Gå til innhold

Hjelper det virkelig...

Anbefalte innlegg

...å smøre seg nedentil for ikke å revne, eller er det bare et kjerringråd, sånn som det med å smøre magen for ikke å få strekkmerker? Så vidt jeg har forstått, så er det ingenting man kan gjøre for å unngå å få strekkmerker, så er det det samme med revning?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5144845-hjelper-det-virkelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo vanskelig å vite...men verdt å prøve...en som har drevet å smurt og ikke revnet kan jo ikke vite om man har revnet dersom hun ikke har smurt...tror veldig på å lytte til jordmor under fødselen så man ikke presser når hun sier du ikke skal gjøre det...

Jordmora mi sa til meg sist kontroll at det lønte seg å smøre seg nedentil! Hun mente det hjalp uansett om du kun gjør det noen dager i uka, og kanskje hver dag de siste to-tre ukene!! Så jeg skal iallefall kjøpe meg olje og smøre meg den siste tiden! Synes det er verdt å prøve det!! :o) Lykke til!

Jeg vet ikke, men jeg har ikke smurt meg med noen ting i dette eller tidligere svangerskap. Jeg har ikke revnet tidligere og får bare håpe at jeg ikke revner denne gangen heller. Jordmor la varme omslag rundt når hodet var på vei ut, og hun sa at det var for å forebygge revning. Det virket i så fall på meg. Vet også om venninner som smurte seg og revnet. Jeg har heller smurt meg med alt mulig på magen og fått tusenvis av strekkmerker...

Jeg vet sanndelig ikke jeg. Smurte som bare det med førstemann, men revnet på kryss og tvers allikevel. Det samme med strekkmerkene på magen.

Med andremann forsøkte jeg igjen men etter noen dager så fikk jeg sopp. Prøvde i flere omganger.

Det jeg vet er at det ikke hjalp på meg men for andre....?

Det er jo verdt et forsøk;-)))

Annonse

Nei, olje nedentil vil nok ikke forebygge annet enn små hudrifter. Men det er ikke dumt for kvinner generelt å massere inn noen dråper olje i vulva. Vi utsetter oss for så mye såper, barbering og trange klær at det kan være lurt hvis man har plager.

Rifter som skjer under fødselen forebygges best ved at fødselshjelperen støtter bekkenbnnen når kvinnen presser barnet ut. Hodet bør ikke komme ut for raskt. Hvis man må bruke sugekopp, er det en fordel å planlegge riften ved å klippe opp på en slik måte at ikke endetarmsmuskelen blir skadet.

Hilsen Toril Nygaard.

(hentet fra et innlegg i gravide bladet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...