Gå til innhold

Når kan man gi fruktmos?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle må de små være før man kan gi fruktmos? Og hva er best å starte med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 mnd.

Det anbefales fullamming til 6 mnd alderen om du gir mm. Mme babyer kan godt få fast føde før. Vær obs på at baby kan bli dårlig i magen av fruktmos. Avokado var det første min jente fikk smake, da var hun 6 mnd.

Skrevet

Glassene som selges står det fra 4 mnd (i hvert fall de jeg har kjøpt), men hvis barnet ditt er glad i mat ser jeg ingen grunn til å prøve tidligere ;o) Prøv med fruktmos av en frukttype først og så ser du. Er jo greit å prøve å lage selv også, kan mose pærer i stavmikser el. annet kjøkkenverktøy. Pærer er ok å begynne med.

Skrevet

Henger meg på denne litt også, avokado er bra, det etterligner vist morsmelksmaken :o)

Skrevet

Sikkert dumt spm, men må man koke eplene/pærene før man moser?

Skrevet

Vi begynte rundt firemånedersalderen

Skrevet

Nei, du skreller av skallet og rasper eller moser. Holder det!

Skrevet

Jeg har alltid kokt eplene og pærene før jeg moser, blir en finere konsistens. Koker 4 elper og 4 pærer sammen med vann i en kasserolle. Avkjøler alt raskt i vannbad før jeg moser alt i blenderen. Blir det for suppete kan man tilsette rismel. Fryses i passelige posjoner. i begynnelsen frøs jeg i isterninger, så gikk jeg over til beger fra avent.

Skrevet

Helsesøster sa til meg at man ikke burde gi fast føde før 4 mnd pga at tarene ikke er ferdig utviklet før det. Og fast føde er både grøt, middag og fruktmos uansett hvor tyntflytende det er. Det har med fibrene i maten som blir for tungt for baby å fordøye.

Skrevet

Jaja, men man Må ikke koke de.. Er jo kun et praktisk spørsmål det.. Syns det har vært kjekt å raspe på fint rivjern -har jo bare passet andres barn da! -Men det var smart det med å fryse i isterninger.. Om man skal fryse det, så må man vel koke frukten først uansett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...