somm@r Skrevet 24. mai 2006 #1 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg er tredjegangsgravid og er 16 uker. Jeg har kun vært inne hos legen i 5 min og da fyllte han ut journalen min. Det var ingen undersøkelser av noe slag til tross for at jeg sa jeg var mye dårligere nå enn i andre svangerskap og at magen kom mye tidligere enn før. Jaja, sa han, det er nok helt normalt det. Det var litt travelt den dagen, så han sendte meg bare ut. Nå går jeg og venter på noe bekreftelse på graviditeten og noen undersøkelser. Alle maser noe sinnsykt om den store magen min og jeg må si at jeg bekymrer meg litt. Er misunlig på dem som skriver at de får UL i uke 8,9,10. Fint å få en bekreftelse på at alt er bra og at det kun er en. Skal til UL i uke 19. Det er neste time hos lege/jordmor. Jeg som er rolig og sindig til vanlig kjenner at jeg blir mer og mer urolig. Heldigvis er det urolig i magen også. Har dere vært på tidlig UL og hvorfor? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Har 2 Skrevet 24. mai 2006 #2 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei, Jeg var på to UL rundt uke 7 pga. blødninger. Da var det deilig å se at det var liv, og hvis det ikke hadde vært liv hadde det vært bra å få konstatert det også. Var også på UL litt over 12 uker, da mente de det var best å se om alt var som det skulle. Jeg ville vite om det var noe galt da, og ikke vente helt til uke 17 da jeg har fått "vanlig" UL på sykehuset. Den ene UL pga. blødning var henvisning fra fastlege, de to andre tok jeg privat. Jeg synes det er trist at ikke alle får tilbud om å ta UL i uke 12+, da mange mener at det er da man ser "status" på fosteret godt. Tenk om de finner noe, da synes jeg det er ille at man ikke kan få tatt det bort før det har gått ukesvis. Jeg legger merke til at denne lovendringen ble til mens KrF satt i regjering... lite kvinnevennlig mener nå jeg! Det går ann å henge med på teknologisk utvikling uten å være umoralsk. Gynokologen jeg var hos mente Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5149970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelige-tulla Skrevet 25. mai 2006 #3 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg er førstegangsgravid og har fulgt skjema, eller det opplagget de anbefaler å følge. Er 17+3 nå. Var til ulyd for to dager siden, i det som først var fulgåtte 18 uker, men terminen ble flyttet tilbake 8 dager, så er nå en uke kortere på vei en først antatt. Hos legen fylte han ut alle skjema tok bl.prøver osv. Men ingen prøve på om jeg var gravid eller ei. Han bare stolte på meg. Var til jordmor i uke,nå 15, og hørte da hjertelyd. Før det var det kun hjemmetesten som var indikasjonen på at jeg var gravid.. Praksisen er ulik rundt omkring, men vil du til tidlig ulyd så ring å prat m legen din. Han henviser deg sikkert iom at du kjenner kroppen din godt fra tidligere svangerskap. Skader ikke å prøve seg om du er usikker... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5153064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepa Skrevet 25. mai 2006 #4 Del Skrevet 25. mai 2006 Dette hørtes kjedelig ut ja. Klart du trenger en bekreftelse på at du er gravid! Kan du ikke få en ny time hos legen og si at du er litt bekymret, evt. bestille en privat ul? Jeg er i uke 15 og har alerede vært på fire ul, alle i løpet av de første 12 ukene. Fikk ul uke 7 fordi det er prøverør. Tre nye ul pga kraftige blødninger og truende abort i uke 10-11. Så hjertet banke på begge fostrene alerede i uke 7! Følger nå vanlig prosedyre. Var på legesjekk hos fastlegen i uke 13, og fikk da høre hjertelyden. Nå venter jeg på ordnær ul som vel er i uke 17-18, og jeg har bestilt time hos jordmor, men der var det to mnd ventetid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5154374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonasen Skrevet 25. mai 2006 #5 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg er førstegangsfødene og skal til UL i uke 19. Er i uke 15+4. Synes det er vel lenge og vente. Jeg var hos legen i uke 12. Da tok de masse blodprøver, vekt og blodtrykk. Har med urinprøve ver gang. pga eggehvite...Synest du bør være bestemt og si at du føler deg avvist, og trenger mer oppfølging. Det har vel ikke noe med at du har vert gjennom dette før, håper jeg. Alle svangerskap er vel forskjellige. Jeg syntes og at legen ikke hadde tid til å svare på alle mine spørsmål så jeg tok kontakt med jormor og sa jeg var førstegangsfødende og at jeg og min samboer hadde mange ubesvarte spørsmål. Da fikk jeg time med en gang. Ble godt tatt imot. Dette var da en ren "snakke"time. Fikk masse info. Skal ikke tilbake til henne før uke 29. Men hvis det var noe jeg lurte på måtte jeg bare ringe eller ta en tur innom. Jeg synest ikke at du skal gå rundt å være bekymret, stå på kravene dine. Jeg har og tenkt å ta en eller to ekstra UL, kun for at jeg er så spendt!!! Hvor bor du?? Jeg kjenner ingen som skal føde i november. Bor i Oslo og har lite bekjente. Ihvertfall masse lykke til. Nyt sommeren og den voksende magen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5155416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
somm@r Skrevet 25. mai 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 25. mai 2006 Takk for mnge fine svar. Ser ut til at det er vanlig å vente så lenge dersom en ikke har blødninger. Får holde ut to uker til. Jeg bor på Vestlandet, så det er nok ikke så lett for oss å treffes. Ser at det er treff i Oslo avogtil, du kan jo bli med der. Håper du får en fin sommer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5158137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
msbu Skrevet 25. mai 2006 #7 Del Skrevet 25. mai 2006 Heisan, 75-modell. Er gravid for 3. gang. Var gravid med 1.mann før KrF kom til "makta", faktisk kom jeg hjem fra føden for å delta på valget i september 97, da KrF kom i regjeringsposisjon. Kan bare berolige deg med at ordinær UL var i uke 17/18 også på den tiden, så her har det ikke skjedd noen endring som vi kan klandre dem for, nei. Selvsagt hadde det jo vært interessant med UL også tidligere, men om det har allverden for seg, det vet jeg ikke. Skal man ha en sikker beregning av hvor langt man er kommet, er jo UL på et tidlig tidspunkt viktig, for i embryoanalperioden ser man faktisk på dagen hvor langt man har kommet, ut fra embryoets utvikling. I uke 17/18/19 som er vanlig praksis, er jo alle organer ferdig dannet, og man tar da utgangspunkt i størrelsen på fosteret (lårben, mageomfang og hodetstr) for å beregne hvor langt på vei man er. Selvsagt vokser foster like individuelt som barn ellers, så her vil alle mål være omtrentlig i forhold til hvor mange uker man har kommet. Men uansett om man vet eksakt hvor mange uker man har kommet, er det jo ingen garanti om når fødselen setter i gang. Det er jo slingringsmonn på en mnd (2 uker før til 2 uker etter termin) Men for all del, jeg er ikke imot tidlig UL. Faktisk har jeg opplevd det i begge forrige svangerskap. Dette var ikke planlagt, men Naegels regel, den legen benytter for å beregne termin, fungerer bare på de med regelmessig 28-dagers syklus. Har man uregelmessig syklus, og ikke engang er sikker på når man hadde mens sist, kan legen feilberegne termin noe kraftig, slik tilfellet har vært meg meg tidligere. Jeg har derfor vært på UL i uke 12 med førstemann og ennå tidligere med andremann. For mitt vedkommende var det imidlertid en skuffelse å bli skrudd flere uker tilbake i tid, og måtte flytte termin over en mnd framover.... SUKK Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5161129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
msbu Skrevet 25. mai 2006 #8 Del Skrevet 25. mai 2006 Heisan Antall rutinemessige svangerskapskontroller har visst blitt redusert de siste årene, og vi som har født før får kanskje ennå færre kontroller enn førstegangsfødende, iallefall var det sånn etter gammel oppfølgingsplan... Jeg er selv i uke 15 (14+2). Var hos legen ca uke 10. Hun var veldig grei, og da jeg bestilte timen og forklarte at jeg var gravid, ble det satt opp dobbelttime til meg, for at legen skulle ha god tid til samtale/oppfølging ettersom det var første svangerskapskontroll. Dette ble jeg imponert over. Kan ikke huske at det var sånn i mine tidligere svangerskap. Kanskje er det ulik praksis ved ulike legekontor. Legen tok den vanlige GU, men hun brydde seg ikke om å ta celleprøve (den fikk vente til etterkontrollen etter fødselen) eller infeksjonsprøver (Clamydia) ettersom jeg ikke hadde spesielle plager (har hatt samme partner i over 13 år). Men hun tok seg god tid til å snakke. Hun var dessuten svært imøtekommende da jeg forklarte at jeg var så kvalm at jeg syntes det var tungt å gå på jobb. Sykmelding fikk jeg straks. Pga ferien som nærmer seg kommer plutselig alle kontroller på løpende bånd nå på juni: JM 2.juni, UL 23. juni, og ny legekontroll 26. juni. I tillegg er juni fullpakket av andre hendelser i forbindelse med skole og bhg, så denne mnd kommer nok til å fly avsted. Håper du snart får den bekreftelsen du ønsker. Det er jo bare å ta en tlf og be om en ekstra undersøkelse, hvis du føler for det, men selvsagt kan det jo være noe ventetid. Kanskje er det lettest å komme inn til jordmor sånn på sparket? Selv gleder jeg meg til neste undersøkelse, håper jeg får høre fosterlyden, og at alt er i orden. Så lenge fosterbevegelsene ennå er så svake, er jeg usikker på hva jeg kjenner/ikke kjenner, og er selvsagt usikker på om alt er som det skal, der inne. Kvalme, vonde bryster, og vonde livmorbånd til tross, det er greit med en bekreftelse fra fagfolk. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5161326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. mai 2006 #9 Del Skrevet 26. mai 2006 Var hos legen i dag første gang. Trodde jeg var 9+5, men hun hørte kraftig hjertelyd, så hun sender meg på tidlig ul for å fastsette ny termin. Hun vil gjerne ha kontroll 1 gang i mnd. Mener det er best for mor og barn uansett. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5165572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
somm@r Skrevet 26. mai 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 26. mai 2006 Min lege har ultralyd selv, men ville ikke ta på meg siden han hadde det travelt og alt var bra i hans øyne. Skal ikke til legen igjen før i uke 28. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5166651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. mai 2006 #11 Del Skrevet 27. mai 2006 Var til UL i veke 5 pga blødning, og i veke 9 for oppfølging. Då eg var til jordmor o veke 13 og ho ikkje fann hjertelyd vart eg sendt på ul igjen, så eg har sett det vesle krapylet mitt 3 gonger. Skulle ønskja alle fekk oppleva det! Hadde vore mykje meir bekymra dersom eg ikkje hadde sett at alt er i orden. Lukke til! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5173239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Banshee Skrevet 27. mai 2006 #12 Del Skrevet 27. mai 2006 Var til UL i uke 8, bursdagen til pappa'n faktisk. Det var pga smerter i rygg og mage. Hadde hatt en SA rett før denne graviditeten og vi fikk komme til straks på sykehuset når jeg ringte på Gyn. Alt så flott ut og vi fikk høre hjertelyden og fikk med bilde hjem:) Så var vi på ferie i Tyrkia en uke og jeg fikk akutt forstoppelse der nede. Fikk legetime der nede og de tok UL av tarmer og UL av svangerskapet samtidig (det var uke 13). Legen endte opp med å titte mer på babyen min enn tarmene, pekte og forklarte. Han hadde 3D og 4D UL! Det var stas det Vi så fingrene helt tydelig, ørene og øynene og vi så til og med en søt liten oppstoppernese! *smelt* Babyen trente der inne og brukte meg som trampoline mens h*n flakset med armer og ben:) Var med jordmor i denne uken og da fikk jeg høre hjertelyd (144slag pr. min.) Nå har jeg fått innkallelse til ordinær UL i uke 19 og det skal bli kos å se den lille igjen, men jeg skal nok bestille privat UL for å få sjekket at alt er fint etter den med:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5175354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 28. mai 2006 #13 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg var på UL da jeg var 9+4, pga smerter.Nå skal jeg til UL igjen på tirsdag(betaler da selv) og skal når jeg er i uke 19. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5181973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvinna84 Skrevet 28. mai 2006 #14 Del Skrevet 28. mai 2006 Heisann:) Jeg er 15+5 på vei:) Var på UL for to uker siden. Dette var da planlagt med jordmor pga jeg slet med depresjoner og kunne ikke helt forstå at jeg var gravid. Så skal på ny UL den 22.juni. Har du noen jordmor å gå til? De er mye mer hjelpsomme, for dette er yrket demmes. Jeg blir tatt på alvor med alt jeg sier og forteller. Råder deg og kanskje ta kontakt med jordmor, da skal man inn hvert fall en gang i mnd på sjekk:) Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5148131-november-hvor-mange-av-dere-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-eller-har-blitt-unders%C3%B8kt-av-lege/#findComment-5183064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå