Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #1 Del Skrevet 24. mai 2006 Noen som har høyt blodtrykk? Hva er blodtrykket på og hvilke symptomer har dere? Hva slags oppfølging/tiltak får dere? Jeg hadde blodtrykk på 140/90, hvis jeg ikke husker feil i farten her, og legen nevnte på sykemelding. Jeg ønsket ikke det, har noe hodepine og proteiner i urin. Vi ble enig om at jeg skal komme tilbake neste uke for å måle igjen. Hva er høyt blodtrykk, hvor går de forskjellige grensene? lavt/normalt/noe forhøyet/høyt/farlig høyt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5144128-h%C3%B8yt-blodtrykk-symptomer-og-tiltak/
Miriam 27.04.06, fikk 13.03.06 Skrevet 24. mai 2006 #2 Del Skrevet 24. mai 2006 nja, litt vanskelig og si.. hva som er farlig høyt og sånt varierer jo litt, etter som hva man har som normal trykk, er jo ikke likt på alle det heller.. men de fleste lgger vel på rundt 120/80 som normal trykk, høyt blir det vel regna som når man kommer rundt 140/90, helst vil dem ikke ha det over 100 i undertrykk.. høres ut som om du kan ha en begynnende/mild svangerskaps forgiftning, så er ikke så dumt og ta det litt med ro, og få seg en sykemelding da.. er jo til det beste for barnet.. har hatt alvorlig svangerskaps forgiftning selv, og lå jevnt på rundt 150/100(110) med blodtrykksmedisiner og sengeleie på sykehus.. meste jeg var oppe i var 190/140 når de tok keisersnittet.. så måtte ligge mange timer på intensiven etterpå til dette hadde roa seg... endte opp med keisersnitt i uke 33... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5144128-h%C3%B8yt-blodtrykk-symptomer-og-tiltak/#findComment-5145172
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #3 Del Skrevet 24. mai 2006 Preeklampsi / svangerskapsforgiftning klassifiseres slik: Hypertensjon ≥ 140 mm Hg og/eller diastolisk blodtrykk ≥ 90 mm Hg Preeklampsi: Hypertensjon, signifikant proteinuri (proteiner i urinen), eventuelt ødem (vannansamlinger i kroppen) Signifikant proteinuri = Proteintap over 300 mg/døgn (tilsvarer for eksempel stix +), eller en prøve med mer enn 1 g protein/l (tilsvarer stix ++) Lett preeklampsi ≥ 140 mm Hg og/eller diastolisk blodtrykk ≥ 90 mm Hg og proteinuri Alvorlig preeklampsi BT ≥ 160 mm Hg og/eller diastolisk blodtrykk ≥ 110 mm Hg, og/eller proteintap over 3 g per døgn Blodtrykket, hodepinen og urinprøven din er noe du skal ta på alvor! Du bør sjekkes svært ofte evt helst legges inn i sykehus. En lett svangerskapsforgifting kan raskt utvikle seg til en alvorlig situasjon både for deg og barnet ditt! Du bør være mest mulig i hvile inntil du kommer til legen igjen, ligg i ro bortsett fra toalettbesøk. Hadde jeg vært deg - ville jeg bedt om en sjekk tidligere enn neste uke... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5144128-h%C3%B8yt-blodtrykk-symptomer-og-tiltak/#findComment-5146456
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå