Gå til innhold

Dette med spekemat...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...gjelder det trønderfår...? Jeg går NUTS om jeg ikke får trønderfår på ristet brød, skjønner ikke hva som har skjedd, jeg. Har aldri hatt noe preferanser for det før...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trønderfår, salami og rødvinspølse er alle eksempler på spekemat. Jeg elsker rødvinspølse........ sukk. Men som noen sier her inne så er det tydeligvis store variasjoner i anbefalinger for gravide og mat, så det fins sikkert noen som sier det er ok med spekemat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! Jeg har ved flere anledninger spist salami uten å tenke meg om! Hm... Men er det ikke noe med at det går bra hvis den har vært frosset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI. Det holder IKKE å fryse spekemat. Bakteriene som kan finnes i spekemat, og som kan påvirke fosteret, tåler fint en runde i minusgrader. Det de derimot IKKE tåler er varmebehandling. Pepperoni på pizza kan spises, fordi den stekes på høy varme og da blir bakteriene drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir foresten hel gal av all den maten jeg ikke kan spise. Blir jo helt hysterisk her, redd for å få i meg noe jeg ikke burde, og det har jeg tydeligvis gjort flere ganger..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det er en ganske vanlig feiltakelse. Min mann har vært kokk i 16 år og har relativt god peiling på både mat, bakterier og behandling av begge deler. Frysing holder ikke, basta bom :) hehehe :)

 

Spekemat kan inneholde en bakterie som overhodet ikke er farlig for friske mennesker, men som kan innebære en risiko for foster. Når det gjelder biff og slikt så skal vi helst ikke spise blodige biffer pga eventuelle bakterier. Det gjør jo at det blir lite biff på meg i svangerskapet, for det er jo ikke godt med gjennomstekt biff :( Da får jeg heller ete noe annet i de få månedene det gjelder - kjøttdeig f.eks. Eller woket svinekjøtt!!! Nammis :)

 

ps: hvis dere er nervøse for e-coli så er det faktisk en veldig enkel måte å beskytte seg på: Stek kjøttdeigen skikkelig!!! Da dør e-coli-bakterien. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes fårepølse og Vossafår til spekemat som ikke bør spises av gravide? Tips en venn Utskriftsvennlig versjon

Forfatter: Mattilsynet

Publisert: 22.09.2005

Sist oppdatert: 22.09.2005 - 09:14:37

 

 

 

 

 

Couscoussalat med fårepølse. (Foto: Morten Brun, Opplysningskontoret for kjøtt.) Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar.

 

 

 

 

Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg.

 

 

 

 

Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg faktisk at jeg skal ringe vossafår-gjengen og spørre jeg. Rista brød med vossafår er jo sykt godt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knis! Ja, det får vi gjøre. Hehe! Gleder meg til jeg kan spise det jeg vil igjen. Men det er leeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er det ikke :) Som kvinne i Norge kommer vi antageligvis til å leve i ca 80 år. Det blir 960 måneder. Vi går gravide i 9, men vet sjelden om at vi er det før vi er 1-2 mnd på vei.

 

ALSTÅ - du kan spise spekemat i 953-954 måneder av livet ditt, mens du må holde deg unna det i 7-8 måneder.....

 

Sett ting i perspektiv, og det blir alltid litt anderledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål her, regnes morrpølse som spekemat også da eller? Dette har jeg hatt dilla på i flere uker og omtrent ikke spist annet.....ble skikkelig redd jeg nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morrpølse ER spekemat dessverre..... men ikke vær redd vær så snill, det er ikke bra å bekymre seg!!! Men kanskje lurt å kutte litt ned på morrpølsa framover..... :)

 

Mitt tips er å holde seg unna spekemat og div. oster til vi har fått ut ungene, så holder vi et STOOORT festmåltid etterpå :) Det fikk jeg i barselgave etter forrige graviditet, og det var utrooolig deilig!!! En hel kveld der jeg spiste blåmuggost og brie til det tøt ut av ørene mine :) Så slipper vi å gå rundt og lure på om det kan ha vært dumt med den morrpølsa vi spiste den gangen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det høres bra ut. Er med på den.....får vel bare prøve å slappe av, men jeg ante faktisk ikke at jeg ikke burde spise det...og har spist Myyyye...:( Men gjort er gjort. Får holde meg unna resten av tida da iallefall....og takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat - fokuser det som skjer framover istedet for å angre på det som allerede er gjort. Ha en fin grillsesong :) Det fins MASSE mat vi kan kose oss med og fremdeles ha god samvittighet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...