Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Jeg har hatt diagnoses PCOS i mange år, og har blitt gravid uten annen behandling enn metformin og omlegging av kosthold. Ble skikkelig godt fulgt opp av leger, og fikk aldri noen beskjed om at jeg ikke kunne bli mamma, men at det var stor sannsynlighet at vi måtte jobbe litt mer med det enn mange andre par.

Foreløbig har svangerskapet gått fint, er straks 4 mnd på vei. Ikke gi opp, det er det ingen grunn til!

Lykke til :)

Hei igjen :)

Hm, ang om det er skadelig for barnet ved en eventuell graviditet -det kan jeg ikke i min villeste fantasi forestille meg, siden det foregår studier på området ved St.Olav her i Trondheim (er med på studiet, det heter PregMet) Hun ene som står bak dette studiet sier iallefall at det IKKE er skadelig for barnet, det de vil undersøke er om det har noe for seg å gå på Metformin under et svangerskap og om det har noen positive innvirkninger...

Da jeg la om kostholdet begynte jeg rett og slett med å spise mange ganger om dagen, minst 4, helst flere. Jeg la alt jeg hadde hørt om at "småspising er ikke sunt" vekk, og spiste hver gang jeg var sulten, enten litt frukt mellom hovedmåltidene eller en brødskive. Byttet ut lettmelk med skummet melk, begrenset juiceinntaket og inntaket av feks yoghurt, alt med måte.

Begynte holde meg til godterier bare i helgen, men om det var en bursdag med kake midt i uka, så spiste jeg det. Men ingen kjeks, kake eller godteri på tom mage, spiser alltid "ordentlig" mat først. Også begynte jeg trene litt da :)

Hvis man synes dette med kosthold er vanskelig så tror jeg bestemt at det er viktig å bare begynne tenke på hva man spiser, og hvordan man deler opp måltidene sine, men samtidig skal kunne "kose seg litt". Det blir ofte lit for mye "pekefinger" og ting blir ofte vanskeligere enn de trenger være :)

Hei:)

Jeg har gått på xantall dietter dei siste årene, men med en gang eg begynner å spise "normalt" ijene legger eg på meg det dobbelte. det er slitsomt å være på en evig slankekur, men nå ska eg likevel prøve å legge om hele kostholdet, å se om det hjelper:) Takker for tips

Jeg har hatt PCOS i 18 år og trodde også alt håp var ute. Men nå er jeg 36 år og 18+6, det skjedde på naturlig måte, så tro for all del ikke at alt håp er ute.

Er legen din vanskelig, så bytt til en annen. Sjekk litt rundt, ta noen tlf og finn en som har mer kunnskap om PCOS enn den du har nå.

Lykke til

Annonse

Jenny!

Takker for oppmuntring:)

Det er godt å få høre litt "solskinnshistorier" også, det er så mye negativitet rundt PCOS, att det av og til gjør meg motløs. Jeg har ingen fast lege for behandling av PCOS, det er som regel en ny hver gang eg skal på GU. Det er litt kjedlig det og for da må du forklare deg på ny hver gang. Det hadde vore lettere om man kunne hatt en fast som man kunne bli kjendt med og stole på. Det va kjekt å hørra att det går bra med deg jaffal:)

Lykke til videre!!!

det er gjort en studie nå på metformin og graviditet, den er helt ny..

den viser at metformin går over til barnet, men det ser ikke ut til at det tar skade av det, heller nesten motsatt dvs, det var ferre komplikasjoner i gruppen som fikk metformin, men det behøver å undersøkes mer men det er mange leger

som ikke synes at det gjør noe at du tar metformin når man er gravid, noen oppmunterer faktiskt til det, bla. min lege. Jeg har Pcos men er nå blitt gravid etter 6 kurer med Pergo.. du tar vel Pergo???

klem fra en gravid Pcoèr..

hmm.. Eg har hett 3 pergokurer, mer fikk eg ikkje sa legen til meg. ska begynne på hormonsprøyter nå. Har bestilt time på fertiliteten, men var 3 mnd ventetid barra for å komma inn til en samtale. så kan ta tid før me kjeme skikklig i gang ja..:(

Gratulera med graviditeten og lykke te:))

Annonse

Mannen min o jeg prøvde i nesten to og et halvt år før jeg fikk diagnosen PCOS. Da jeg var hos gu og fikk diagnosen ble det tatt en invendig ul av eggstokkene. Der var det bare små syster og ingen egg, rent bortsett fra ett som gu sa kunne gå til en eggløsning. Jeg fikk metformin, og to mnd etter kunne jeg teste positivt:)

Nå sitter jeg her med min lille prins på 13 mnd. Vi koser oss med frokosten sammen. Nå har jeg startet med en ny kur med metformin, da vi synes det er på tide med søsken til gullet. Var hos gu og også denne gangen er det kun ett egg i mine eggstokker. Så nå er vi spente på om metforminen kan få meg til å få en eggløsnig.

Ellers var jeg super frisk hele svangerskapet. Da gullet ble født var jeg 1 kg lettere en da jeg ble gravid.

Ellers er det litt morsomt å tenke på at vi så gullklumpen allerede som egg:)

Så ikke mist motet. Stå på og ten masse positive tanker!

Lykke til og ha en uper søndag folkens!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...