Gå til innhold

Hva kan ditt barn på ca 16-17 mnd ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jenta mi på 18 mnd kan si tante og onkel, og farmor farfar og mormor og bestefar.. Også kan hun si ganke mange kroppsdeler samtidig som hun peker på dem; hals, kinn, (nese, munn, ører og øyer har hun sagt ganske lenge i grunn...) legg, hel, mage, tissen. Nå nettopp har hun begynt å si "pupp".. :). Så hun er ganske flink syns jeg! (så klart mammaen syns det!) Vi snakker mye og peker på disse tingene, det tror jeg er grunnen til at hun tar etter så fort.Hun kan også de fleste "vanlige" dyrelydene som mjau, voff, mø osv. De siste 3 ukene har vi merket er kjempefremgang på språket, hun tar etter nesten alt vi sier.Det er ganske fantastisk syns jeg, hvor mye disse små klarer å lære seg på så kort tid.

Hei:)

Jenta mi på 16 mnd kan å si;

-ball,

-bukse,

-bææ,

-mer (når det gjelder å få mere mat,drikke),

-mamma,

-pappa,

-baje(bleie)

-hei

-takk

-nei

-vovva (hunden)

-mokka (smokka)

-Også kan hun peke på forskjellige kroppsdeler når vi spør "hvor er nesa"og sånn:)

Barnet mitt paa 18 mnd sier:

mamma

pappa

voffvoff for hund

mjau for katt

voffvoff for mye annet rart

va for vann

ba for ball

ba for bade

banan (utydelig, men jeg forstaar)

eple

bleie

baesj

hadet

bil

briller (ogsaa noksaa utydelig, men vi forstaar)

Gutten min på 17 mnd sier

Mamma

Pappa

Trude (navnet mitt...he he)

Besten

Morfar

Vov vov

Tippen

Hest

Namme nam

Anan (banan)

Drikke

Stikke

Eple

Ja

Nei

Hade (mens han vinker og gir slengsuss)

Henne (ofte kombinert med pappa, mamma el...når han lurer på hvor noe(n) er)

Skive

Tisse

Bæsje (Han sier av og til "i fra" når han har bæsjet)

Aua (når han får vondt)

Æsj

Benne (brenne)

Lys

Der

Bade

Bleie

Fisk

Så lager han ape-lyder og løve-lyder når han ser en ape eller løve/tiger på bilde eller tv:o)

Da kommer jeg ikke på mer....men nå for tiden sier han et nytt ord nesten hver dag...skikkelig hermegås...veldig gøy.

Annonse

Jenta mi er snart 17mnd.

Av dyrelyder: katt, hund, hest, gris, sau, fugler, kylling, hane,

Familie medlemmer: mamma, pappa, søster, tante, søskenbarn( baby som alle barn og dukker. Helt hekta på babyer) mormor, morfar.

Ellers er det ikke alt for mye hun sier. Men de siste dagene har det falt en liten propp ut. Kun sa ben her om dagen, jeg skjønte jo ingen ting. Men til slutt sto hun og trampet med foten (gjør det når hun blir irritert, hermer etter storesøster) sa ben og pekte på beinet...

Hun lager foskjellige brumme lyder til bil, lastebil, gravemaskin. Så vi skjønner hvem av disse tingene hun mener.

Hun gjør seg godt forstått med de få ordene hun kan. Skjønner vi ikke noe prøver hun så godt hun kan å vise oss hva hun vil. Tar oss i handa og fører oss dit hun skal vise oss.

jenta mi snakker som en foss, og har kommet i en slags trass alder på grunn av det! Fordi hun kan få alle til å forstå hva hun mener, tror hun at hun også kan diktere hele verden... . "Min vann, ikke nanas (lillebror) vann, ikke pappas vann, ikke mammas vann. Mamma sitte der, ikke sitte i min stol, min stol ikke mammas stol. Og så videre inn i det uendelige....naturlig men slitsomt i lengden ja! Hun er 19 mnd.

*Marius snart 18 mnd`er sier bare "mamma" og "pappa" tydelig.

*Når vi ser en bil eller snakker om en bil, lager han lyden: "brrrrr". Har sagt bil et par ganger bare, men lager heller lyden =P

*Peker på nese, munn, og ørene hvis vi spør "Hvor er nesa?"

*Finner fram skoa når vi skal ut

*Går mot trappa når vi skal skifte bleie eller kose puta

*Finner melka i kjøleskapet når han skal ha melk

*Blåser bobler i badevannet =P

*Når jeg sier nei, og han hører etter(ikke alltid det, hehe!) blir han veldig stolt av seg selv, rister på hodet og klapper for seg selv!

osv...

Dvs han skjønner mye, men sier ikke så mye enda. Men morro når jeg oppdager han skjønner nye ting =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...