Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo diskuterer allerde om etternavn på babyen.

(å jeg er ikke gravid enda engang!!)

Jeg vil babyen skal ha mitt etternavn..

Sambo har ett etternavn som nesten 37000 personer har i Norge.

Mitt etternavn er det kun 51 stk som har...altså det er ett "beskyttet etternavn", å faktisk ganske fint, og jeg får si det selv :)

Er det jeg som er super-egoist, eller??

Det er jo ikke bare pga at det er mitt etternavn jeg vil babyen skal ha det, men det er jo sjeldenere.

Men det er kanskje mest vanlig at barnet får pappas etternavn...?

moix

Fortsetter under...

Vi har valgt å likestille navnene våre. Det gjør du ved å sette bindestrek i mellom.

Eks.

Anker-Hansen (da blir etternavnet registrert under A)

eller du kan velge denne løsningen:

Anker Hansen (da blir etternavnet registrert under H)

mitt etternavn er det kun ca 30 som har, faren sitt ca 220. Eg fekk gjennom at vi har faren sitt som mellomnavn og mitt som etternavn. då fekk begge bruke navna sine, men mitt som var sjeldnast går mest truleg vidare til neste generasjon att.(om ikkje våre barn vel å gi barna sine mellomnavnet sitt som dei har full anledning til sidan dei har fått det med vidare som mellomnavn)

Ikke gi deg på det, og om dere ikke blir enige og ikke er gift når barnet blir født så får det uansett ditt etternavn helt automatisk.

Både jeg og min mann har to sjeldne etternavn, mitt er det 8 som har og hans er det ca 80, vi har to barn en av de har farens etternavn og en har mitt. Om/når vi får flere barn vil det første barnet vi får få mitt navn det neste hans osv. selvom jeg tror vi stopper på 4. :)

Vet du hva jeg har hørt?!

At barn ofte liker at alle i familien har samme etternavn, at det er en samhørighet i det liksom....

Så hva etternavnet er blir egentlig ikke så viktig, men jeg skjønner tankegangen din.

Snakk sammen å bli enige, men ikke la det bli en stor sak. Siden dere har god tid kan dere jo smake litt på forskjellige løsninger....

Kanskje ikke til mye hjelp, men jeg synes jo at det er viktig at barnet føler seg som en del av en familie, ihvertfall hvis man er så heldig å bo med begge!

Annonse

Om barna har samm etternavn som resten av familien har lite å si med hvordan de trives i familien, jeg er oppvokst i en familie hvor vi hadde forskjellige etternavn. Vi har alle samme mor og far og har bodd sammen med dem hele livet, det har aldri vært noe tema at vi ikke har hatt samme etternavn, det var sånn det var hos oss ergo helt natulig for oss. Det som gjorde at vi følte oss hjemme i vår familie var respekten for hverandre, samhørigheten og at vi ble elsket og at vi følte oss trygge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...