trollmor:) Skrevet 25. mai 2006 #1 Del Skrevet 25. mai 2006 Hei alle sammen, har et spørsmål på vegne av min søster, håper noen kan svare meg! Saken er den at hun og samboeren har prøvd en god stund å bli gravide, men det klaffer ikke. De bor i utlandet, og her har min søster allerede blitt utredet for en del (kort oppsummert: prøvde akupunktur, funket ikke, fikk sjekket hormonniuvået - unormalt, fikk påvist cyster, fikk kur og de ble borte, har godt på eggløsningstimulerende midler i 8 mnd. (?) og har tatt ul for å påvise eggløsning (ja), sjekket eggstokker med kontrastveske + sambo har levert spermprøve). Nå har legen foreslått kikhullsoperasjon, men der hun bor må hun betale selv (11000 kroner). Saken er den at de flytter tilbake til Norge i juni, og da mente jeg hun kanskje burde vente siden jeg tror dette ikke må betales av pasienten i sin helhet i norge? Hun er redd hun må stå lenge i kø når hun kommer tilbake hit, og at hun må begynne med ny utredning. Noen som vet om hun må det? Eller godtar legene her utrdeningen som er gjort i utlandet? Hun har papirer på alt. Noen som vet dette og hvor lenge hun ev. må vente her? Takknemlig for svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5153114-viktig-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-kan-noen-hjelpe-meg-haster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. mai 2006 #2 Del Skrevet 25. mai 2006 Hei! Er ikke helt sikker på alt det her, men vil tro at hun blir stående i kø her i Norge. Og hun skal helt sikkert utredes på nytt kjenner jeg de rett... Men det finnes jo private klinikker og der er det ikke kø stort sett, men det koster jo endel også, men medisiner blir refundert over 15000;- Det her ble egentlig bare bappel, er ikke sikkert du skjønte noen ting, og i hvertfall ikke ble hjulpen. Det som er sikkert er at det tar tid i det offentlige i Norge, men ahr man først kommet inn et sted, får men god hjelp uten at en blir helt ruinert ( ikke for det 18000;- er penger jeg gjerne skulle brukt på noe annet). På st. olavs har det ikke vært kø tidligere, men etter at de flytta tror jeg at de også har et par mnd kø. Ellers kan jeg ikke uttale meg. Lykke til til søstra di:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5153114-viktig-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-kan-noen-hjelpe-meg-haster/#findComment-5153220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari 75 Skrevet 25. mai 2006 #3 Del Skrevet 25. mai 2006 Kjenner ikke til om de fortsetter utredningen ut fra papirer fra utlandet, men det er lange ventelister på kikkhulsoperasjon på offentlige sykehus, så de kan man få på privater institutter, blant annet Volvat, og du betaler kun vanlig egenandel ( mener det bare var snakk om noen hunderlapper, trygdekontoret dekker resten). Ventelistene er ikke lange dersom du går privat, så fra den dagen min lege henviste meg til Volvat tok det bare noen uker før jeg lå på operasjonsbordet. Hun må som sagt til lege i Norge for å bli henvist til operasjon, ellers blir det dyrt. Lykke til!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5153114-viktig-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-kan-noen-hjelpe-meg-haster/#findComment-5153266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå