Manx -med Loppa & Klumpen Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Har dere tenkt å bruke noen spesiell teknikk og isåfall hvordan og når under fødselen?
~Endorfina~ Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 Dette lurer jeg også på - hvor viktig det er å ha riktig teknikk, og hvilken teknikk det i såfall er!
Ajam Skrevet 24. mai 2006 #3 Skrevet 24. mai 2006 På svangerskaps kurset fortalte JM oss at de kommer til å veilede meg når det gjelder pusting under fødselen. Hvordan vet jeg ikke
Dailis Skrevet 24. mai 2006 #4 Skrevet 24. mai 2006 Har brukt lystgass og da puster man veldig bra....
Moi_ Skrevet 24. mai 2006 #5 Skrevet 24. mai 2006 Jeg snakket med JM om dette, og hun sa at det var viktig å fokusere på at man slappet mest mulig av.. for om man spenner seg hele tiden, er det ikke lenge man holder. Hun anbefalte meg å lukke øynene og konsentrere meg om å senke skuldre og kjenne at jeg klarte å spenne av kroppen. Jeg sitter nå med masse heftige kynnere ( og lurer på om det egentlig er noe på gang) og kjenner at den teknikken funker kjempefint på meg så langt:) Klem
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 Hei! Fødte min 2 datter for 4 mnd siden og kan bare fortelle hva som fungerer godt for meg: Når riene kommer så puster jeg rolig og dypt.(Dette er under åpningstiden) Konsentrerer meg VELDIG om å klare å puste godt ned i magen selv om det er smerter og man helst vil puste fort og overfaldisk. Når pressriene kommer så puster jeg fortsatt dypt men det blir jo stans hver gang man skal presse..:-) For meg fungerer denne metoden veldig bra. Og jeg klarer å konse så bra på dette at jeg takler smertene på en (for meg ihvertfall) god måte. Håper dette var forståelig? Mvh
Manx -med Loppa & Klumpen Skrevet 25. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2006 På gravideyogaen lærte vi at vi skulle bruke pesepust (overfladisk, rask pust) under riene i siste del av åpningsfasen (ca 8-10 cm - når det begynner å gjøre skikkelig vondt). Jeg synes dette fortsatt høres litt underlig ut, og vet ikke om jordmødrene er enig i dette. Noen som har brukt denne teknikken?
Blackstar Skrevet 25. mai 2006 #8 Skrevet 25. mai 2006 Vi skal snart på svangerskapskurs, tema den andre kvelden der er fødsel/avslapping. Da skal vi ta med strandmadrass og stort putevar, så jeg regner med at vi kommer til å lære litt der.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2006 #9 Skrevet 25. mai 2006 Jeg har dervet med yoga i mange år, så dette med pusting kan jeg. Det viktigste når det kommer til fødsel, er å konsentrere seg om pustingen, følge den, og holde konsentrasjonen der. På den måten vil man slappe mye bedre av og dermed øke effektiviteteten av riene. Dessuten virker det smertelindrende. Når det gjelder pesepust, er dette en vanskelig teknikk å mestre. Det føles unaturlig nettopp fordi det er det, og er noe som må læres. Når en kvinne merstere denne, er den absolutt å anbefalle, men hvis ikke, så la vær.
Sørlendingen Skrevet 25. mai 2006 #10 Skrevet 25. mai 2006 Jeg brukte også lystgass under fødselen, og da puster man automatisk "riktig", fordi man tar dype drag, langt nedi magen..... Kan absolutt anbefales. Jeg sa til jordmora mi at jeg hadde lest av det var så mange som ble kvalme av lystgassen, men iflg. henne, var det ikke lystgassen som gjorde at noen ble kvalme, men smertene..... Eneste bivirkning med lystgassen som jeg fikk, var at jeg ble veldig tørr i halsen... men det var jo bare å drikke masse vann :-) Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå