Gå til innhold

Når er det vanlig å si det første ordet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi var på 8mnd kontroll i går, og då sa helsesøster at babyar som var tidleg ute kunne begynne å seie sine første bevisste ord på denne tida. Guten vår seier "mamamama" og "bababa" og mykje anna, og det verkar som om han forstår at det er noko spesielt, i alle fall med "mammama". Han ser jo at han får meir respons på det enn på f.eks. "dædæ".

Men det er dei som meiner barna deira seier ord bevisst frå dei er rundt 6 mnd. Ikkje veit eg, har ikkje høyrd det sjølv.

er vel vanlig at de sier mamamamama og dadadadadada og vavavavavava osv i 5- 6 mnd alderen....så det er litt vanskelig å skjønne når de virkelig sier mamma og pappa! jeg syns til stadighet jeg hører jenta mi si ord ( er 7 mnd), men tror nok det er litt tilfeldig.kanskje hu hermer etter oss, men ikke skjønner betydninga enda....

en ting er sikkert: det kommer i nærmeste fremtid:-)

Gutten min sier stadig vekk mamma... Det hender han sier mamamama.., men som regel sier han bare mamma...=)

Foreldrene mine passet han forrige helg.. Og de ringte meg og holdt på å le seg ihjel.. De sa : Han roper på deg HELE tiden.. De var helt paffe siden han bare var 6 mnd.. Han blir 7 mnd den 2 / 6 =)

Annonse

Jenta mi var ca 6 mnd da hun begynte med sitt første ord: "se", etterhvert kom pekefingeren til, og hun pekte samtidig som hun sa "se."

Nå har hun blitt 11 mnd og har perfeksjonert seg på et distinkt og tydelig "ha det" mens hun vinker. I tillegg svarer hun "ja" når jeg roper, og kommer krabbende.. Hun sier også mama-mama-mama og papa - papa-papa... Men vi bruker mor og far her, så det er nok bare babbel...Hun babler konstant, endrer toneleie og lydbilde, men et konstant babbel...hun kan våkne om natta og ligge og hviske for seg selv: "se pusi se pusi ps ps ps" (pusekatten)

Gutten min sa både mamma og pappa ved 6 mnd alder. Han så på meg når han sa mamma og på pappa'n da han sa pappa så han skilte oss fra hverandre og det var bevisst. Han er tidlig ute på alle områder. Nå er han 21 mnd og skravla går hele dagen. Han snakker fullstendige setninger, er ikke helt ren i uttalen ennå men fremmede folk som ikke kjenner ham har ingen problem med å forstå hva han sier. Men tror ikke det er vanlig at de er så tidlig ute.

Sønnen min er 9 mnd og sier bapabapa hele tiden, mamamamama noen ganger og hei! Dette har han nettopp begynt med så ingenting er bevisst ifra hans side men nå så svarer pappa alltid da han sier bapabapa så han skal skjønne sammenhengen. Da han skal "rope" på meg bruker han et spesielt tonefall men babler ingenting fornuftig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...