Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått brev fra legen om at hormon prøvene jeg tok for to uker siden (dag 12 i syklus) hadde høye verdier for FSH (folikkel stimulerende hormon) og LH (luteiniserende hormon) og legen lurte på om det stemte at vi hadde tatt prøven midtsyklisk! Han vil jeg skal ta nye prøver midt i syklusen igjen (dag 7 eller 10).. Sitter nå og leser litt jeg som alle andre og leser at høye verdier kan tyde på svikt i eggløsning/produksjon... hmm. Noen som har erfarng med denne problematikken? Steike, dette kom ganske uventa gitt.. Regnet egentlig med at det bare tok litt tid å bli gravid fordi jeg har brukt p piller i så mange år (12) før jeg slutta med dem, men dette? neei.. det hadde jeg ikek forventet.. grøss og gru. .Noen som har noe peil?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5151925-h%C3%B8ye-fsh-og-lh-verdier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Skriver ned referanseverdiene for FSH og LH fra "brukerhåndboka for laboratoriemedisinsk klinikk" til St.Olav.

FSH

Folikkelfase: 2,8- 11,3

Midtsyklus: 5,8-21,0

Lutealfase: 1,2- 9,0

Postmenopausalt: 21,7-153

LH

Folikkelfase: 1,1-11,6

Preovulatorisk topp: 17,0-77,0

Lutealfase: 0-14,7

Menopause: 11,3- 39,8

Håper dette hjelper deg litt på vei:)

Takker for svaret Jeanette.

Har leita litt frem og tilbake for å få svar på verdiene der, så dette kan jo bli nyttig når jeg bare får tak i legen. Var innom legesenteret i dag for å få svar på HVOR høye verdiene var( fikk bare brev om at de var høye ..) men det var visst ikke bare bare ifølge dama i skranken gitt.. ånei det lå ikke inne på dataen, det lå inne på ett kontor og greier så det ble vel litt for avansert tror jeg( å gå HELT inn dit og ta en.. grøss KOPI.. ).. grrr.. Men jeg skal jaggu ringe og kreve å få snakke med legen min på fredag.Søren ta at det er helligdag i morra. Nei.. får vel køye skal jegt komme eg på jobb i morra tidlig. Ikke lett å legge seg med denne nye kunnskapen..(klage klage) Jaja.. takk i allefall..;-)

Ikke så greit å få en helligdag midt i ventetiden...man må nok bare smøre seg med litt tålmodighet...

Du får ha god natt:) så må du ikke ligge å tenke alt for mye....kan jo være at prøven ble tatt på feil tidspunkt også.. hmm..du må holde meg oppdatert på hvordan det går:)

Lykke til:)

Heisann, denne måtte jeg berre svare på. Jeg er 20 år og har veeeeeeeeeeeldig høye FSH verdier. Mine verdier er lik en som begynner å komme i overgangsalderen. Dette var meget sjeldent at en så ung som meg hadde slike verdier. Jeg har hatt EL hver syklus mens jeg prøvde(prøvde i nesten 2 år). Men det som viser seg da er at eggene mine var nok sikkert ikke gode nok pga de verdiene. Jeg fikk da pergotime av gynekologen min. Etter første kur var jeg fortsatt ikke gravid. Etter første kur skulle jeg ha en pause mnd med pergo(men den virker fortsatt da). Jeg hadde lest at viss man har høye FSH verdier så skulle man drikke mye vann(ca 2 liter til dagen), ikke spise mye sukker, ikke koffin, ikke salt, helst ikke rødt kjøtt. Man skulle også spise veldig sundt. Jeg synst det virket litt stressende, men jeg tok vertfall hensyn til rådene. I tilegg hadde jeg gått til akupunktør ikke ca 3 mnd. Da hun fikk vite om verdiene mine, begynnte hun å jobbe med de. Å vips, denne mnd var jeg faktisk blitt gravid.

Så det jeg vil si er at det faktisk går han, selv om det virker ganske umulig.

Huff ja du sier noe der Jeanette. grr.. hater å vente.. Jeg og håper jo selvsagt at det er tatt midt i eggløsningen feks når den kan forventes å være høy. Nå vet jeg jo ikke hvor høy den er så.. grøss.. dette er noe jeg alltid har fryktet; å ikke kunne bli gravid pga at jeg har ventet med å bli det (pga av utdannelse) Er jo bare 27 enda da så.. hmm..

Skal rope ut når jeg vet litt mere ja. Må ringe legen min i morra samt sette meg opp på time til blodprøver.

Gratulerer Tryne. Så hyggelig å høre at du har blitt gravid etter å ha prøvd og strevd med å bli det. ;-) Det er bra. Kan tenke meg du bare går rundt og stråler for tiden c",)

Nei. blei ikke mye søvn i natt. Måtte prate litt med samboeren min og da han kom hjem fra jobb i litt over 01 tiden. Så den ble nok minst 2 før jeg la meg og så sov jeg dårlig.. mens smerter og våkna av MASSE mens.. æsj.. blæh.. vil bli gravid nå.. hmm. er visst ikek så lett som før antatt gitt.. jaja.. nok klaging for i dag. Nettopp kommet hjem fra tidligvakt så nå tar jeg med meg gubben ut og spiser middag. Orker ikke kokkelere.. Ha en fortreffelig aften damer;-)

Annonse

FSH og LH skal tas på dag 3 (1.mensdag er dag 1) dvs. i follikkelfase- det er da de skal være lave. Hvis legekontoret ikke kan gi deg beskjed om tallene - hør hvilket laboratorium de har sendt prøvene til - og ring direkte dit! Man har jo innsynsrett i sin journal - inkudert laboratorieprøver!

Hei igjen..

Ringte legekontoret for å få svar på verdiene i dag. Det var visst meget vanskelig da det ikke lå på data.. Men iallefall.. det finnes da litt medmenneskelighet hos damene i skranken lell. Jeg sa jeg hadde fått beskjed om at de var høye men ikke HVOS høye og at jeg ikke kom til å klare gå i hele helga uten svar.. ( jeg tok til tårene ..) Da gikk hu jaggu bak og fant de for meg. Leste det opp og skulle sende meg en kopi i dag slik at jeg har det i morra..

FSH var på 22 og LH på 52! så ifølge Jeanettes verdier er jeg i overgangsalderen... huff..

men ser jeg har tatt LH for 6 år siden og da var den på 3,7. mens der står det i referanseverdiene at det kan være fra 0 til 77(tatt på akershus sykehuslab.). mens ett annet sted står det variabelt ut fra når i syklus en er.. ER DET RART MAN BLIR FORVIRRA::? hehe.,. huff..

Ble skikkelig lei meg da jeg fikk vite dette og selv om min fornuft (samt sjefen min) sier at man ikke skal ta sorgene på forskudd så er det jaggu ikke så lett.. TENK OM........ herregud.. nei grein så stor jeg var og måtta bare dra hjem fra jobb. Kan ikke ha en sippete og grinete sykepleier tuslende å pleie og hjelpe folk nei..

Klokka kan ikke gå fort nok til samboeren min kommer hjem fra jobb.. Ingen vits i å rnge han på jobben.. huff.. tenke om jeg ikke kan gi samboeren min, verdens herligeste mann, ett barn? griner ved tanken her.. nei dette er ikke en kjekk dag.. gruer ( og håper) litt på endelig svar om omlag to og en halv til tre uker).. skal ta nye prøver onsdag, dvs dag 7.. var det legen skrev i brevet til meg ...*sukk...*

Hei Håpefulle!

Stakkars deg, er ikke så greit å ikke ha full kontroll over sin egen kropp. særlig når man får svar man ikke ønsker å få. Fikk litt dårlig samvittighet for å ha skrevet ned referanseverdiene, ble kanskje bare mer forvirrende? Men jeg personlig syns ikke verdiene var helt håpløse- tror kanskje bare prøven er tatt på feil tidspunkt.

Bare så du vet det så kommer du til å gi mannen din den mest perfekte babyen på ett eller annet vis.

Ønsker deg masse lykke til, og så må du ikke ta sorgene på forskudd!

Hei igjen Jeanette

Nei du må IKKE ha dårlig samvittighet for å ha skrevet ned verdiene til meg, det er jeg takknemlig for. ( at jeg ikke leser dem korrekt er jo min feil.. hehe) Jeg bør jo vite at det er noen små variabler i hvor høye og lave verdier kan være ut i fra hvilken lab som skal kontrollere de. Da tenker jeg ikke spesielt på FSH og LH men generelt så går det igjen innenfor mange blodprøver..( er sykepleier og ser litt forskjellig i forbindelse med jobb ..)

Nei jeg bør jo selvsagt ikke ta sorgene på forskudd. Fornuften min sier meg og det, hodet vet det, men ikke hjertet. Jeg har alltid hatt en liten djevel eller hva jeg skal kalle det som har viska meg i øret og sagt HVA OM.. Hva om du ved å prioritere utdannelse foran evt graviditet får en eller annen skade underveis som gjør at du ikke kan bli gravid?

Og når jeg har snakka med folk som spør om ikke vi har tenkt å få barn snart så sier jeg jo at jo, det blir vel snart, så fremt jeg KAN få, for det er jo ikke en selvfølge. Men som tidligere sagt, det er en tom frase. Jeg veit at mange sliter med å bli gravide og at det ikke er en selvfølge, men i mitt hjerte så har det jo bært en selvfølge at JEg skal kunne bli det. Å ikke kunne få barn er noe som skjer alle andre liksom... huff.. nei

Får bare ta prøvene nå så får vi se om ett par uker hva som skjer. Er litt bekymra ja, men har da i det minste klart å slappe av litt utover dagen i dag. Har heldigvis en samboer som ikke tar sorgene på forskudd. Han er så rolig og avbalansert at.. ja.. det er på en måte godt. TRenger noen som kan holde meg litt nede på bakken inntil jeg evt får grunn til å lette eller grave meg ned.. hehe..

Takk for dine gode ord på slutten der Jeanette. Det setter jeg pris på.. c",)

Du da, er du gravid eller prøver du? har du barn fra før..?

Hei:)

Morsomt at du også er sykepleier. Har du jobbet lenge?

Jeg har vært bimmer siden september i fjor, men har hatt noen pauser i blant.. blir litt lei å være innpå BIM når det klaffer for alle andre og ikke meg- hvis du skjønner? ikke at jeg klager over at jeg ikke er gravid- for jeg har jo ikke prøvd i ett år enda..Men surt er det iallefall:) hehe...

Akkurat nå for tiden går jeg rundt å venter på at tanta skal dukke opp.. min forrige periode startet 18/04- pleier vanligvis å ha sykluser på 28 dager, men tanta kan komme enten ett par dager før eller etter IKM.

I dag er jeg 12 dager over IKM. Har aldri opplevd at tanta er så forsinket... Men tror du jeg kan få en positiv graviditetstest? NEI.... tror jeg har tatt 5 tester siden mandag, men ingen er positiv. Nå skal det sies at testene er fra billigtester.no...Har lest er inne på BIM at mange har dårlig erfaring med disse testene... Har du noen erfaringer med disse testene?

Ellers så kan jeg føye til at jeg bor sammen med min samboer(eller min forlovede ), og vi har ingen barn fra før. Så det blir vår første-og vi gleder oss så mye:)

Annonse

Oi.. så lenge over og ikke noe tantebesøk og lell så har du ikke noe positive tester? Hmm.. tror hu tanta di må være fornerma eller noe siden hu ikke kommer.. hehe.. neida.. huff.. ja det var rare greier ja. Tror du resultatet blir anderledes om du kjøper en ennen test da? Jeg har bare prøvd med sa billig testene kjøpt på nett jeg og, men de har ikke blitt positive nei.. (hmm kan det ha noe med saken å gjøre at jeg IKKe har blitt gravid enda da mon tro?..)

Men har prøvd eggløsningstesten og den gav da utslag da..( men ble nå ikke gravid da heller..)

Vi har ikke prøvd så veldig lenge vi heller, kun siden september i fjor, så det er jo ingenting i forhold til mange andre her inne...men meeer enn lenge nok for oss. Hadde nok forventa å bli gravid bare jeg kasta pillene i søpla ja.. har noen meget produktive søsken som bare trenger så på trusa til partneren så bli de gravide.

Nei sykepleier har jeg bare vært ett lite år. Enn du? regner med at du og er det ut fra måten du skrev på..

Fikk brevet fra legekontoret i dag. Det stod fra overlegen ved avd der at de lurte på om prøven var tatt midtsyklisk og vill eta nye for å utelukke insufisiens men allikevel var fsh verdiene høye til å være midtsyklisk og stod det.Har sitti og lest litt mer ellers og jeg håper virkelig at prøven bare ble tatt ved feil tidspunkt, dvs ved el. Alt tyder jo kanskje på det da, gøy fhs, lh og østradiol..Spennende å høre hva som skjer videre der ja. Men siden jeg har tantebesøk og samboeren min skal opp på tidligvakt i morra og dermed må lege seg tidligså skal jeg ut i kveld og ta meg en fest med venninnene mine.. med all verdens beste samvittighet.. hehe

Å.. skal krysse fingrene og tærne (men IKKE knærne) for dere om at det bare er testene som er helt ræva...Spennende å høre om tanta kommer eller om det hjelper med en annen test.. Isåfall må du ROPE ut.. God helg til deg Jeanette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...