Gå til innhold

MÅ man veie seg hos lege /JM?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Første timen jeg hadde så sa jordmor at hvis BMI lå på over 30 så måtte man veie seg hver gang, hvis den lå under trengte man ikke og veie seg vist nok.

Min lå på 31, så slapp ikke unda veinga da, er enig med deg i at veiinga er det værste på kontrollene, i hvertfall den gangen jeg hadde gått opp 5 kilo:o/ siden forige kontroll.

jeg nektet å veie meg hos legen! sykepleieren ble oppgitt og sa det var til mitt beste osv og hadde null forståelse for at jeg ville, men jeg sa at jeg ikke hadde lyst og skulle følge med på vekten hjemme. og har spesielt liten lyst til at det skal stå på et helsekort som min mann ser. sikkert barnslig men de kan faktisk ikke tvinge meg til å veie meg...

I mitt første svangerskap måte jeg veie meg til legen, men veide meg hjemme og skrev på korte til jm.

Første legetime nå slapp jeg vekta, ville bare vite hvor mye jeg veide før jeg ble ga\ravid,mem legen sa at jeg måtte veie meg nestegang. Men som han sa så kunne han bare skrive opp siste siferet. For det var ikke hvor mye jeg veier som er viktig men om jeg går opp eller ned. Så snakk med legen og jm så kanskje dere finner en løsning som passer for deg.

Lykke til:-)

Jeg ga beskjed om at jeg ikke ville vite hva jeg veide, men at jeg gjerne ville vite hvor mye jeg går opp/ned, og derfor ble det ikke skrevet på helsekortet heller, men de har det vel i sin egen journal tenker jeg :)

Jeg har ikke veid meg selv på mangemange år, og ved kontroller på sykehuset tidligere, har jeg sagt fra om dette,og har bare møtt forståelse.

Annonse

Jeg og grua meg vanvittig til å veie meg hos jm/lege, men det går så utrolig mye bedre enn man skulle tro. De er så snille med uttalelsene sine, at jeg nesten må glise litt for meg sjøl. De første 3-4 månedene gikk jeg opp så lite at jm nesten ble litt bekymra. Legen tok det veldig med ro da.

tro meg, det går mye bedre enn forventa...

Tusen takk for mange svar!!!

Veide meg hos legen på forrige kontroll i 8.uke. Spurte sykesøster om jeg MÅTTE og hun svarte: JA!! Ikke moro å stå midt i et stort rom med masse pasienter og ansatte og veie seg i full offentlighet......

Skal ta det opp med legen til mandag, han vet om vektproblemene, da han hjalp meg ned for mange år siden... har verdens beste lege!!!

Mannen min har ikke sett helsekortet mitt og kommer heller ikke til å få se det så lenge vekta står der. Skjønner at man må se hvor mye man går opp men jeg veier meg heller alene og sier vekta til legen. Det med å skrive opp siste tallet var lurt! :-)

Kryss fingrene for meg til mandag. Synd at VEKT skal få ødlegge et svangerskap.... vekt er jo egentlig bare et tall.....

jordmor på helsestasjon skriver det ikke opp. jeg har veid meg hver torsdag i over ett år av rutine, og sa at det ikke er noe vits i å veie meg hos henne. jeg veier meg på morgenen uten klær. hun syns det er greit. jeg bare sier det det er.

måtte et par ganger til legen min og de insisterte på å vite vekt, men jeg nektet å veie meg der, gjorde det en gang og der og da hadde jeg jo gått opp 4 kg på en uke(fordi jeg hadde klær på meg og spist frokost) det blir så urealistisk. heie helsestasjonen, hun er veldig ok, bryr seg ikke om sf mål heller, har tatt det, men sier at det ikke sier noen ting fordi jeg hadde stor mage fra før.

men he he da legen min skulle ta sf mål og det var på 40 i uke 38, da ringte hun føden he he.

Jeg veier meg hjemme og skriver det på kortet selv. Da slipper jeg å gjøre det foran andre, og det blir mer riktig fra gang til gang siden jeg gjør det uten klær og før jeg har spist frokost, på samme vekt. Jeg syns heller ikke det er moro at de ser hvor mye jeg veier, men syns faktisk det viktigste er at de kan følge med for min egen og barnets del. De vil jo ikke vite det for å være onde!!

Verken jordmor eller lege har spurt om vekten min og har ikke brydd seg om den heller. Det står vekt på kontorene hos dem begge, men jeg har bare nevnt om jeg har lagt på meg eller ei, har ikke nevtn et pip om selve vekten.

Jordmor sa det var helt greit da jeg sa at jeg ikke ønsket vekten notert på helsepapirene, og legen har aldri brydd seg med det i det hele tatt. Har faktisk aldri vært nevnt hos ham.

Jordmor spurte meg sist om jeg hadde noen peiling på om jeg hadde lagt på meg siden sist, men sa at det ikke betydde noe uansett - så lenge jeg ikke gikk ned..

Nå hadde jeg faktisk gått ned en kilo eller to, og hun sa da at jeg måtte sørge for å ikke gå ned til neste gang.

Syns det høres rart ut om de krever vekten notert på skjemaet, de kan jo evt bare notere den på journalen de fører på dataen?? Hvorfor skal de på død og liv ha den notert på papirene i tillegg??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...