Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi skal på foreldresamtale for første gang i barnehagen neste uke.

Hva foregår der? Får en spørsmål en bør tenke over på forhånd? Jeg tenker jeg får hjernteppe og glemmer hva jeg evt.skal spørre om. Hva snakker førskolelæreen om? Jenta vår er snart 3 år

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5152451-samtale-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få høre det dersom jenta di f.eks. ikke leker så mye med de andre barna enda.

Dersom hun skal begynne på en annen avdeling til høsten, vil det selvsagt være et tema.

Bruker hun bleier fremdeles, kan førskolelærer ta opp om det kanskje kunne være på tide at dere prøver å slutte.

Men er det satt av en halv time, må du regne med at det hører til opplegget at det første kvarteret SKAL brukes til å få deg til å føle deg "trygg". Ros av deg og jenta di, småprat, kanskje spørsmål om hva dere skal i sommer o.s.v. Selv om det eventuelt er noe førskolelærer EGENTLIG vil snakke om, og selv om det blir knapt med tid når hun endelig kommer frem med det mot slutten av samtalen.

Har du f.eks. en stille jente, KAN du bli spurt om hvordan det står til mellom deg og faren når det bare er 5 minutter igjen.

Det er nok forskjellig fra b.hage til b.hage.

Hos oss setter vi av ekstra tid til de barna det er noe spesielt vi vil ta opp. Ellers snakker vi om barnets hverdag i barnehagen. Hva h¤n liker og ikke liker fullt så godt. Snakker om vår opplevelse av barnet og om det står til samsvar med foreldrenes. Det er også rom til hva vi kan gjøre bedre, og kanskje tips til foreldrene.

Dette er ingenting og være engstlig for, ha det i tankene at barnehagen bare vil barnets beste og det er på ingen måte noe kritikk av foreldrene.

Jeg har vært til en foreldresamtale så langt, så der fikk jeg tilbakemelding på hvordan jenta vår fungerte i barnehagne, som individ og i gruppen. Det var den pædagogsike lederen som hadde samtalen. Hun hadde et slags skjema hun gikk ut i fra med tilbakemeldingspunkter. Det var ulike tema som språk, motorikk, interesser, samspill osv. En god ide er å skive ned eventuelle spørsmål på forhånd, slik at du er sikker på å få svar. Mitt inntrykk var at det var fult mulig å ta opp alle slags tema der.

Hei, innholdet vil sikkert variere fra barnehage til barnehage, og mest sannsynlig får du/dere noen punkter dere kan forberede dere ut fra før møtet. Hvis det er en bekymring som skal taes opp så bør dere ha fått beskjed om dette på forhånd slik at dere også kan forberede dere. I samtalen vil man snakke om barnets fungering på ulike områder( sosialt, motorisk etc) og evt. sammenligne hvordan dette er hjemme kontra barnehagen. Viktig å tenke at det skal være utveksling av infromasjon.

Jeg opplever at dette fungerer fint i min barnehagen!

:-)

Annonse

Dersom de i barnehagen bruker TRAS, har de helt sikkert ikke noe imot å gi deg en kopi av skjema, selv om jeg ikka kan forstå hensikten med det for å være helt ærlig. Testen brukes for det meste som et virkemiddel for å se hvordan barnet ligger utviklingsmessig slik at ting kan gripes fatt i dersom et barn plutselig ligger langt etter og da vil det settes i gang ekstra tiltak. Personalet vil også ta opp ting med dere underveis om det skulel være noe spesielt - det er ikke slik at de samler opp og kommer med veldig store overraskelser på foreldresamtalen.

Jeg har aldri opplevd at foreldre har krevd kopi av dokumentasjon vi har brukt som grunnlag for foreldresamtale, da dette ikke er for å bevise noe, men for å ha en samtale om hvordan barnet fungerer i barnehagen, hvordan DU som forelder opplever at barnet ditt har det, om det er noe spesielt du lurer på osv.

Er helt uenig i det som blir sagt lenger oppe at et kvarter er satt av til å varme deg opp med å snakke pent om deg og ditt barn. Hva er vitsen med det da?? Ærlig talt - det er voksne mennesker det er snakk om her som ønsker en helt ærlig og nøktern vurdering av hvordan barnet fungerer i barnehagehverdagen!!

Vil bare si til slutt, at ikke vær redd for å spørre om hva som helst du lurer på / synes er merkelig osv. Det er ikke alltid like lett å spørre om ting i levere/hente situasjoner, så benytt deg av sjansen når du sitter alene med en fra personalet.

Lykke til :)

I vår barnehage bruker vi et skjema med punkter feks leik, sosialt sampill, grensesetting, motorikk, språk, hverdagsituasjoner, mål for barnet etc. så snakker jeg rundt de forskjellige punktene. Bruker da aldri 15 min på å varme opp foreldrene, hva skal dere i sommer etc!! er vel ingen som gjør det, og spør så 5 min før slutt om barnet er stille åssen forhold det er til barnefaren?? Tras skjema må foreldre gjerne få se hvis de vil, men det står ingen steder at foreldre har rett til å ta med seg all dokumentasjon hjem. Ingen "lov" som sier det. Har heller aldri opplevd at noen har spurt om det!!

Jeg skjønner at hovedinnlegger vil være forbredt til samtale, men føler du at du kommer til å få mange overaskelser???

Har du ikke fått noen tilbakemeldinger av jenta di i det hele tatt? Du har sikkert selv et vist innsyn av hvordan jenta di har det.

Spør om det du lurer på du og slapp heller av.

HEi

Det er jeg som startet dette! Det er alltid så veldig travelt i levering/hente situasjonene. Når vi spør hvordan det går sier de bare bra. VEt de holdt på med TRAS i vinter for de spurte en gang om hun kunne si R. Håperå få vite mer på møtet,og at de ikke har det så travelt da.

hmm, jeg skjønner..synd de ikke sier så mye mer da, veit det er travelt i bhg, at man ikke kan få full tilbakemelding hver dag, men innimellom BØR man jo få vite hvem hun har leika med da, hvr mye hun har spist hva de har drivi med etc.

kansje det er en ting du kan nevne på samtalen? at du ønsker ivertfall litt tilbakemeldinger innimellom?

er selv førskolelærer og er ivertall opptatt av det, å ta seg noen minutter til foreldre når man kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...