Gå til innhold

Dere med godt innarbeidet amming..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hvor mange timer uten amming får dere spreng? Jeg får ikke spreng før etter 6-7 timer. Det betyr vel at jeg ikke har så mye melk lenger, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei...

Har en datter på 6 mnd. ( om 1uke) Har full ammet frem til nå,men med hånden på hjertet aner jeg ikke hva bryst spreng er... Nå skal de sises at det aldri har gått mer enn max 5 timer mellom hver gang hun har spist. Men hun er blid å fornøyd, så har nok akkurat melk nok tilpasset hennes behov. Så trenger ikke bety at du har lite melk!

Skrevet

Brystspreng er fullstendig oppskrytt. Du har mer enn nok melk selv om du ikke får vondt i puppene. Jeg fikk spreng etter tre timer og det var noe herk med all den lekkingen.

Synes du skal kose deg og jeg er sikker på at du har nok melk til babyen din.

Skrevet

Du trenger ikke ha spreng for å ha nok melk. Det man ser på er vektøkningen til babyen din. Jeg fullammet i 6 mnd, nå er snuppa 7,5 mnd og jeg ammer fremdeles mange ganger om dagen. Fikk bare spreng helt i begynnelsen, men har alltid hatt massevis av melk, så det er ikke sikkert det er noen sammenheng der. Jeg har store pupper, så det er god plass til melka da he-he... Nå har jeg sluttet med nattamming, men får ikke spreng likevel. Puppene kjennes bare veldig tunge på morgenen.

Skrevet

Snuppa er 6,5 mnd nå, og jeg har sjelden brystspreng. Før lakk jeg som en sil, og nå slipper jeg til og med innlegg. Fullammer ikke, hun får 1-1,5 porsjon med grøt om dagen.

Tror ikke at det betyr at du har lite melk hvis babyen er fornøyd.

Skrevet

Har ikke hatt spreng siden barnet var ca 2 mnd. Jeg kan nå gå mange timer uten å få antydning til spreng. ( natten ca 7 timer). Men jeg har hatt mer en nok melk allikevell! Full ammet frem til barnet var 6 mnd. Nå er han snart 8 mnd og får kun litt grøt til kvelds, ellers er det kun pupp. Han er stor og go 74cm og 10 kilo. Om du er usikker så kan du jo begynne å pumpe deg morgen å kveld, så får du mer og mer i flasken hver kveld skal du se! Etter kvelds puppen, venter du et par timer og pumper deg. Det har fungert best for meg = ) Får mye melk i fryseren etter hvert, og den er jo holdbar i 6 mnd. Lykke til!

Skrevet

Fra Ammehjelpens nettsider om oppbevaring av morsmelk:

"Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap.

I fryseren er melken holdbar i 3-6 måneder. Denne lagringstiden er oppgitt som et intervall avhengig av hvor god kontroll man har med temperaturen. Dersom man har god kontroll med at lagringstemperaturen er riktig, kan maksimal lagringstid brukes. Er man derimot usikker, bør morsmelken lagres kortere. Melken kan uansett forandre smak etter ca. 3 måneder. Test selv.

Unngå å fryse melken i plastposer da fettet lett henger igjen, og det er vanskelig å håndtere melken på en hygienisk måte. Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med engang. Det går fint å helle melken rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner.

Det er best å tine morsmelk langsomt. Hvis det er behov for rask tining, kan melken holdes under rennende kaldt vann. Tint melk bør bare varmes èn gang og deretter kastes.

Mikrobølgeovn gir ujevn oppvarming og kan angivelig skade melkens immunologiske egenskaper. Ved oppvarming i mikrobølgeovn kan melken bli ujevnt varm mens flasken er fortsatt lunken. Dette kan føre til brannskade i barnets munn.

Morsmelk må varmes forsiktig og aldri over 40 grader. Den varmes best i lunkent vannbad.

Melk som er frossen transporteres i kjølebag med fryseelementer. Fersk melk som transporteres over lengre tid bør også være i kjølebag."

Veslesnupp er 4 mnd

Skrevet

Fullammer jenta mi som er nesten 5 mndr. Eg har ofte melkespreng om morgonen når ho har sove heile natta. (9-10 timar), ikkje elles. Og eg har myyykje melk!

Skrevet

Jeg fullammer fortsatt minsten på 6 mnd. og har ikke hatt spreng i det hele tatt siden han ble født. Og så svær som han er er det definitivt ingen tvil om at jeg har nok melk. *ler*

Skrevet

Du har da nok melk kan skjønne:-) Det må du ikke tvile på. Jeg fullammer lillesnupp her på 4 mnd, og har aldri spreng. Og om natten kan det gå 8 timer før hun våkner for mat.

Så melka er der den. Det er når du begynner å tvile, og kanskje gir en flaske mme for du er redd det for lite, at melka kan bli mindre...dette sitter litt i hodet og det skjønner du.

Så spreng trenger du ikke ha:-)

Skrevet

Jeg får Aldri spreng, men har mer enn nok melk..Selv om jeg har hoppet over kveldsmåltidet klokken åtte er jeg ikke sprengt om morgenen igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...