse

Jeg har alltid kokt eplene og pærene før jeg moser, blir en finere konsistens. Koker 4 elper og 4 pærer sammen med vann i en kasserolle. Avkjøler alt raskt i vannbad før jeg moser alt i blenderen. Blir det for suppete kan man tilsette rismel. Fryses i passelige posjoner. i begynnelsen frøs jeg i isterninger, så gikk jeg over til beger fra avent.

Helsesøster sa til meg at man ikke burde gi fast føde før 4 mnd pga at tarene ikke er ferdig utviklet før det. Og fast føde er både grøt, middag og fruktmos uansett hvor tyntflytende det er. Det har med fibrene i maten som blir for tungt for baby å fordøye.

Jaja, men man Må ikke koke de.. Er jo kun et praktisk spørsmål det.. Syns det har vært kjekt å raspe på fint rivjern -har jo bare passet andres barn da! -Men det var smart det med å fryse i isterninger.. Om man skal fryse det, så må man vel koke frukten først uansett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...