Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten gutt på 5 mnd. Vi har hatt problemer med å få i han melk både fra flaske og pupp fra han var 2 mnd, men med en del luring får vi iallefall i han litt. Nå har vi begynt å prøve litt fruktmos og grøt etter flaska, men han er lite interessert. Han gaper på de tre første skjeene, men så kniper han sammen munnen og "grynter". Noen dager er han litt flinkere, men synes ikke det går så veldig bra. Har drevet og prøvd i ca 3 uker nå. Noen andre som har hatt startvansker med innføring av fast føde? Prøver å være tålmodig, men er liksom redd for at vi alltid skal få problemer med å få i han mat.... Det er så slitsomt å gå å bekymre seg hele tiden..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5146651-vil-ikke-ha-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du :o)

Vi har også slitt lenge med maten, dårlig vektoppgang i 3.5 mnd nå og den siste mnd har vi hatt en vanvittig puppenkt. Vi har drevet m fast føde i litt over en uke ca. Det går bedre og bedre nå for oss.

Når gullet vrir på hodet eller kniper igjen munnen så tar vi en pause på 1-2 min, så syns han som oftest det er greit å spise igjen. Vi tøyser og tuller en del, syns det er viktig at matsituasjonen er positiv.

De 2 siste dagene har middagsmåltidet (vi gir avocado blandet med mm) blitt tett opp mot leggetiden hans så når han begynner å sutre og virker som om han ikke vil ha mer mat så har vi gått opp på badet, kledd av ( da blir han alltid som en ny gutt med masse energi i 20 min til) så har vi faktisk gitt resten av maten der. Da spiser han med ny iver. Mange vil sikkert si (egentlig jeg og) at mat og stellematte ikke hører sammen men nå har vi slitt såå lenge med vektoppgang og mat at så lenge han spiser godt så gir jeg blanke i hvor han spiser.

Men det absolutt viktigste rådet jeg kan gi er at du må for all del IKKE presse i han maten- viser han at han trenger en pause eller er ferdig så respekter det. Hvis ikke kan det resultere i spisevegring, han forbinder måltidene m noe negativt.

Lurer nemlig på om puppenekten vår skyldes at han har fått en pupp dyttet opp i fjeset i tide og utide (for jeg ville jo at han skulle spise mer og legge godt på seg) Det straffa seg.......

Så ta det i hans tempo, er ikke så mye annet å gjøre- og smiiil. Ikke vis han at du blir frustrert.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5146651-vil-ikke-ha-mat/#findComment-5147333
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...